Ik krijg ook thuisonderwijs en haal via staatsexamen mijn diploma

Je kunt slechts onder hele strenge voorwaarden vrijstelling krijgen van de leerplicht, helaas. De meeste thuisonderwijzers maken gebruik van de mogelijkheid om te beweren dat ze een geloof hebben waar geen school in hun omgeving bij past. Ze moeten dan een rechtszaak aangaan waarin ze uitleggen dat ze per se naar een holistische/oosters orthodoxe/hindoeïstische school moeten en dat er geen school van hun geloof in de buurt is. Het kan dus een tijdje duren om vrijstelling te krijgen.
Sander Dekker, de staatssecretaris van onderwijs, wil thuisonderwijs helemaal verbieden. Ik denk dat de Tweede Kamer er over een paar maanden over gaat stemmen. Dus helaas zou het kunnen dat je binnenkort helemaal geen vrijstelling meer kunt krijgen

.
Andere opties zijn:
-naar de vavo
-met de NHA werken
-met de Wereldschool werken. Dat kan meestal alleen als je in het buitenland woont, maar je kunt het proberen.
Je kunt kijken of je school wil meewerken. Misschien dat je niet naar (alle) lessen hoeft en de proefwerken niet maakt, maar op school zelfstandig werkt.
Wel één opmerking: als je dit jaar nog staatsexamen wou doen, kan dat niet meer. Je moet je voor 31 december aanmelden. Maar als je de schoolexamens gewoon op school doet, dan kun je je centraal examen ook via je school doen, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Ik hoop dat dit helpt!