Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   [Wedstrijd] Uitslag (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1850352)

flyaway 05-01-2012 09:34

[Wedstrijd] Uitslag

Lieve DoPerwtjes,

Hierbij de uitslag van de gedichtenwedstrijd *O*

Op de eerste plaats is geeindigd twaalf met:

J.

Ze heeft nog steeds de sleutel ook al zijn wij nu volwassen.
Mijn broer, mijn zus, en de jongste, ik ben dat,
allemaal uit huis, op kamers, naar de grote stad.
De woensdag was nooit meer woensdag dan toen zij op kwam passen.

Uit het poppenserviesje dronken we suiker met thee.
We speelden postkantoortje in het trapgat
je moest het mandje hijsen als je post had
en met alles deed ze mee.

Ze was er altijd al, als je thuis kwam na schooltijd
en als ze jarig was trakteerde ze op Milky Way
en op wokkels dat was een kinderlijke zekerheid.

Een week geleden werden onze sloten vervangen, alle twee,
Dus haar sleutel past niet meer, of misschien was ze hem allang kwijt
Ik moet haar maar een nieuwe geven, gewoon net als vroeger, voor het idee.

De tweede plaats gaat naar fizzle-fluffy met:

De Lieve Heer op Zolder

Een lieve, oude heer, hij woonde boven,
vertelde graag, aan wie maar wilde horen -
hij heeft mij in vanalles doen geloven.

In liefde, elfjes en de oude Noren.
De Kerstkat die de kinderen komt roven
op kerstavond, wanneer Jezus wordt geboren.

Nu is de oude heer geheel vergeten
door hen die met hun kindertijd gebroken
hebben, die zich nu volwassen weten.

Geen mens weet hoe hij over is gestoken.
Ze hebben zelf dat sprookjesbeeld uiteengereten
toen zij het graf der wetenschap in doken.

En op een mooie derde plaats de haiku van SweetSmile:

de man van sneeuw lacht;
een mond vol stenen tanden
en een wortelneus

Winnaars, gefeliciteerd! Jullie mogen jezelf bekendmaken. De nummer 1 komt in de eregalerij te staan. Iedereen bedankt voor het meedoen!

fizzle-fluffy 05-01-2012 10:30

*O**O* tweede plaats voor fizzle! Dankjulliewel!

twaalf 05-01-2012 12:40

Ah nice fizzle, dat dacht ik al! Ga je mij de laatste strofe nog uitleggen?

Gedicht 1 is van mij, bedankt voor de stemmen! :) Hoera!

Aldan 05-01-2012 13:08

Die met de Donau was van mij. :d Ik ga nooit meer gedichten inzenden die ik zelf al stom vind.

En gefeliciteerd twaalf en fizzle! *O* Ik vind het heel verdiend, supermooie gedichten. :y

Uomi 05-01-2012 13:14

Het gedicht op de derde plaats was van mij. *O* Ik had helemaal niet verwacht dat het derde zou worden, maar wel heel leuk :y En gefeliciteerd voor twaalf en fizzle-fluffy!

flyaway 05-01-2012 14:10

Citaat:

Aldan schreef: (Bericht 32245861)
Die met de Donau was van mij. :d Ik ga nooit meer gedichten inzenden die ik zelf al stom vind.

En gefeliciteerd twaalf en fizzle! *O* Ik vind het heel verdiend, supermooie gedichten. :y

Wel doen! Ik vond 'm goed, zoals je in mijn commentaar kunt lezen. Vooral wel insturen! Ik geniet ervan.

flyaway 05-01-2012 14:14

Namen toegevoegd.

Twaalf, je staat in de eregalerij :)

Geel 05-01-2012 15:26

Gefeliciteerd twaalf, fizzle-fluffy en SweetSmile! *O* Wat een goede gedichten :cool:

En, twaalf, je account is best nieuw, maar je bent een erg ervaren dichter (denk ik). Vertel eens meer over jezelf! :o

fizzle-fluffy 05-01-2012 19:07

Citaat:

twaalf schreef: (Bericht 32245818)

:cool:
Ik zal hem nog uitleggen, als ik terug ben van vakantie!
En gefeliciteerd :cool:

Ratatouille 05-01-2012 22:52

Twaaalf :) Gefeliciteerd allen :) Ik was van de tweede haiku, ik schreef hem en stuurde hem daarna direct op, ik ben eigenlijk vergeten het nog eens na te lezen :p Wel allemaal positief commentaar gekregen, dus dat was leuk om te lezen! Dankjulliewel daarvoor.

twaalf 06-01-2012 11:46

O, Geel! Ik dicht al wel langer ja. Heb vanaf mijn 14e op twee verschillende andere accounts hier gezeten. (mysterie,mysterie) En wel eens de doe maar dicht maar- of andere bundel mogen halen :)

Em. 06-01-2012 16:44

Citaat:

twaalf schreef: (Bericht 32248573)
O, Geel! Ik dicht al wel langer ja. Heb vanaf mijn 14e op twee verschillende andere accounts hier gezeten. (mysterie,mysterie) En wel eens de doe maar dicht maar- of andere bundel mogen halen :)

Ik denk dat ik in ieder geval één account gevonden heb! /fbpowers :bloos:

Maar ik (her)ken je toch niet. Ik wilde alleen even kijken of ik je kon vinden. :D

En gefeliciteerd!

Geel 06-01-2012 21:09

Oooh, ik ga ook even m'n fbpowers gebruiken en kijken of ik een account van je kan vinden. :bloos:

Geel 06-01-2012 21:12

Hihi Em., als je één account hebt gevonden, dan heb je die andere toch ook gevonden? Of heb je niet even naar beneden gescrold naar de notities :bloos: ;)

O, en, twaalf, we doen verder helemaal niets met die info die we hebben gevonden, hoor! :o

Bright Blue 06-01-2012 21:43

Ja, alleen jullie maken de rest wel heel erg nieuwsgierig! Lekker is dat. Kan ik ook een klacht in dienen?

;)

Em. 06-01-2012 22:27

Citaat:

Geel schreef: (Bericht 32250559)
Hihi Em., als je één account hebt gevonden, dan heb je die andere toch ook gevonden? Of heb je niet even naar beneden gescrold naar de notities :bloos: ;)

O, en, twaalf, we doen verder helemaal niets met die info die we hebben gevonden, hoor! :o

Ja, zoiets standaards vergeet ik natuurlijk gewoon! :P

Ik vind die info verder ook niet boeiend, want ik ken die oude accounts toch niet, neem ik aan. Ik vond het alleen boeiend of ik het zou kunnen vinden. :P

twaalf 10-01-2012 13:53

Het is wat met al die forumbazen ;)

fizzle-fluffy 12-01-2012 10:44

Citaat:

twaalf schreef: (Bericht 32245818)

Zo, de laatste strofe uitleggen. Ding is dat ik het voor mezelf ook nooit volledig uitdenk, zodat ik de lezers ook niet opleg hoe het geinterpreteerd moet worden. Maar de oude man op zolder was aan de ene kant gewoon een oude heer die mooie verhalen vertelde (onze lieve heer op zolder is een kerk, ik laat in het midde of de oude heer een pastoor was) en die nu is overleden. Maar voor de ik-verteller staat hij ook symbool voor fantasie en geloof, en voor veel mensen is hij overleden toen ze volwassen werden. En omdat met hem voor hun het geloof en de fantasie verdween, kunnen ze zich niet voorstellen hoe hij is overgestoken omdat ze ook niet in een hiernamaals geloven en denken dat hij gewoon 'weg' is, tot stof enzo. En dus weten ze niet of hij in de hemel is. Omdat ze denken alles te weten en de hemel niet te bewijzen is.

Dasherman 12-01-2012 12:13

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 32267169)
Zo, de laatste strofe uitleggen. Ding is dat ik het voor mezelf ook nooit volledig uitdenk, zodat ik de lezers ook niet opleg hoe het geinterpreteerd moet worden. Maar de oude man op zolder was aan de ene kant gewoon een oude heer die mooie verhalen vertelde (onze lieve heer op zolder is een kerk, ik laat in het midde of de oude heer een pastoor was) en die nu is overleden. Maar voor de ik-verteller staat hij ook symbool voor fantasie en geloof, en voor veel mensen is hij overleden toen ze volwassen werden. En omdat met hem voor hun het geloof en de fantasie verdween, kunnen ze zich niet voorstellen hoe hij is overgestoken omdat ze ook niet in een hiernamaals geloven en denken dat hij gewoon 'weg' is, tot stof enzo. En dus weten ze niet of hij in de hemel is. Omdat ze denken alles te weten en de hemel niet te bewijzen is.

Dat had ik er niet bij gedacht...

flyaway 12-01-2012 21:20

Ik wel :y

twaalf 12-01-2012 21:28

Ja, dan zat ik ook wel goed! Bedankt voor de toelichting. :)

Lisannedg19 13-01-2012 12:00

Gefeliciteerd allemaal :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:57.