Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [WI] Wortels vereenvoudigen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1889285)

soepkom 24-03-2014 17:08

Wortels vereenvoudigen
 
He ik heb een vraagje over wortels vereenvoudigen.

Waarom is het 2 ( wortel teken ) 14 x -3 ( wortel teken ) 21 het vereenvoudigen lukt me wel maar waarom blijft het negatief? want het getal voor de wortel de -3 dat moet je kwadrateren dan zou het toch positief moeten zijn want - x - is plus..

mathfreak 24-03-2014 17:55

Gaat het om 2√14∙-3√21? Zo ja, dan is dit gewoon een kwestie van herschrijven als 2∙-3√14∙√21 en in het achterhoofd houden dat + maal + = - maal - = + en + maal - = - maal plus = -.

soepkom 25-03-2014 08:20

ja daar gaat het over.

mathfreak 25-03-2014 18:12

Begrijp je ook waarom de uitkomst een negatieve waarde heeft?

Schrödinger 26-03-2014 18:18

Waarom denk je dat je de -3 zou moeten kwadrateren? Er staat toch geen kwadraat?

arPos 26-03-2014 23:36

je kan en mag wortels gewoon wortels laten :)

soepkom 27-03-2014 20:00

ja omdat het oneven is daarom heeft het een negatieve waarde.

soepkom 27-03-2014 20:08

verder nog 1 vraagje over de deze opgave

wortel 4 (breukstreepje) wortel 3 tot de macht 5.

Dit is wat ik zelf berekend heb, 32 (breukstreepje) 9wortel3 nou moet ik de noemer x2 doen om van de 3 weer een vierkant getal te maken, dus 32 wordt 96 (breukstreepje) 27 wortel 9 dat wordt 27x3 wordt weer 81. dus heb nu staan 96 breukstreepje 81 maar hoe kan het antwoord dan 32/27 wortel 3 zijn dan vereenvoudigen snap ik maar waar komt die wortel vandaan?!?

ThomasJu 27-03-2014 21:07

in de wiskunde gebruiken ze niet voor niets die handige tekens. die zijn ervoor om het makkelijker te maken.

Hierdoor zou het ook duidelijk zijn waar die macht zou zitten. Moet de hele breuk tot de vijfde macht? Alleen de noemer? Of alleen de 3? Gelukkig zijn die laatste twee het zelfde, en gezien jij op 32 komt neem ik aan dat het om de hele breuk gaat:

Citaat:

soepkom schreef: (Bericht 33520938)
verder nog 1 vraagje over de deze opgave

(√4 /√3)^5

Dit is wat ik zelf berekend heb,

32 / (9√3)

nou moet ik de noemer *2 doen om van de 3 weer een vierkant getal te maken, dus 32 wordt
96 / (27√9)
dat wordt
27*3
wordt weer
81
dus heb nu staan 96 /81 maar hoe kan het antwoord dan
32/27 √3
zijn dan vereenvoudigen snap ik maar waar komt die wortel vandaan?!?

Ook ben je hier aan het spaghetti rekenen. Voor en na het = hoort precies het zelfde te staan in principe zeg je nu het zelfde in woorden:
Citaat:

96 / 27√9 dat wordt 27*3
Dit is natuurlijk niet aan elkaar gelijk. Ik weet niet of je het ook op papier doet, maar probeer er op te letten ;)


Tot deze stap gaat het goed:
32 / (9√3)

Je ziet dat in de noemer een product staat van 9 en √3. Daardoor kan je het geheel opsplitsen in twee aparte breuken:
(32/9) * (1/√3)

Nu kan je door gaan door gebruik te maken van het feit dat:
1/√3 = √(3) / 3

Kan je zo wel tot het correcte antwoord komen?

soepkom 28-03-2014 10:57

nee ik kan zo niet tot het antwoord komen, hoe kom je aan die 1? in de andere opgaven kwam ik allemaal op het juiste antwoord.

ThomasJu 28-03-2014 11:12

Dat zijn gewoon standaard rekenregels voor breuken:





mathfreak 29-03-2014 11:44

Citaat:

soepkom schreef: (Bericht 33520923)
ja omdat het oneven is daarom heeft het een negatieve waarde.

Dat heeft er niets mee te maken. Kijk nog eens naar de vermenigvuldigingsregels met negatieve getallen die ik in mijn eerste reply gaf.

soepkom 29-03-2014 12:53

ik heb de breuk opgelost bedankt!

soepkom 29-03-2014 12:56

Als ik de opgave nog eens neem 2 wortel 14 maal -3 wortel 21, dan is het toch wortel 14 maal wortel 21 is wortel 294 en dan 2 maal -3 is -6 en dan wortel 294 vereenvoudigen. want het antwoord klopt wel -42 wortel 6

Is er trouwens ergens een optie om worteltekens of symbolen te gebruiken in plaats van alles in letters te typen.

ThomasJu 29-03-2014 13:02

Kopieer het wortelteken uit 2 posts terug van mij.
(en zet ook alles op een nieuwe regel!)

Je zou het nog mooier kunnen maken door latex te gebruiken.

arPos 29-03-2014 13:08

Citaat:

ThomasJu schreef: (Bericht 33521005)
Je ziet dat in de noemer een product staat van 9 en √3. Dit kan je opsplitsen in twee aparte delen:
(32/9) * (1/√3)

Goede uitleg thomas


En doe nou haakjes e.d. gebruiken die symbolen zijn er niet voor niets en je gaat het jezelf zo ongelooflijk moeilijk maken als je wiskunde in verhaalvorm gaat doen, werk stap voor stap in de wiskunde niet vanuit het geheel.

Je kan latex gebruiken, je pc heeft speciale tekens en je kan ook nog zoiets doen.

2[root]14 x -3[root]21 (groeperen van termen)

maar zelfs dat is niet heel wenselijk.

Citaat:

want het antwoord klopt wel
Als je het jezelf makkelijker wil maken moet je die gedachtengang dus stoppen, het doet er weinig toe of het antwoord klopt dat kan een indicatie van een fout zijn als het niet klopt maar betekent zeker niet dat je het goed hebt gedaan als het wel klopt.

mathfreak 29-03-2014 15:14

Citaat:

soepkom schreef: (Bericht 33522900)
Als ik de opgave nog eens neem 2 wortel 14 maal -3 wortel 21, dan is het toch wortel 14 maal wortel 21 is wortel 294 en dan 2 maal -3 is -6 en dan wortel 294 vereenvoudigen. want het antwoord klopt wel -42 wortel 6.

Wat je hier doet is gruwelijk omslachtig. Bedenk om te beginnen dat 14 en 21 een gemeenschappelijke factor 7 hebben, en dat deze factor bij het vermenigvuldigen van de wortels voor het wortelteken komt. Je krijgt dus in ieder geval een factor 7√6, wat nog met 2∙-3 wordt vermenigvuldigd, wat -42√6 als einduitkomst oplevert.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.