Ik ben een tijd geleden geopereerd en heb door complicaties behoorlijk lang in het ziekenhuis gelegen en nogal wat medicijnen in mijn lichaam gepompt gekregen. Een van de gevolgen daarvan is dat ik kakosmie heb opgelopen (bepaalde geuren ruik ik niet meer zoals ze zijn, in plaats daarvan ruik ik een soort rioollucht. Kokend water is het ergste, parfum is niet meer aangenaam) waardoor gebakken vlees enorm stinkt. Gevolg is dat, terwijl ik vroeger dol was op vlees, nu een periode heb gehad waarin ik vlees zoveel mogelijk probeerde te vermijden.
En toen herontdekte ik carpaccio. Ideaal, ik hoef het niet te bereiden, ik vind het lekker en ik krijg vlees binnen (paar weken zonder vlees waren te merken aan mijn energie-niveau) en vandaar ben ik gaan nadenken. Rund is het veiligste vlees om rauw te eten wat betreft de normale vleessoorten en ik at vroeger sowieso mijn biefstuk al bleu (als ik niet de helft al rauw had binnengespeeld), dus nu eet ik regelmatig een stukje biefstuk rauw.
Nu vroeg ik me af, weet iemand hoe het zit met andere soorten biefstuk? Paard, struisvogel, kangoeroe? Wat wild betreft heb ik al gelezen dat everzwijnen en herten hepatitis E kunnen bevatten.
En ja, ik weet dat ik een risico neem. Ik denk ook niet dat ik dit ga wagen als het buiten 30 graden is.
|