![]() |
Conditie
Heeft een slechte conditie te maken met je luchtinhoud? Want als ik me cardio sessie doe, raak ik aardig snel buite adem.. Is dat omdat me luchtinhoud te klein is? of heeft dat te maken met je hart ofzo
Kan iemand het goed uitleggen? thx |
Je conditie bestaat uit 5 dingen:
-Je uithoudingsvermogen Het ligt aan je hart of je een goed uithoudingsvermogen hebt. Je kunt je uithoudingsvermogen trainen door sporten te doen waarbij je veel zuurstof verbruikt en daar een beetje buiten adem bij raakt. Dat zijn bijvoorbeeld sporten zoals hartlopen, fietsen, zwemmen en aerobics. -Je spierkracht Sterke spieren kunnen blessures en rugklachten voorkomen. Je kunt je spieren trainen met gewichtheffen, opdrukken en touwtrekken. -Je behendigheid Een goede conditie betekent ook dat je je snel je evenwicht kunt vinden en een snel reactievermogen hebt. -Je soepelheid Soepele spieren zijn sterk en gezond en zorgen ervoor dat ze ook nog goed zijn op oudere leeftijd. Uithoudingsvermogen van spieren Door te wandelen, te fietsen, te hardlopen, te zwemmen of te joggen train je je spieren, zodat ze zich lang kunnen inspannen zonder oververmoeid te raken en dat je niet snel spierpijn krijgt. hopelijk heb je hier iets aan! (: |
Je longinhoud heeft er zeker wel mee te maken, maar er zijn meerdere factoren. Maar goed, hoe het precies zit weet ik niet.
|
Quickie wiki
Citaat:
Beide hebben er dus mee te maken. Maar ook wanneer beide in essentie prima zijn, hoeft je conditie nog niet top te zijn. Heb jij bijvoorbeeld een goede longinhoud en een goed hart (voor een normaal lijf), maar veel overgewicht, dan moeten je spieren veel harder werken om jou te verplaatsen en raak je alsnog buiten adem en moet je hart heel hard pompen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45. |