Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2013, 13:37
Emmrek
Emmrek is offline
Goede dag,

Naar aanleiding gehoord te hebben over de "P" open ik deze topic.
Zelf werd mij al hier en daar uitgelegd hoe het werkte maar heb nog een aantal vragen.

Vragen:
- Hoe werkt de "P" systeem van HBO
- Wat gebeurd er als ik mijn "P" diploma niet haal? Mag ik dan nog verder studeren?
- Is het wel verstandig om een "P" opleiding te doen van HBO infratechniek?

- Is het moeilijk om een "P" diploma te behalen?

Mijn opleiding:
Ik zit nu in het eerste jaar van MBO Infratechniek (wegen,water,ondergrondse bouw).
Het is mogelijk dat ik mijn MBO opleiding in 3 jaar af te sluiten ipv. 4 jaar.

Toekomst?
Ik wil al een lange tijd snelwegen architect worden. Daarvoor zou ik een TU opleiding moeten afsluiten... Daarom had ik in gedachten over de "P" omdat dit zo aantrekkelijk klinkt...

Hopelijk ontvang ik veel informatie Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!
Groetjes,
Emre
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2013, 14:01
Verwijderd
Je P is alles uit het eerste jaar. Het programma is erop ingericht dat je dat ook in een jaar kunt halen, maar genoeg studenten redden dat niet. Je mag dan wel verder studeren, meestal heeft een opleiding andere eisen dan regels omtrent je P halen. Of het verstandig is: waarom niet? Het is gewoon het eerste jaar. Alleen ga jij vrij snel van mbo naar hbo naar wo, dus spring je vooruit in niveau. Dat kan problemen opleveren bij of je het bijhoudt. Een andere optie is hbo volledig te doen en dan pas door naar wo te gaan.

De P is een wat minder belangrijke mijlpaal sinds het bachelor-/mastersysteem. Op WO wordt er niet bij stilgestaan.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2013, 15:32
Emmrek
Emmrek is offline
Dus de "P" periode is je eigenlijk 1ste jaar van je hbo opleiding?
Ik had namelijk ergens gelezen dat als je het niet behaald niet meer dezelfde opleiding mag doen op de hbo...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2013, 17:53
Verwijderd
Ja dat is zo. En volgens mij zijn die regels niet voor alle opleidingen zo maar dat kun je met wat googlen wel vinden. Kom je er niet uit, dan bel/mail je de studieadviseur van de opleiding.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2013, 18:41
Verwijderd
Citaat:
Ik had namelijk ergens gelezen dat als je het niet behaald niet meer dezelfde opleiding mag doen op de hbo...
Met een hbo p kun je overstappen naar de een aansluitende opleiding op de universiteit. De TU stelt vaak nog aanvullende eisen dus als dat je wens is moet je goed laten voorlichten.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2013, 15:13
Verwijderd
En over het algemeen moet je inderdaad alle vakken van het eerste jaar (dus: de propedeuse) binnen 2 jaar halen om met de studie door te mogen.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2013, 15:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jij verwart de propedeuse met het BSA. De propedeuse zijn alle vakken van het eerste jaar en daarbij kan je in het geval van HBO soms door naar de universiteit maar vaak gelden er ook aanvullende eisen zoals sommige vakken op vwo-niveau.

Het BSA, binden studieadvies is een bindend advies wat de onderwijsinstelling je kan geven als je het eerste jaar niet een x aantal studiepunten haalt of zoals Sarah al zegt je bijvoorbeeld niet binnen twee jaar al je propedeusevakken en studiepunten haalt. Je moet dan verplicht stoppen met je studie en mag dan niet meer diezelfde studie gaan doen aan die onderwijsinstelling, hoe het zit met andere onderwijsinstellingen, weet ik niet en verschilt misschien ook per adviserende onderwijsinstelling.
Oud 01-11-2013, 10:07
omnomnom
omnomnom is offline
Als je MBO niveau 4 afrond, dan kan je doorstromen naar hbo volgens mij...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten