![]() |
Volledige inductie
1 Bijlage(n)
Goedemorgen wiskundewonders,
Ik heb een probleem met het oplossen van sommen die te maken hebben met volledige inductie. Om eerlijk te zijn: ik weet niet eens hoe ik moet beginnen. Zouden jullie mij dit heel duidelijk willen uitleggen? De som die jullie kunnen gebruiken is: Bewijs dat Bijlage 3404 waar is voor elk natuurlijk getal van n. Alvast bedankt voor het helpen! |
Bewijs allereerst dat de stelling juist is voor n = 0. Neem vervolgens aan dat de stelling klopt voor k = n (dit noemen we de inductiehypothese) en laat vervolgens zien dat de stelling klopt voor k = n+1. De stap waarin je bewijst dat de stelling klopt voor k = n+1 heet de inductiestap. Gebruik hierbij de eigenschap
|
Citaat:
Ik heb inderdaad door dat dit de manier is om het op te lossen, maar hoe doe ik dit? Zou jij dit voor mij willen uitwerkingen? |
Je weet dat
|
Bewijs de bewering voor
Deze bewering klopt alvast! (is eigenlijk vrij triviaal) Inductiehypothese: onderstel dat de bewering geldt voor We moeten nu de bewering bewijzen voor Bewijs: Vanwege de inductiehypothese geldt: Tel bij beide leden Dit bewijst de bewering. Neem de tijd om dit bewijs goed te begrijpen, want inductie is een heel handige bewijstechniek om dergelijke stellingen te bewijzen. ------------------------------------ Probeer nu eens als oefening deze bekende formule m.b.v volledige inductie te bewijzen: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03. |