Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2016, 08:15
Lolita0206
Lolita0206 is offline
Klein misschien dom vraagje,
Stel ik doe op het MBO een opleiding als Juridische Dienstverlening, is het dan mogelijk om een opleiding als Psychologie te doen op het HBO.
Ik heb namelijk geen interesse in de MBO opleiding Sociaal Pedagogisch Medewerker.. En omdat dan voor 4 jaar te doen?..
Ik wilde dus als het juridische niet werkt voor mij wel richting de psychologie.
Kan iemand mij alstublieft een goed antwoord geven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2016, 08:30
Axel11
Axel11 is offline
Ja, dat kan als je mbo Juridische dienstverlening eerst afmaakt. Als je kijkt op de websites van een paar hogescholen zie je dat een mbo 4-diploma (maakt niet uit welke) nodig is.

Overigens vindt er wel loting/decentrale selectie plaats voor hbo Toegepaste psychologie.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2016, 08:36
Axel11
Axel11 is offline
Pas als je 21 bent kun je ook zonder mbo-diploma naar het hbo, maar alleen als je slaagt voor het toelatingsonderzoek ("colloquium doctum"). Dan moet je laten zien dat je vakken als Nederlands, Engels, wiskunde-A en maatschappijleer op havo-eindexamenniveau beheerst.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2016, 08:44
Lolita0206
Lolita0206 is offline
Citaat:
Pas als je 21 bent kun je ook zonder mbo-diploma naar het hbo, maar alleen als je slaagt voor het toelatingsonderzoek ("colloquium doctum"). Dan moet je laten zien dat je vakken als Nederlands, Engels, wiskunde-A en maatschappijleer op havo-eindexamenniveau beheerst.
Prima! Ik ga zeker mijn MBO studie afmaken, maar dit vroeg ik me dus af omdat juridisch en psychologie vrij ver van elkaar afligt. Maar dat maakt dus niet uit? Als ik maar wel een MBO-diploma heb?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2016, 08:45
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Prima! Ik ga zeker mijn MBO studie afmaken, maar dit vroeg ik me dus af omdat juridisch en psychologie vrij ver van elkaar afligt. Maar dat maakt dus niet uit? Als ik maar wel een MBO-diploma heb?
Klopt!
Met citaat reageren
Oud 02-02-2016, 08:47
Lolita0206
Lolita0206 is offline
Citaat:
Klopt!
Super ! ☺️ Dankjewel!
Met citaat reageren
Oud 02-02-2016, 18:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Maar voor een decentrale selectie lijkt het me gunstiger om een vooropleiding in dezelfde richting gedaan te hebben.
Oud 02-02-2016, 18:22
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar voor een decentrale selectie lijkt het me gunstiger om een vooropleiding in dezelfde richting gedaan te hebben.
Niet per se, omdat decentrale selectie voor deze studie ook kan inhouden alleen het maken van een toets over een pakket specifiek studiemateriaal dat je krijgt van de hogeschool. Dus geen beoordeling van motivatie of CV.

Dat is overigens een manier van decentrale selectie (eigenlijk dus een toelatingsexamen) die steeds meer voorkomt in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2016, 18:34
Axel11
Axel11 is offline
En dan bedoel ik natuurlijk ook dat het gevaarlijk is om (misschien onbewust) te (gaan) vertrouwen op je kennis van een gelijksoortige mbo-opleiding bij zijn toelatingsexamen
Met citaat reageren
Oud 04-02-2016, 20:57
Lolita0206
Lolita0206 is offline
Citaat:
Ja, hier heb ik dan ook zeker aan gedacht!
Maar dan lijkt het me dus handiger om gewoon te proberen eenzelfde richting aan te houden. Gelukkig ga ik me ook inschrijven bij een middelbare school voor havo 4&5. Dit geeft mij meer de tijd om na te denken over wat ik wil plus dan kan ik direct eentje kiezen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2016, 20:58
Lolita0206
Lolita0206 is offline
Citaat:
Niet per se, omdat decentrale selectie voor deze studie ook kan inhouden alleen het maken van een toets over een pakket specifiek studiemateriaal dat je krijgt van de hogeschool. Dus geen beoordeling van motivatie of CV.

Dat is overigens een manier van decentrale selectie (eigenlijk dus een toelatingsexamen) die steeds meer voorkomt in Nederland.
Is dit heel voorkomend? Grote kans dat ik zo een toelatingsexamen zou moeten doen?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2016, 22:34
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Is dit heel voorkomend? Grote kans dat ik zo een toelatingsexamen zou moeten doen?
Ligt eraan welke hogeschool je kiest Het is te vermijden als je dat wil. Of je kunt er juist voor kiezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten