![]() |
Hoe serieus kan ik mijn studie nemen?
Beste lezer,
De titel klinkt misschien wat raar maar ik ga even uitleggen wat ik bedoel, er komt een stuk tekst maar het zou me echt waarderen als je dit zou lezen en mij zou kunnen adviseren of minstens je opinie zou kunnen geven op mijn kwestie: Ik ben nu bezig in het examenjaar van mijn opleiding (mbo niv. 4), ik ben van plan ook hbo te gaan doen. Ik zit nu voor een bepaalde keuze in mijn leven, ik ben serieuzer geworden Ik zie mijn vrienden minder, ik ga niet meer naar de stad op zaterdag, ik werk zaterdag en zondag en stort me meer op het leren van dingen zowel over me studie maar ook lees ik boeken om mezelf te ontwikkelen. Mijn vraag is nu, hoe ver kan ik hiermee gaan? voor mijn gevoel is het aan de ene kant goed wat ik aan het doen ben maar aan de andere kant voelt het alsof ik mijn jeugd aan het vergooien ben; leef ik niet te veel in de toekomst?. Ik zat eraan te denken om me gewoon op mezelf te storten en in leermodus te gaan, me vrienden af en toe zien (ik zie ze nu 1x à 2x in de week) maar meer naar de vakanties toe werken wanneer ik me vrienden echt kan zien en kan relaxen. Ik zou jullie advies en opinies erg waarderen, ik zou het waarderen als mensen hun onserieuze reacties achterwege laten. Met vriendelijke groet, M. |
Zolang jij doet waar je je goed bij voelt hoef je dat niet te veranderen toch? Het is prima om serieuzer te zijn en meer te leren wanneer jij dat belangrijk vindt. Vrienden zijn belangrijk, maar je toekomst is misschien nog wel belangrijker. Pas wel op dat je je vrienden niet verwaarloosd.
Persoonlijk vind ik het best verstandig om minder uit te gaan en je meer op het leren te richten. Maar doe vooral waar jij je goed bij voelt. Je "vergooit" sowieso je jeugd niet als jij die dingen doet die jij belangrijk vind. |
Citaat:
Bedankt voor je reactie, goed advies. |
Ik ben ook vrij 'serieus', wat wil zeggen dat ik niet de beest uit hang zoals de meeste jongeren, maar geniet van de dingen die mij blij maken. Dat vinden anderen ook vast saai en dozig, maar ik voel me er prima bij (y) Lekker je ding doen, dus, en je vergooit echt je jeugd niet meteen door te doen waar jij je goed bij voelt. Integendeel, zelfs!
|
Ik zie het probleem niet zo eigenlijk? Doe lekker waar je zin in hebt.
|
Vind de voor jou juiste balans in 'feesten' (zoals je dat zegt) en de serieuzere dingen. Het makkelijkste (voor mij), en volgens mij het meest standaard, is om dat te verdelen tussen de vakantietijd en de rest van het jaar. Zo krijg je van beiden wat (en genoeg) mee.
|
Citaat:
|
Play hard work hard
|
Citaat:
Citaat:
Het komt neer op: Citaat:
Je zou kunnen balen van hoe jouw voorkeuren liggen, wensen dat je iemand anders was. Maar je kunt moeilijk doen waar een ander gelukkig van wordt, maar jij zelf niet. |
Bedankt voor jullie adviezen:
Wat ik bedoelde hiermee is; leef ik niet te veel in de toekomst? |
Ik denk dat het het beste is dat ik een middenweg zoek
|
Citaat:
|
Je moet doen waar jij je nu het prettigst bij voelt. Persoonlijk merk ik dat als ik te weinig sociaal contact heb, ik me minder prettig voel, en dan ook minder hard kan werken. Af en toe een avondje met vrienden helpt me dan enorm. Het kan natuurlijk zijn dat jij dit minder hebt. Als jij je op dit moment goed voelt met hoe alles gaat, kun je later op je leven terugkijken zonder spijt te hebben.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34. |