Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Propedeuse (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1882814)

Emmrek 06-09-2013 13:37

Propedeuse

Goede dag,

Naar aanleiding gehoord te hebben over de "P" open ik deze topic.
Zelf werd mij al hier en daar uitgelegd hoe het werkte maar heb nog een aantal vragen.

Vragen:
- Hoe werkt de "P" systeem van HBO
- Wat gebeurd er als ik mijn "P" diploma niet haal? Mag ik dan nog verder studeren?
- Is het wel verstandig om een "P" opleiding te doen van HBO infratechniek?

- Is het moeilijk om een "P" diploma te behalen?

Mijn opleiding:
Ik zit nu in het eerste jaar van MBO Infratechniek (wegen,water,ondergrondse bouw).
Het is mogelijk dat ik mijn MBO opleiding in 3 jaar af te sluiten ipv. 4 jaar.

Toekomst?
Ik wil al een lange tijd snelwegen architect worden. Daarvoor zou ik een TU opleiding moeten afsluiten... Daarom had ik in gedachten over de "P" omdat dit zo aantrekkelijk klinkt...

Hopelijk ontvang ik veel informatie :) Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!
Groetjes,
Emre

Lusi 06-09-2013 14:01

Je P is alles uit het eerste jaar. Het programma is erop ingericht dat je dat ook in een jaar kunt halen, maar genoeg studenten redden dat niet. Je mag dan wel verder studeren, meestal heeft een opleiding andere eisen dan regels omtrent je P halen. Of het verstandig is: waarom niet? Het is gewoon het eerste jaar. Alleen ga jij vrij snel van mbo naar hbo naar wo, dus spring je vooruit in niveau. Dat kan problemen opleveren bij of je het bijhoudt. Een andere optie is hbo volledig te doen en dan pas door naar wo te gaan.

De P is een wat minder belangrijke mijlpaal sinds het bachelor-/mastersysteem. Op WO wordt er niet bij stilgestaan.

Emmrek 06-09-2013 15:32

Dus de "P" periode is je eigenlijk 1ste jaar van je hbo opleiding?
Ik had namelijk ergens gelezen dat als je het niet behaald niet meer dezelfde opleiding mag doen op de hbo...

Lusi 06-09-2013 17:53

Ja dat is zo. En volgens mij zijn die regels niet voor alle opleidingen zo maar dat kun je met wat googlen wel vinden. Kom je er niet uit, dan bel/mail je de studieadviseur van de opleiding.

DuoPenotti 06-09-2013 18:41

Citaat:

Emmrek schreef: (Bericht 33272232)
Ik had namelijk ergens gelezen dat als je het niet behaald niet meer dezelfde opleiding mag doen op de hbo...

Met een hbo p kun je overstappen naar de een aansluitende opleiding op de universiteit. De TU stelt vaak nog aanvullende eisen dus als dat je wens is moet je goed laten voorlichten.

Sarah 07-09-2013 15:13

En over het algemeen moet je inderdaad alle vakken van het eerste jaar (dus: de propedeuse) binnen 2 jaar halen om met de studie door te mogen.

Daantje_0705 08-09-2013 15:42

Citaat:

Emmrek schreef: (Bericht 33272232)

Jij verwart de propedeuse met het BSA. De propedeuse zijn alle vakken van het eerste jaar en daarbij kan je in het geval van HBO soms door naar de universiteit maar vaak gelden er ook aanvullende eisen zoals sommige vakken op vwo-niveau.

Het BSA, binden studieadvies is een bindend advies wat de onderwijsinstelling je kan geven als je het eerste jaar niet een x aantal studiepunten haalt of zoals Sarah al zegt je bijvoorbeeld niet binnen twee jaar al je propedeusevakken en studiepunten haalt. Je moet dan verplicht stoppen met je studie en mag dan niet meer diezelfde studie gaan doen aan die onderwijsinstelling, hoe het zit met andere onderwijsinstellingen, weet ik niet en verschilt misschien ook per adviserende onderwijsinstelling.

omnomnom 01-11-2013 10:07

Als je MBO niveau 4 afrond, dan kan je doorstromen naar hbo volgens mij...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.