![]() |
Iemand hier met verstand van afbeeldinggrootte en laten drukken enzo?
Ik heb nu bestanden van soms bijna 700 MB per beeld. Dat is natuurlijk wel wat overdreven. De dpi is 1200, maar voor drukwerk volstaat 300. In photoshop heb ik de dpi-waarden aangepast, maar het bestand hield dezelfde grootte.
Mijn vraag is eigenlijk, hoe kan ik deze beelden het best verkleinen zonder dat de kwaliteit achteruit gaat als ik ze laat drukken? :bloos: |
Ik doe dat met foto's voor op mijn blog altijd met Paint, maar daar zit je vast niet op te wachten :D
|
Haha nee, ik heb niet eens paint! :D
Ik wil graag mijn portfolio klaarmaken om er een soort magazine-vorm van te maken, maar onnodig met grote bestanden werken is niet zo praktisch denk ik :p dan kan ik het ook niet versturen omdat het te groot is :herp: |
DPI zegt verder niets over de feitelijke resolutie (oftewel het grid van alle pixels) van je beeld. Je moet de resolutie dus omlaagschroeven; ik geloof dat je in photoshop ook meteen de documentgrootte ziet. Ik heb nu een .ai file voor me van 103MB (300DPI, 8000 bij 4500 pixels). Als ik deze zou afdrukken zou het +- 67,7 bij 38,1 cm zijn.
Als ik nu de resolutie halveer (4000 bij 2250 pixels maar DPI op 300 houdt) wordt ie +- 25mb; afdruk zou dan +- 33,8 bij 19,0 cm zijn |
Ik verklein vaak in Photoshop d.m.v. Opslaan voor het web. Dan kies ik de maat in pixels die daarbij nodig is en sla ik de afbeelding op. Zolang je niet gaat inzoomen zie je geen kwaliteitsverlies. Voor drukwerk weet ik niet of dat geschikt is.
|
'Opslaan voor web' is doorgaans niet geschikt voor drukwerk; anders had men de functie wel 'Opslaan voor drukwerk' genoemd (y)
|
Citaat:
Een A4'tje op 1200 DPI is bijna 400 MB en 9921 bij 14031 pixels. Een A4'tje op 300 DPI is 25MB en 2480 bij 3508 pixels. Dat ze bij het verkleinen geen verschil merkt in bestandsgrootte is heel raar. |
Bicubic resampling is het beste algoritme voor verkleinen met minimaal kwaliteitsverlies. Dat kan in bijvoorbeeld Photoshop, IrfanView of Gimp. De laatste 2 zijn gratis.
|
Hoe hoger de DPI hoe kleiner (en scherper) de afbeelding wordt bij het drukken.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Je moet even bij photoshop bij image size resample image aanvinken als je bestand niet minder mb wordt bij het aanpassen van je resolutie. Maar het nog steeds raar dat de hoeveelheid mb's hetzelfde blijft, eigenlijk.
|
Miekepieke: heb je misschien de individuele scans (allemaal op 1200 DPI) rechtstreeks in je lay-out geplakt? Want dan maakt het niet uit dat je bestand met de lay-out op 300 staat, Photoshop bewaart alsnog die 1200 van de oorspronkelijke bestanden. Je moet de bestanden één voor één verkleinen naar 300 DPI en dan pas je layout gaan maken.
Als dat 't niet is weet ik 't op afstand ook zo gauw niet. Als je wil mag je wel je bestand naar mij WeTransfererereren, dan kan ik er even naar kijken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of wat bedoelde je percies met rechtstreeks in je lay-out plakken? :o :bloos: |
Dankjullie wel allemaal om zo lief mee te denken enzo :lief: :cool: :lief::lief:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik snap er geen beukennootje van want nu werkt het blijkbaar wel? :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ohnee toch niet!
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Oei, ik neem alles terug wat ik heb gezegd over bicubic resampling want kennelijk was dat hier het ding!
|
Ohja toch wel!
|
Citaat:
|
Blijkbaar, als je resample image eerst uitzet en daarna de waarden veranderd en vervolgens weer aanzet, veranderd hij alleen maar de dpi-waarden en verder niets dus wordt de afbeelding ook niet kleiner :confused:
|
Oh ik heb het denk ik over relatieve resolutie ook :lisa:
|
Maar dan met twee t's.
|
Nu staat er bij mijn afbeeldingmaten dat dit beeld '12,74 cm' bij '15,96 cm' is. Houdt dat dan in dat ze op dat formaat geprint worden? Ja toch? Of ben ik nu weer iets te eenvoudig aan het denken :lisa:
|
Citaat:
|
ik weet dat je geen zusje hebt maar het klinkt zo lekker :bloos:
|
haha ik ga mijn broertje eens een kusje op zijn zusje geven en dan krijg ik een kusje van mezelluuuuf :lief:
|
Ik heb een broertje die zich constant als een ongestelde kuthoer gedraagt dus mag best.
|
dan kun je hem altijd nog een pakje maandverband en yogi vrouwenthee geven voor zijn verjaardag!
|
Ik heb trouwens ook alles naar CMYK gezet, waar vooral de blauwe kleuren door beïnvloed worden.. en het profiel dat er standaard staat is 'u.s.a SWOP' nogwat. Is dat oke?
|
Citaat:
|
:D oei
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Waarom bestaan er eigenlijk geen camera's die in vectoren fotograferen? :cool:
|
Citaat:
|
Citaat:
Mijn punt is dat resolutie en DPI twee losse zaken zijn, en DPI zegt niets over de filesize/resolutie van je digitale bestand. |
en je moet het dan dus idd resamplen maar dat was al gemeld (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../imagesize.jpg |
Maar als je zegt dat de combinatie van de resolutie van je digitale file en de DPI-settings de 'printresolutie' bepalen dan heb je natuurlijk gelijk :)
|
Hey nu we toch allemaal lekker grafisch bezig zijn! Zouden jullie voor drukwerk in 8 bit of 16 bit werken? Mijn scans zijn 16 bit, zwart-wit. Of is dat alleen voor kleur relevant?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:28. |