![]() |
vreselijk slecht in wiskunde
ik ben floris en ik ben met 8 dagen 15
ik ben vreselijk slecht in wiskunde , wat anderen na uitleg van de docent al snappen snap ik pas na 2 uur studeren , ook huiswerk lukt niet , ik moet vaak overschrijven omdat het tempo voor mij te hoog ligt , en daar heb ik ook al met mijn docente over gesproken maar.. dan krijg ik het kille antwoord : je moet maar meer je best doen daar heb ik natuurlijk niks aan , en ik haal ook vrijwel nooit voldoendes en als ik dan samen met me pa oefen en ik het gewoon niet snap wordt hij boos dat begrijp ik ook wel als je het al 10x hebt uitgelegd maar het blijft vervelend p.s. ik zit ook al bij huiswerkbegeleiding wat moet ik doen ? |
Hoe dramatisch is het? haal je 3'en of vijfjes?
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is als je zo hard probeert maar geen resultaat ziet. Toch is het 't best om gewoon je best te blijven doen en er het beste van te maken. Sommige vakken liggen je nou eenmaal niet. Als het je echt niet lukt kan je daar in ieder geval met je profielkeuze rekening mee houden. Zag als het goed is op je profiel dat je havo/vwo doet? Naar mijn weten is het op havo mogelijk überhaupt geen wiskunde te hebben (al vraag ik me af of dat nou echt verstandig is), en op vwo is er wiC. |
3en
|
Is er iemand in je persoonlijke omgeving die goed is in wiskunde?
|
Citaat:
, ik heb nu eindelijk tegen mijn ouders gezegd wat nodig was : ik kan voor de toets die ik overmorgen heb geen goed cijfer halen maximaal een 2 en om die 2 te halen laat ik al mijn andere leerwerk achterwege de volgende toets kan ik een 8 halen , want dat vind ik een makkelijk hoofdstuk ik moet leren voor de dingen waarvoor ik met leren een voldoende/ goed cijfer KAN halen en niet een hele middag zitten kutten voor een dikke 2 |
Geef eens een voorbeeld van wat je niet snapt.
|
Citaat:
|
Meer je best doen.
En niet vooraf al concluderen dat je het toch niet gaat snappen, want dan wordt het een self-fulfilling prophecy. |
Citaat:
|
4 uur is eigenlijk heel weinig.
je moet beginnen bij het begin, want anders is het eind zoek. begin anders in een boek van een jaar terug, probeer dat te snappen, en zo ga je verder. bijv, snap je niks van algebra... ga dan beginnen met het onderzoeken hoe dat allemaal werkt. hoe je breuken kan omzetten, wortels, machten en oefen dat. daarna ga je pas beginnen aan de algebra.. je moet eerst de getallen an sich begrijpen voor je aan een formule begint. en idd, geef eens een voorbeeld van wat je niet snapt, want als je in een ander hoofdstuk ineens een 8 kan halen.. betekent dat dat je dus wel iets snapt en niet niets van wiskunde .. |
Ik denk dat je iemand anders moet zoeken om het uit te leggen dan je vader, om 2 redenen:
ja vader blijft je vader, hij bekijkt alles dus vanuit een ander perspectief. en hij is goed in wiskunde. Ik heb merk het zelf dat het uitleggen van simpele dingen(die voor mij logisch zijn) aan iemand die het echt niet snapt zeer moeilijk is. Misschien is dit ook wel het geval bij je vader. Probeer iemand anders te zoeken die het een keer uitlegt op een andere manier, in andere woorden, met een ander voorbeeld. Ik neem aan dat je buiten die 4 uur hw begeleiding nog zelfstandig bezig bent met je hw, anders is het inderdaad een beetje weinig. (mijn docent wiskunde zegt dat je per les best een uurtje aan je huiswerk mag zitten) Verder kan je hier natuurlijk dingen posten die je niet snapt. Er zijn altijd wel mensen die het even uit willen leggen. |
Vooral de tip van even teruggaan is van belang. Wiskunde is echt een vak dat opbouwt en opbouwt, en daar nog weer bovenop bouwt. Als je breuken, vergelijkingen etc niet begrijpt, kun je er later niks mee uitrekenen.
Je moet echt terug naar de basis, en die proberen te begrijpen en te doorgronden. En er dan sommetjes mee maken. Te vaak gebeurt het dat mensen het trucje leren, en dan, bijv met veel muziek/msn'en en andere afleiding die sommetjes op de automatische piloot maken. Dat is maken om het maken, niet om te leren. Je moet begrijpen wat je aan het doen bent. En je studiehulp daarop uitkiezen. Inderdaad kan iemand die het zelf goed weet het wellicht niet altijd goed overbrengen, omdat het voor hem te zeer gesneden koek is. Post eens een opgave hier, en geef aan wat je niet begrijpt |
Ben het eens met Thomasju, iemand anders zoeken die het je uit kan leggen. Eventueel kun je vragen ook altijd hier posten natuurlijk.
Wiskunde draait om begrijpen. Je kunt zoveel sommen maken als je wil, maar zolang je niet inziet dat je eigenlijk elke keer hetzelfde doet komen de sommen op de toets toch weer als een verrassing. |
Citaat:
Het probleem is vooral je mentaliteit - jij bent er van overtuigd dat je het toch niet snapt, waardoor je snel gefrustreerd raakt en het ook niet snapt omdat je niet productief bent. Wiskunde op de middelbare school is echt niet moeilijk en je kan het vast wel als je er wat moeite in steekt. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Want wat je hier eigenlijk zoekt is een magische oplossing voor je probleem, maar die is er niet. Je vertelt niet waar je exact problemen mee hebt, je zegt eigenlijk enkel dat wiskunde je niet ligt. Teruggaan naar je basis is een goede tip, maar ook dat houdt eigenlijk ook gewoon hetzelfde in: begrijp waarmee je bezig bent. Ik ben het eigenlijk min of meer eens met Schrödinger: het is een foute houding om te zeggen dat je het toch niet kan. Wiskunde is echt niet moeilijk, maar je moet er wel wat moeite insteken om het te begrijpen. Als je met specifieke pijnpunten komt, kunnen we je daarbij proberen helpen om die onderwerpen te begrijpen. Maar om algemene hulp te geven is redelijk moeilijk. |
Hier kom je waarschijnlijk wel mee verder:
SPA (Systematische Probleem Aanpak) 1. Gegevens: Schrijf alle gegevens op. Vaak is het ook handig om een tekening te maken. 2. Gevraagd: Schrijf op wat er gevraagd wordt. 3. Formule/definitie/stelling/eigenschap: Welke formule(s)/definitie(s)/stelling(en)/eigenschap(pen) moet je gebruiken in combinatie met de gegevens? 4. Stappenplan: Maak een stappenplan waarbij je stapsgewijs nagaat hoe je de opgave uitwerkt door uit te gaan van 1 t/m 3. 5. Antwoord: Schrijf het antwoord op met behulp van het stappenplan. 6. Evaluatie: Ga na of alle stappen die je hebt uitgevoerd inderdaad juist zijn en dus het juiste antwoord opleveren. |
Citaat:
|
JE MOET GEWOON EXTRA JE BEST DOEn
|
Citaat:
bijvoorbeeld; welk stukje stof en welke opgave snapte je deze week niet ? |
Citaat:
Er is altijd een 'beginpunt'. Snap je wat variabelen zijn? Snap je wat functies/grafieken zijn? Snap je hoe je oppervlakte berekent? Snap je dat de kans dat je 6 gooit bij een normale dobbelsteen 1/6 is. Zo kun je nog wat doorgaan. Geef eens een voorbeeld van wat je wel en van wat je niet snapt. |
|
Hallo
Ik heb wiskundeschrift vergeten om voor wiskunde toets te oefenen : Metend en meten rekenen en getallenkenis . wat moet ik doen ?!?!?! |
Ik ben ook dramatisch slecht in wiskunde, maar wiskunde academie is een goede site met uitleg filmpjes!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:27. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.