![]() |
Leugendetector vraagje
Ik vroeg me altijd af of een leugendetector eigenlijk wel betrouwbaar is..
Kun je een leugendetector doorstaan als je liegt? want leugenaars kunnen tijdens zo'n leugendetector extra chaotisch doen of gestructureerd.. |
Nee, die zijn niet betrouwbaar.
|
Je kan de proef verpesten door lichtjes met je arm of hand te bewegen dacht ik. Maar dan kunnen ze ook zien dat je hebt gemanipuleerd.
|
Er bestaan geen werkende leugendetectors.
Hoewel er in Amerika en in bepaalde delen van Europa wel leugendetectietests gedaan worden bij politieonderzoek, mag de uitslag van zo'n test nooit als bewijsmateriaal gebruikt worden. Het is puur een ondervragingstechniek. |
klopt, je kunt de fysiologische reactie die (meestal) wordt gemeten niet onderdrukken. Maar je kan het wel oproepen op het moment dat je eigenlijk gewoon de waarheid spreekt (door jezelf wijs te maken dat je dan liegt). Als je dat doet weet de tester dus niet meer wanneer je gelogen hebt en wanneer niet.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
In India wanneer de defendant het vraagt in elk geval wel. En ik ben te lui om verder te zoeken.
|
Citaat:
Ik heb de proef zelf uitgevoerd en hoewel ik het apparaat zelf niet kon misleiden bleek 1 (op 60) student wel in staat om het apparaat te misleiden. De beloning was het niet hoeven schrijven van het verslag :D |
fMRI.
|
Citaat:
|
De nieuwe generatie leugentests include fMRI's, waardoor je dus aan zuurstofverbruik ziet welke hersendelen actief zijn. Ik bedoel dus dat de techniek gebruikt wordt, uiteraard is niet elke fMRI een leugendetectortechniektestdinges :P
|
Citaat:
|
Door de hedendaagse techniek (:')) is het helemaal geen vaag concept meer, wellicht wordt het in de toekomst wel weer ingezet.
Ik kwam dit net tegen, 'justitiële verkenningen': http://www.personeel.unimaas.nl/eh.meijer/JV08.pdf |
Citaat:
|
Citaat:
|
ja die zijn betrouwbaar, het is vrijwel niet mogelijk om er onderuit te komen omdat je hersenen onbewust signalen door je lichaam sturen als je neit de waarheid verteld. Wel is het zo dat er mensen zijn die van nature niet gevoelig zijn.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02. |