![]() |
MBO naar HBO
Klein misschien dom vraagje,
Stel ik doe op het MBO een opleiding als Juridische Dienstverlening, is het dan mogelijk om een opleiding als Psychologie te doen op het HBO. Ik heb namelijk geen interesse in de MBO opleiding Sociaal Pedagogisch Medewerker.. En omdat dan voor 4 jaar te doen?.. Ik wilde dus als het juridische niet werkt voor mij wel richting de psychologie. Kan iemand mij alstublieft een goed antwoord geven? |
Ja, dat kan als je mbo Juridische dienstverlening eerst afmaakt. Als je kijkt op de websites van een paar hogescholen zie je dat een mbo 4-diploma (maakt niet uit welke) nodig is.
Overigens vindt er wel loting/decentrale selectie plaats voor hbo Toegepaste psychologie. |
Pas als je 21 bent kun je ook zonder mbo-diploma naar het hbo, maar alleen als je slaagt voor het toelatingsonderzoek ("colloquium doctum"). Dan moet je laten zien dat je vakken als Nederlands, Engels, wiskunde-A en maatschappijleer op havo-eindexamenniveau beheerst.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar voor een decentrale selectie lijkt het me gunstiger om een vooropleiding in dezelfde richting gedaan te hebben.
|
Citaat:
Dat is overigens een manier van decentrale selectie (eigenlijk dus een toelatingsexamen) die steeds meer voorkomt in Nederland. |
En dan bedoel ik natuurlijk ook dat het gevaarlijk is om (misschien onbewust) te (gaan) vertrouwen op je kennis van een gelijksoortige mbo-opleiding bij zijn toelatingsexamen :o
|
Citaat:
Maar dan lijkt het me dus handiger om gewoon te proberen eenzelfde richting aan te houden. Gelukkig ga ik me ook inschrijven bij een middelbare school voor havo 4&5. Dit geeft mij meer de tijd om na te denken over wat ik wil plus dan kan ik direct eentje kiezen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21. |