Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2012, 19:00
floffy3
floffy3 is offline
Ik vroeg me altijd af of een leugendetector eigenlijk wel betrouwbaar is..

Kun je een leugendetector doorstaan als je liegt? want leugenaars kunnen tijdens zo'n leugendetector extra chaotisch doen of gestructureerd..

Laatst gewijzigd op 24-01-2012 om 19:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2012, 19:04
Schrödinger
Schrödinger is offline
Nee, die zijn niet betrouwbaar.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 19:24
Verwijderd
Je kan de proef verpesten door lichtjes met je arm of hand te bewegen dacht ik. Maar dan kunnen ze ook zien dat je hebt gemanipuleerd.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 14:49
Uice
Uice is offline
Er bestaan geen werkende leugendetectors.

Hoewel er in Amerika en in bepaalde delen van Europa wel leugendetectietests gedaan worden bij politieonderzoek, mag de uitslag van zo'n test nooit als bewijsmateriaal gebruikt worden. Het is puur een ondervragingstechniek.
Oud 25-01-2012, 18:19
Daboman
Daboman is offline
klopt, je kunt de fysiologische reactie die (meestal) wordt gemeten niet onderdrukken. Maar je kan het wel oproepen op het moment dat je eigenlijk gewoon de waarheid spreekt (door jezelf wijs te maken dat je dan liegt). Als je dat doet weet de tester dus niet meer wanneer je gelogen hebt en wanneer niet.
Oud 26-01-2012, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Er bestaan geen werkende leugendetectors.

Hoewel er in Amerika en in bepaalde delen van Europa wel leugendetectietests gedaan worden bij politieonderzoek, mag de uitslag van zo'n test nooit als bewijsmateriaal gebruikt worden. Het is puur een ondervragingstechniek.
Echt? Ik dacht dat het in bepaalde staten wel als bewijsmateriaal gold.
Citaat:
klopt, je kunt de fysiologische reactie die (meestal) wordt gemeten niet onderdrukken. Maar je kan het wel oproepen op het moment dat je eigenlijk gewoon de waarheid spreekt (door jezelf wijs te maken dat je dan liegt). Als je dat doet weet de tester dus niet meer wanneer je gelogen hebt en wanneer niet.
Dit is sowieso niet waar. Wanneer je liegt of de waarheid spreekt zijn bepaalde stukken van je hersenen actief en je kunt wanneer je de waarheid spreekt wel proberen óók wat te zenuwzweten, maar de hersenactiviteit wordt gemeten. Dit kun je niet beïnvloeden.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 11:15
Uice
Uice is offline
Citaat:
Echt?
Ja.
Oud 26-01-2012, 11:30
Verwijderd
In India wanneer de defendant het vraagt in elk geval wel. En ik ben te lui om verder te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 12:55
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Echt? Ik dacht dat het in bepaalde staten wel als bewijsmateriaal gold.

Dit is sowieso niet waar. Wanneer je liegt of de waarheid spreekt zijn bepaalde stukken van je hersenen actief en je kunt wanneer je de waarheid spreekt wel proberen óók wat te zenuwzweten, maar de hersenactiviteit wordt gemeten. Dit kun je niet beïnvloeden.
Jawel. In ieder geval wel bij leugendetectors waarbij de galvanic skin reflex gemeten wordt. Ik ken er geen waarbij de hersenen gemeten worden eigenlijk, maar ik weet dat er een bestaat die dus de galvanic skin reflex meet. Volgens mij kan je ook naar de pupillen van je ogen kijken, ik vermoed dat jezelf voor de gek houden daar ook best zou kunnen werken.

Ik heb de proef zelf uitgevoerd en hoewel ik het apparaat zelf niet kon misleiden bleek 1 (op 60) student wel in staat om het apparaat te misleiden. De beloning was het niet hoeven schrijven van het verslag
Oud 26-01-2012, 13:14
Verwijderd
fMRI.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 15:15
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
fMRI.
fMRI is niet echt wat er meestal onder leugendetector wordt verstaan toch? Maar idd, een scan zou je niet echt kunnen misleiden (misschien als je intussen gaat bidden oid zodat er allerlei rare plekken ook oplichten..).
Oud 26-01-2012, 15:19
Verwijderd
De nieuwe generatie leugentests include fMRI's, waardoor je dus aan zuurstofverbruik ziet welke hersendelen actief zijn. Ik bedoel dus dat de techniek gebruikt wordt, uiteraard is niet elke fMRI een leugendetectortechniektestdinges
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 16:14
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
De nieuwe generatie leugentests include fMRI's, waardoor je dus aan zuurstofverbruik ziet welke hersendelen actief zijn. Ik bedoel dus dat de techniek gebruikt wordt, uiteraard is niet elke fMRI een leugendetectortechniektestdinges
Nee, ik doelde ook op het eerste hoor Maar dat wist ik helemaal niet! Wat een dure grap voor een vaag concept als een leugendetector..
Oud 26-01-2012, 16:30
Verwijderd
Door de hedendaagse techniek (:')) is het helemaal geen vaag concept meer, wellicht wordt het in de toekomst wel weer ingezet.

Ik kwam dit net tegen, 'justitiële verkenningen': http://www.personeel.unimaas.nl/eh.meijer/JV08.pdf
Met citaat reageren
Oud 27-01-2012, 13:13
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
fMRI.
In theorie wel, maar zulke toepassingen van fMRI zijn nog lang niet goed genoeg ontwikkeld en onderzocht om met zekerheid te kunnen zeggen dat iemand de waarheid spreekt of met zekerheid te kunnen zeggen dat iemand liegt.
Oud 27-01-2012, 13:43
Verwijderd
Citaat:
In theorie wel, maar zulke toepassingen van fMRI zijn nog lang niet goed genoeg ontwikkeld en onderzocht om met zekerheid te kunnen zeggen dat iemand de waarheid spreekt of met zekerheid te kunnen zeggen dat iemand liegt.
Het zijn nieuwe technieken die nu langzaamaan ingezet worden Mijn punt is vooral dat een leugendetectortest niet zo heel erg scifi of dom Amerikaans is.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2012, 20:34
mueslireep
mueslireep is offline
ja die zijn betrouwbaar, het is vrijwel niet mogelijk om er onderuit te komen omdat je hersenen onbewust signalen door je lichaam sturen als je neit de waarheid verteld. Wel is het zo dat er mensen zijn die van nature niet gevoelig zijn.
Oud 28-01-2012, 23:05
Verwijderd
Citaat:
ja die zijn betrouwbaar, het is vrijwel niet mogelijk om er onderuit te komen omdat je hersenen onbewust signalen door je lichaam sturen als je neit de waarheid verteld. Wel is het zo dat er mensen zijn die van nature niet gevoelig zijn.
Srsly, wtf?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten