Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Leugendetector vraagje (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1852005)

floffy3 24-01-2012 19:00

Leugendetector vraagje

Ik vroeg me altijd af of een leugendetector eigenlijk wel betrouwbaar is..

Kun je een leugendetector doorstaan als je liegt? want leugenaars kunnen tijdens zo'n leugendetector extra chaotisch doen of gestructureerd..

Schrödinger 24-01-2012 19:04

Nee, die zijn niet betrouwbaar.

Copthorne 24-01-2012 19:24

Je kan de proef verpesten door lichtjes met je arm of hand te bewegen dacht ik. Maar dan kunnen ze ook zien dat je hebt gemanipuleerd.

Uice 25-01-2012 14:49

Er bestaan geen werkende leugendetectors.

Hoewel er in Amerika en in bepaalde delen van Europa wel leugendetectietests gedaan worden bij politieonderzoek, mag de uitslag van zo'n test nooit als bewijsmateriaal gebruikt worden. Het is puur een ondervragingstechniek.

Daboman 25-01-2012 18:19

klopt, je kunt de fysiologische reactie die (meestal) wordt gemeten niet onderdrukken. Maar je kan het wel oproepen op het moment dat je eigenlijk gewoon de waarheid spreekt (door jezelf wijs te maken dat je dan liegt). Als je dat doet weet de tester dus niet meer wanneer je gelogen hebt en wanneer niet.

Lusi 26-01-2012 11:05

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 32301804)
Er bestaan geen werkende leugendetectors.

Hoewel er in Amerika en in bepaalde delen van Europa wel leugendetectietests gedaan worden bij politieonderzoek, mag de uitslag van zo'n test nooit als bewijsmateriaal gebruikt worden. Het is puur een ondervragingstechniek.

Echt? Ik dacht dat het in bepaalde staten wel als bewijsmateriaal gold.
Citaat:

Daboman schreef: (Bericht 32302555)
klopt, je kunt de fysiologische reactie die (meestal) wordt gemeten niet onderdrukken. Maar je kan het wel oproepen op het moment dat je eigenlijk gewoon de waarheid spreekt (door jezelf wijs te maken dat je dan liegt). Als je dat doet weet de tester dus niet meer wanneer je gelogen hebt en wanneer niet.

Dit is sowieso niet waar. Wanneer je liegt of de waarheid spreekt zijn bepaalde stukken van je hersenen actief en je kunt wanneer je de waarheid spreekt wel proberen óók wat te zenuwzweten, maar de hersenactiviteit wordt gemeten. Dit kun je niet beïnvloeden.

Uice 26-01-2012 11:15

Citaat:

Lusi schreef: (Bericht 32304205)
Echt?

Ja.

Lusi 26-01-2012 11:30

In India wanneer de defendant het vraagt in elk geval wel. En ik ben te lui om verder te zoeken.

Daboman 26-01-2012 12:55

Citaat:

Lusi schreef: (Bericht 32304205)
Echt? Ik dacht dat het in bepaalde staten wel als bewijsmateriaal gold.

Dit is sowieso niet waar. Wanneer je liegt of de waarheid spreekt zijn bepaalde stukken van je hersenen actief en je kunt wanneer je de waarheid spreekt wel proberen óók wat te zenuwzweten, maar de hersenactiviteit wordt gemeten. Dit kun je niet beïnvloeden.

Jawel. In ieder geval wel bij leugendetectors waarbij de galvanic skin reflex gemeten wordt. Ik ken er geen waarbij de hersenen gemeten worden eigenlijk, maar ik weet dat er een bestaat die dus de galvanic skin reflex meet. Volgens mij kan je ook naar de pupillen van je ogen kijken, ik vermoed dat jezelf voor de gek houden daar ook best zou kunnen werken.

Ik heb de proef zelf uitgevoerd en hoewel ik het apparaat zelf niet kon misleiden bleek 1 (op 60) student wel in staat om het apparaat te misleiden. De beloning was het niet hoeven schrijven van het verslag :D

Lusi 26-01-2012 13:14

fMRI.

Lorelei 26-01-2012 15:15

Citaat:

Lusi schreef: (Bericht 32304484)
fMRI.

fMRI is niet echt wat er meestal onder leugendetector wordt verstaan toch? Maar idd, een scan zou je niet echt kunnen misleiden (misschien als je intussen gaat bidden oid zodat er allerlei rare plekken ook oplichten..).

Lusi 26-01-2012 15:19

De nieuwe generatie leugentests include fMRI's, waardoor je dus aan zuurstofverbruik ziet welke hersendelen actief zijn. Ik bedoel dus dat de techniek gebruikt wordt, uiteraard is niet elke fMRI een leugendetectortechniektestdinges :P

Lorelei 26-01-2012 16:14

Citaat:

Lusi schreef: (Bericht 32304754)
De nieuwe generatie leugentests include fMRI's, waardoor je dus aan zuurstofverbruik ziet welke hersendelen actief zijn. Ik bedoel dus dat de techniek gebruikt wordt, uiteraard is niet elke fMRI een leugendetectortechniektestdinges :P

Nee, ik doelde ook op het eerste hoor :p Maar dat wist ik helemaal niet! Wat een dure grap voor een vaag concept als een leugendetector..

Lusi 26-01-2012 16:30

Door de hedendaagse techniek (:')) is het helemaal geen vaag concept meer, wellicht wordt het in de toekomst wel weer ingezet.

Ik kwam dit net tegen, 'justitiële verkenningen': http://www.personeel.unimaas.nl/eh.meijer/JV08.pdf

Martiño 27-01-2012 13:13

Citaat:

Lusi schreef: (Bericht 32304484)
fMRI.

In theorie wel, maar zulke toepassingen van fMRI zijn nog lang niet goed genoeg ontwikkeld en onderzocht om met zekerheid te kunnen zeggen dat iemand de waarheid spreekt of met zekerheid te kunnen zeggen dat iemand liegt.

Lusi 27-01-2012 13:43

Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 32307504)
In theorie wel, maar zulke toepassingen van fMRI zijn nog lang niet goed genoeg ontwikkeld en onderzocht om met zekerheid te kunnen zeggen dat iemand de waarheid spreekt of met zekerheid te kunnen zeggen dat iemand liegt.

Het zijn nieuwe technieken die nu langzaamaan ingezet worden ;) Mijn punt is vooral dat een leugendetectortest niet zo heel erg scifi of dom Amerikaans is.

mueslireep 28-01-2012 20:34

ja die zijn betrouwbaar, het is vrijwel niet mogelijk om er onderuit te komen omdat je hersenen onbewust signalen door je lichaam sturen als je neit de waarheid verteld. Wel is het zo dat er mensen zijn die van nature niet gevoelig zijn.

Lusi 28-01-2012 23:05

Citaat:

mueslireep schreef: (Bericht 32310987)
ja die zijn betrouwbaar, het is vrijwel niet mogelijk om er onderuit te komen omdat je hersenen onbewust signalen door je lichaam sturen als je neit de waarheid verteld. Wel is het zo dat er mensen zijn die van nature niet gevoelig zijn.

Srsly, wtf? :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.