Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2011, 21:50
Jurrian111
Jurrian111 is offline
Hee,
Ik speel in een musical waar ik in een paar solo's best hoog moet zingen.
Alleen lukt dit niet maar als ik het een octaaf lager zing klinkt het ook weer niet want dan is het weer te laag voor me zit er dus net tussenin wat kan ik daaraan doen????

Laatst gewijzigd op 28-11-2011 om 17:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2011, 23:44
art4live
art4live is offline
ligt eraan in principe kan je een terts lager zingen aangezien je toch solo bent moet je maar ff do re mi etc. en dan de 2 laatste eraf halen dan zit je een terts lager. En probeer vanuit daar de noten te zingen
Met citaat reageren
Oud 21-12-2011, 10:05
SweetStrawberry
SweetStrawberry is offline
Maar als het een hele hoge solo is, dan kan een octaaf lager toch nooit te laag voor je zijn? Dan zou je bereik echt maar heel klein zijn.
En als dat niet klopt:
wat art4live zegt
Met citaat reageren
Oud 21-12-2011, 13:34
Verwijderd
Citaat:
ligt eraan in principe kan je een terts lager zingen aangezien je toch solo bent moet je maar ff do re mi etc. en dan de 2 laatste eraf halen dan zit je een terts lager. En probeer vanuit daar de noten te zingen
Doe dat vooral niet zomaar. Want een terts lager wil nog niet automatisch ook in het accoord passen. En zelfs als het wel past, kan het in de melodie of in het accoord bezopen slecht liggen.

Stel je hebt het accoord C-E-G, en jouw noot is de C, waar je niet bij kan. Ga je een terts lager kom je bij de A uit. Dan zit je ineens in je eentje in A mineur te zingen, terwijl de rest C majeur speelt.

Overleg dus eerst met de dirigent, voor je dit soort grappen uithaalt.

En voor de twee andere posters: Je kunt dit soort tips toch niet gaan geven, terwijl je bij god geen idee hebt, wat er gezongen moet worden.

De enige tip is: overleg met de dirigent. Wellicht kan het hele stuk een paar tonen omlaag geschreven worden. Of kan inderdaad een heel oktaaf lager een optie zijn, mits dat melodisch goed kan.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2011, 16:56
SweetStrawberry
Citaat:
En voor de twee andere posters: Je kunt dit soort tips toch niet gaan geven, terwijl je bij god geen idee hebt, wat er gezongen moet worden.
Dat van mij was geen tip, het viel me gewoon op. Het is niet dat ik ongelijk heb... maar het kan inderdaad zijn dat dit niet het geval is, en dat staat er ook gewoon bij.
No offence...
Met citaat reageren
Oud 21-12-2011, 17:02
Verwijderd
Je hebt gelijk, hoewel je verwijzing naar een tip die niet handig is, gewoon niet klopt...
Met citaat reageren
Oud 22-12-2011, 15:48
SweetStrawberry
Okeedan.. ik dacht dat dat meestal wel kon, maar niet dus.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2011, 23:34
art4live
art4live is offline
Het is ook niet altijd waar. Maar daar kom je snel genoeg achter of het kan... Het ligt idd aan het akkoorden schema maar een terts lager zingen is minder erg dan welke andere vormen dan ook. Anders word het al snel disonant en bij een kwart ga je echt merken dat het lager is net zoals bij een quint
Oud 23-12-2011, 23:35
art4live
art4live is offline
Maar het blijft dat je met je dirigent moet gaan overleggen voor je wat dan ook veranderd
Oud 24-12-2011, 23:18
Verwijderd
Een quint nog wel
Met citaat reageren
Oud 24-12-2011, 23:35
art4live
art4live is offline
ja kwint dan weet ik veel hoe je het schrijft
Oud 27-12-2011, 11:41
Verwijderd
quint, of kwint. Tis maar net in welk theorieboek je gaat bladeren
Met citaat reageren
Oud 27-12-2011, 20:55
Verwijderd
Laat alsjeblieft iemand ernaar kijken die er daadwerkelijk wat verstand van heeft. Laat die een alternatief verzinnen (creatief melodielijn veranderen) of zet het stuk om. Sommige tips hier roepen jeuk op.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten