![]() |
Te lang proefwerk?
Ik zit in A3 en gisteren hadden we een Natuurkunde proefwerk. Over het algemeen ben ik wel goed in Natuurkunde en wilde graag mijn punt omhoog halen met dit proefwerk.
Ik dacht dat alles goed ging, tot dat die 5 minuten voor de bel waarschuwde dat we nog maar een paar minuten hadden, en ik was nog lang niet klaar. Veel waren bij vraag 10 van de 17 en ik was bij vraag 9 blijven haken wat verder bestond uit a,b,c,d,e,f,g,h,i,j. We hadden 50 minuten en ik heb de laatste deel maar snel afgeraffelt, wat nu zeker een onvoldoende is. Hij zei dat de toets helemaal niet te lang was en dat andere klassen het wel gewoon afhadden. Er hing ook geen klok en de vragen moest je uitgebreid beantwoorden. Is dit normaal? Zouden we erover moeten klagen, het is immers niet eerlijk om gewoon een te lange toets te geven? |
Nou ja, wij hadden bij wiskunde standaard toetsen die je alleen helemaal afkreeg als je snel kon rekenen. Het ging erom dat je het niet alleen foutloos kon berekenen, maar dat je dat ook nog snel kon. Iedereen was standaard tot de bel bezig en dan had je alle opgaven een keer gezien en had je geen tijd gehad om terug te gaan naar de moeilijke opgaven (je leert om die over te slaan als je te lang moet nadenken voor je iets op kan schrijven). Als iemand vóór het eind van de les z'n toets inleverde (5 minuten eerder ofzo) zat iedereen van 'huh :eek:'. :P
Maar goed, dat wisten we op gegeven moment, en dat was dan normaal. Bij jullie is het wel een beetje jammer als je dat niet wist en daardoor verkeerd had ingeschat. Wijze les voor de toekomst: zorg dat je een horloge bij je hebt zodat je weet hoeveel tijd je nog hebt. Dan kun je meteen het aantal punten door de tijd delen (of het aantal vragen, als er geen punten bijstaan) en dan gokken hoeveel tijd je ongeveer per vraag hebt. Als dat 5 minuten is en je werkt als 10 minuten aan een opgave (die niet echt lijkt te lukken), is het wellicht hoog tijd om eens een andere opgave te maken (en als je dan aan het eind tijd overhoudt, die andere opgave weer eens proberen). En nou ja, nu is er niet meer zoveel aan te doen. Ik denk dat je er pas meer over kan zeggen als de leraar de toetsen heeft nagekeken en de cijfers bekend zijn, pas dan weet je echt wat voor invloed het had. |
geen idee ik was altijd als eerste klaar met toetsen.
|
Citaat:
|
Ik heb ook altijd het probleem dat ik nooit een toets op tijd af heb
het is echt ontzettend balen, en zker als je het goed kende.. Ik zou inderdaad proberen om een klacht in te dienen, en eventueel een herkansing, of een minder zware normering te eisen! Ik doe dat ook bij elke toets. Soms werkt het wel! Ik ga eigelijk altijd met alles in discussie, als het om zulke dingen gaat! Veel succes, gaat vast lukken! ;) |
En bij je klasgenoten was het dezelfde situatie of gold het alleen voor jou? Zij waren ook pas op 2/3e? Even informeren bij andere klassen lijkt me ook handig. En als de cijfers erg blijken met de leraar gaan praten over de oorzaak. Het lijkt me dat als de hele klas een onvoldoende heeft door tijdnood, dat er wel een mouw gepast aan moet kunnen worden.
|
Citaat:
Ik wijd dat dan aan toetstaktiek, zoals hierboven al genoemd wordt, niet blijven hangen op vragen, de juiste voorbereiding en vooral een GR volgestampt met panklare info ;) Verder heeft het over het algemeen niet veel nut om over zulke dingen te klagen behalve als je echt heel veel mensen (incluis de leerlingenraad) achter je hebt staan, dan willen ze ab und zu nog wel eens luisteren. |
Waarschijnlijk ligt het aan jou, als heel veel mensen de toets niet af hadden heeft de leraar dat heus wel door en past hij waarschijnlijk de normering aan. Volgende keer beter op de tijd letten en beknopter antwoorden.
|
Behalve afwachten kun je nu vrij weinig doen. Zeker als volgens de docent andere leerlingen wel het proefwerk afkregen.
De volgende keer een horloge meenemen en beginnen met de vragen die vrij makkelijk zijn. Als er ook sommetjes bijzitten, eerst de berekeningen maken en als je nog tijd hebt, dan pas de uitkomst. Door de juiste berekening te tonen, geef je al aan dat je de stof begrijpt en dat zal je minder punten kosten dan wanneer je de laatste opgaven helemaal niet maakt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:03. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.