Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Thuisstudie voortgezet onderwijs (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1887581)

Tfdurrr97 28-01-2014 13:12

Thuisstudie voortgezet onderwijs

Hey allemaal,

Ik word volgende maand 17, en zit nu in 4 havo. Ik kom van het gymnasium, maar ik eerst bleef zitten jn de 3e, en vervolgens ben ik halverwege het volgende schooljaar weggestuurd van die school, door oorzaken die buiten mij lagen.
Nu zit ik dus op havo, en ik wil ook graag mijn havo examen halen, puur omdat ik niet iemand wil zijn die zijn middelbare school niet eens gehaald heeft.
Het probleem is dat ik 0 plezier aan school heb, en ik heb t ook niet nodig aangezien ik al meer dan genoeg verdien met mijn werk , ik kan niet zeggen wat dat precies is, maar het is niets illegaals of met drugs o.i.d.
Toch wil ik graag mijn examen halen, maar ik ben bang dat het mij niet gaat lukken op school, aangezien ik een aantal problemen heb:

-Ik kan niet vroeg opstaan, ik ben vaak laat op, en kan absoluut niet tegen vroege ochtenden. Ik heb ook zwaar slaaptekort de laatste tijd.
-Ik heb de neiging om me snel ziek te melden, sta al meer dan 120u ziek dit jaar, dit zodat ik kan uitslapen etc.
-Ik kan niet normaal omgaan met leraren,
-ik ben een ramp met projecten enzo, als ik gewoon alleen een eindexamen hoefde te halen was t geen probleem, maar alle projecten en toetsen tussendoor maken me gek.

dus mijn vraag is, zou t voor mij mogelijk zijn om met deze beargumentatie vrijstelling te krijgen van leerplicht, en van huis uit mijn opleiding kunnen doen? Zodat ik gewoon het eindexamen kan halen via het anh oid?
Ik denk dat dit voor mij heel goed zou zijn en een stuk minder stress zou geven. Een vriend van mij heeft zojuist dezelfde vrijstelling gekregen, dus het moet mogelijk zijn?
Thanks!

_melove 28-01-2014 13:58

Als je je nu al niet kan motiveren om naar school te gaan, om eruit te gaan of om iets voor school te doen waarom zou dat dan met een thuis studie wel lukken?

Tfdurrr97 28-01-2014 14:11

Bij een thuisstudie kan ik het doen wanneer ik wil, plus dat ik dan alleen het eindexamen hoef te maken, en tussendoor niks, behalve voorbereiden op het eind examen.

Rckw 03-02-2014 08:16

Ik krijg ook thuisonderwijs en haal via staatsexamen mijn diploma :)
Je kunt slechts onder hele strenge voorwaarden vrijstelling krijgen van de leerplicht, helaas. De meeste thuisonderwijzers maken gebruik van de mogelijkheid om te beweren dat ze een geloof hebben waar geen school in hun omgeving bij past. Ze moeten dan een rechtszaak aangaan waarin ze uitleggen dat ze per se naar een holistische/oosters orthodoxe/hindoeïstische school moeten en dat er geen school van hun geloof in de buurt is. Het kan dus een tijdje duren om vrijstelling te krijgen.
Sander Dekker, de staatssecretaris van onderwijs, wil thuisonderwijs helemaal verbieden. Ik denk dat de Tweede Kamer er over een paar maanden over gaat stemmen. Dus helaas zou het kunnen dat je binnenkort helemaal geen vrijstelling meer kunt krijgen :(.
Andere opties zijn:
-naar de vavo
-met de NHA werken
-met de Wereldschool werken. Dat kan meestal alleen als je in het buitenland woont, maar je kunt het proberen.
Je kunt kijken of je school wil meewerken. Misschien dat je niet naar (alle) lessen hoeft en de proefwerken niet maakt, maar op school zelfstandig werkt.
Wel één opmerking: als je dit jaar nog staatsexamen wou doen, kan dat niet meer. Je moet je voor 31 december aanmelden. Maar als je de schoolexamens gewoon op school doet, dan kun je je centraal examen ook via je school doen, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Ik hoop dat dit helpt!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.