Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Muziek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Hoge tonen zingen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1847515)

Jurrian111 23-11-2011 21:50

Hoge tonen zingen

Hee,
Ik speel in een musical waar ik in een paar solo's best hoog moet zingen.
Alleen lukt dit niet maar als ik het een octaaf lager zing klinkt het ook weer niet want dan is het weer te laag voor me zit er dus net tussenin wat kan ik daaraan doen????

art4live 28-11-2011 23:44

ligt eraan in principe kan je een terts lager zingen aangezien je toch solo bent :) moet je maar ff do re mi etc. en dan de 2 laatste eraf halen dan zit je een terts lager. En probeer vanuit daar de noten te zingen

SweetStrawberry 21-12-2011 10:05

Maar als het een hele hoge solo is, dan kan een octaaf lager toch nooit te laag voor je zijn? Dan zou je bereik echt maar heel klein zijn.
En als dat niet klopt:
wat art4live zegt :)

Louis Armstrong 21-12-2011 13:34

Citaat:

art4live schreef: (Bericht 32142370)
ligt eraan in principe kan je een terts lager zingen aangezien je toch solo bent :) moet je maar ff do re mi etc. en dan de 2 laatste eraf halen dan zit je een terts lager. En probeer vanuit daar de noten te zingen

Doe dat vooral niet zomaar. Want een terts lager wil nog niet automatisch ook in het accoord passen. En zelfs als het wel past, kan het in de melodie of in het accoord bezopen slecht liggen.

Stel je hebt het accoord C-E-G, en jouw noot is de C, waar je niet bij kan. Ga je een terts lager kom je bij de A uit. Dan zit je ineens in je eentje in A mineur te zingen, terwijl de rest C majeur speelt.

Overleg dus eerst met de dirigent, voor je dit soort grappen uithaalt.

En voor de twee andere posters: Je kunt dit soort tips toch niet gaan geven, terwijl je bij god geen idee hebt, wat er gezongen moet worden.

De enige tip is: overleg met de dirigent. Wellicht kan het hele stuk een paar tonen omlaag geschreven worden. Of kan inderdaad een heel oktaaf lager een optie zijn, mits dat melodisch goed kan.

SweetStrawberry 21-12-2011 16:56

Citaat:

Louis Armstrong schreef: (Bericht 32210037)
En voor de twee andere posters: Je kunt dit soort tips toch niet gaan geven, terwijl je bij god geen idee hebt, wat er gezongen moet worden.

Dat van mij was geen tip, het viel me gewoon op. Het is niet dat ik ongelijk heb... maar het kan inderdaad zijn dat dit niet het geval is, en dat staat er ook gewoon bij.
No offence...

Louis Armstrong 21-12-2011 17:02

Je hebt gelijk, hoewel je verwijzing naar een tip die niet handig is, gewoon niet klopt... ;)

SweetStrawberry 22-12-2011 15:48

Okeedan.. ik dacht dat dat meestal wel kon, maar niet dus.

art4live 23-12-2011 23:34

Het is ook niet altijd waar. Maar daar kom je snel genoeg achter of het kan... Het ligt idd aan het akkoorden schema maar een terts lager zingen is minder erg dan welke andere vormen dan ook. Anders word het al snel disonant en bij een kwart ga je echt merken dat het lager is net zoals bij een quint

art4live 23-12-2011 23:35

Maar het blijft dat je met je dirigent moet gaan overleggen voor je wat dan ook veranderd

kydnav 24-12-2011 23:18

Een quint nog wel :eek:

art4live 24-12-2011 23:35

ja kwint dan weet ik veel hoe je het schrijft :P

Louis Armstrong 27-12-2011 11:41

quint, of kwint. Tis maar net in welk theorieboek je gaat bladeren

Lusi 27-12-2011 20:55

Laat alsjeblieft iemand ernaar kijken die er daadwerkelijk wat verstand van heeft. Laat die een alternatief verzinnen (creatief melodielijn veranderen) of zet het stuk om. Sommige tips hier roepen jeuk op.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.