![]() |
Oplossen wiskunde sommen (VWO/HAVO2)
Hoi!
Ik heb een vraag over de volgende sommen: 5ab ------ 10ab Wat word dit? en hoezo? Het antwoord is: a -- 2 Verder heb ik nog een vraag over dit: a-1 a-1 ----- : ------ 3 6 Wat word dit en hoezo? Het antwoord is: 2 Alvast bedankt ! |
Hoi nog even een verbetering
Bij die tweede som is het eigenlijk: a-1 : 3 : a-1 : 6 Ik schrijf het nu even zo omdat de site het automatisch anders opschreef sorry |
Als je in teller en noemer van een breuk met hetzelfde getal vermenigvuldigt, kun je teller en noemer door dat getal delen:
Dat werkt ook zo met letters (die feitelijk onbekende getallen zijn): Bij de breuk Verder is delen door een breuk hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde van de breuk: |
Probeer gewoon haakjes te gebruiken:
(5ab)/(10ab) Hierover kan geen onduidelijkheid ontstaan. Bij de 2de kan je het eventueel zo opschrijven (hoe meer haakjes hoe duidelijker het wordt!): a-1/3 : a-1/6 (a-1)/3 : (a-1)/6 ((a-1)/3) / ((a-1)/6) Als deel en maal operator worden meestal '/' en ' * ' gebruikt. het antwoord van de eerste is 1/2 ipv a/2. Want: zowel boven als onder de streep staat een a. Deze vallen tegen elkaar weg. Dit geldt ook voor de b. Dan blijft over 5/10 en dit is 1/2. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06. |