![]() |
Rauw vlees
Ik ben een tijd geleden geopereerd en heb door complicaties behoorlijk lang in het ziekenhuis gelegen en nogal wat medicijnen in mijn lichaam gepompt gekregen. Een van de gevolgen daarvan is dat ik kakosmie heb opgelopen (bepaalde geuren ruik ik niet meer zoals ze zijn, in plaats daarvan ruik ik een soort rioollucht. Kokend water is het ergste, parfum is niet meer aangenaam) waardoor gebakken vlees enorm stinkt. Gevolg is dat, terwijl ik vroeger dol was op vlees, nu een periode heb gehad waarin ik vlees zoveel mogelijk probeerde te vermijden.
En toen herontdekte ik carpaccio. Ideaal, ik hoef het niet te bereiden, ik vind het lekker en ik krijg vlees binnen (paar weken zonder vlees waren te merken aan mijn energie-niveau) en vandaar ben ik gaan nadenken. Rund is het veiligste vlees om rauw te eten wat betreft de normale vleessoorten en ik at vroeger sowieso mijn biefstuk al bleu (als ik niet de helft al rauw had binnengespeeld), dus nu eet ik regelmatig een stukje biefstuk rauw. Nu vroeg ik me af, weet iemand hoe het zit met andere soorten biefstuk? Paard, struisvogel, kangoeroe? Wat wild betreft heb ik al gelezen dat everzwijnen en herten hepatitis E kunnen bevatten. En ja, ik weet dat ik een risico neem. Ik denk ook niet dat ik dit ga wagen als het buiten 30 graden is. |
Ik weet het niet, maar heb je al gerookt vlees (runderrookvlees, gerookte ham, paardenrookvlees) en gekookt vlees (roze ham, kipfilet kun je ook goed koken) geprobeerd?
|
Wat denk je van gerookte kip? Dat kan je zo kopen, in stukjes snijden en zo eten. Of hamblokjes? Die kan je door de pasta doen en zo krijg je toch nog wat vlees binnen :) Houd je niet van vis of verdraag je die geur ook niet? Eventueel gerookte zalm? Desnoods vegaburgers of vegetarische dingen zoals gehaktballetjes enzo? Dan krijg je wel de voedingsstoffen binnen maar het ruikt niet zo sterk en ook niet zo vlees-ig.
|
Oh, kijk wel uit met kip trouwens. Probeer kleine stukjes. Mijn collega met gastric bypass verdraagt slecht kip. Bij hem wordt het een soort deegbal in zijn maag.
|
Ik probeer steeds nieuwe dingen, maar het nadeel van bereide dingen in de supermarkt is dat het vaak grotere verpakkingen zijn en dan komt het erop neer dat ik de helft kan wegsmijten (als het niet in te vriezen is). Ben nu verschillende slagers aan het langslopen om te kijken wat zij aan bereide producten hebben, daar kan ik vragen voor kleine hoeveelheden.
Vis hangt ervan af. Ik durf ook niet alles te proberen, als het idee me al misselijk maakt, ga ik het nog niet proberen. Kip is gisteren iig meegevallen. |
Gerookte kip is kant-en-klaar te krijgen meestal verpakt per 1 of 2 filets.
Zelf ik eet regelmatig runder tartaar rauw en verse rookworst van de keurslager gaat ook zonder bereiding naar binnen. Die laatste is volgens mij niet bedoeld om rauw te eten maar ik heb er zelf nooit last van gehad :o Tonijn wordt ook wel rauw gegeten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02. |