Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   als je gelooft in reincarnatie moet je vegetarier zijn (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=191145)

Lafhoofd 19-08-2002 23:25

als je gelooft in reincarnatie moet je vegetarier zijn

mijn stelling:

als je in reincarnatie gelooft moet je vegetarier zijn(/worden)

waarom dan?
*stel, je eet een stuk koe(biefstuk bijv.), hoe weet je dan ooit dat het niet de gereincaneerde vorm van je opa is of van een of andere afghaan, dat wil je toch niet. je wilt toch niet iemand opeten dan ben je toch kannibaal.
of kan je ook reincarneren in een blaadje sla, dan heb je wel een probleem.
wat vinden jullie hier van

btw, ik geloof nie in reincarnatie en ben een fanatiek vlees eter

lady_x 19-08-2002 23:51

Hehe wat een grappige stelling

Snees 20-08-2002 06:53

ik vind het een beetje flauwe stelling. je zou echt niet je opa herkennen in een dier, laat staan in een stuk vlees. dan is het behoorlijk zinloos om daarom vegetarier te worden. maar anders kan je ook gewoon de gok wagen. 6 miljard mensen op deze planeet, hoe groot is de kans dat dat biefstukje een van jouw dode vrienden/familieleden is? misschien zijn er ook mensen die geloven dat mensen alleen reincarneren in mensen, en niet in dieren, maar daar weet ik zelf niets vanaf.

Just Johan 20-08-2002 07:14

Citaat:

snees schreef:
ik vind het een beetje flauwe stelling. je zou echt niet je opa herkennen in een dier, laat staan in een stuk vlees. dan is het behoorlijk zinloos om daarom vegetarier te worden. maar anders kan je ook gewoon de gok wagen. 6 miljard mensen op deze planeet, hoe groot is de kans dat dat biefstukje een van jouw dode vrienden/familieleden is? misschien zijn er ook mensen die geloven dat mensen alleen reincarneren in mensen, en niet in dieren, maar daar weet ik zelf niets vanaf.
oh dus iemand anders dan een familielid zou je wel zomaar opeten?

Tio 20-08-2002 07:40

Als je in reïncarnatie gelooft, moet je dan ook persé geloven dat je ook als dier teruggesmeten kan worden op aarde? Of zijn er ook wel mensen die denken dat een mens alleen als mens gereïncarneerd kan wordern?
We moorden elkaar trouwens toch al af als we nog mensen zijn...

Snees 20-08-2002 07:46

Citaat:

Just Johan schreef:

oh dus iemand anders dan een familielid zou je wel zomaar opeten?

niet zomaar, maar wel sneller dan een bekende. jij geeft toch ook meer om bekenden dan om vreemden. ik geloof btw helemaal niet in reincarnatie.

Just Johan 20-08-2002 07:51

Citaat:

snees schreef:

niet zomaar, maar wel sneller dan een bekende. jij geeft toch ook meer om bekenden dan om vreemden. ik geloof btw helemaal niet in reincarnatie.

ik eet zoiezo geen dieren maar als ik in reïncarnatie zou geloven al helemaal niet: het wordt dan toch hetzelfde als dat je nu mensen zou eten?

Darknezzz 20-08-2002 08:44

Hoi,
Als het mijn opa er in dit leven voor gekozen heeft opgegeten te moeten worden doe ik dat met plezier... Breng ik hem ook alleen maar een stap verder mee, en ik geniet ervan, I don't get the point...
Liefs en Bb,
Darknezzz (Die vol overtuiging gelooft in reincarnatie en een vleeseter is)

sase 20-08-2002 15:22

Als je als dier wordt gereincarneerd heb je je in je vorige leven erg slecht gedragen. Dus heb ik zoiets van: dan heb je het wel verdiend. Ofzo.

legatus 20-08-2002 16:30

Er zijn ook mensen van mening dat je kunt reincarneren in planten...

Trouwens wat schiet je ermee op? Stel dat reincarnatie bestaat. Dat je opa's geest in een koe is gereincarneerd en nou op je bord ligt. Mr. de slachter heeft het werk al voor je gedaan en zal je opa alweer ergens anders naar toe zijn gereincarneerd. Het vlees is gereinigd.

!!0p3n 20-08-2002 16:40

Just stick to frikandellen,

NIEMAND weet wat er in gaat dus je kunt later ook niet beschuldigd worden van kanibalisme, omdat er no way is dat je had kunnen verwachten dat je zojuist opoe met curry, mayo en uitjes voor een knaak uit de muur hebt getrokken en vervolgens als bodempje voor je meter bier hebt gebruikt.

;)

KontraDix 20-08-2002 19:46

Ik geloof wel in reïncarnatie en ben inderdaad ook vegetariër,
maar dat los van elkaar en bovendien geloof ik niet in karma.
Het zou een bizarre ironie zijn, maar het doet er niet toe.

Q 20-08-2002 20:11

En als je in een krop sla reincarneerd? :S Dan hou je snel op met bestaan. We weten niets over reincarnatie, dus waarom zou je nie als boom ofzo terug kunne komen? Die hakken we toch ook om? Dus als je een koe eet wat je opa had kunnen zijn, so be it. T is niet alsof die je ooit zal herkennen, of jij hem. Kannibalisme is het niet omdat je niet je eigen soort eet en je eet ook geen geest van die koe op. dusuh... niets mis mee.

P.s. K geloof er niet in :)

Rerisen Phoenix 20-08-2002 21:32

Ik heb niks gelezen van andere replies maar ik ben het niet met de stelling eens.

Wat boeit het dat je je opa opeet als hij toch weer in een ander beest reïncarneert? - en als die koe je opa was; hij is toch al gedood dus opeten boeit ook niet meer.

Nomen-nescio 20-08-2002 21:46

Idd grappige stelling :)

Naja ik moet toegeven dat ik er niet echt vrolijker van wordt, als ik weet dat het biefstukje dat voor m'n neus ligt m'n opa is. Maar dan ga je toch iets té ver met je filosofische gedachtes..

Darknezzz 21-08-2002 13:00

Hoi,
En nog snap ik het verband niet...

Als je een stuk vlees eet heeft dat toch niets meer met je opa te maken... STEL hij zou gereincarneerd zijn als koe, dan zou hij na het sterven als koe weer opnieuw reincarneren.

Overigens ben ik het er niet mee eens dat je alleen als dier reincarneert wanneer je slecht geleefd hebt.
Liefs en Bb,
Darknezzz

Lafhoofd 21-08-2002 19:26

gewoon het idee dat je een koe hebt laten slachten met de ziel van je opa en die eet je dan op :s...

of als je gelooft dat je als plantje terug komt lijkt me ook vervelend, zoals ik al eerder zei.. dan kan je net zo goed ook vlees gaan eten..
maja, kgeloof toch nie in reincarnatie...

UnUsual 21-08-2002 19:50

maar je eet je opa ook niet, je eet een deel van die koe.
dus als je denkt dat je je opa eet, kan dat niet want zijn lichaam is er niet meer, en zijn ziel gaat toch verder, als je die koe opgegeten hebt, in iets anders
wat maakt het dan uit?

Just Johan 21-08-2002 19:54

al vind ik dit niet zo bijster interessant allemaal geloof ik dat we een beetje op een dwaalspoor komen: het gaat er niet om dat je de koe of de plant of het zadel van de fiets eet die je opa was; maar dat ie voor jouw consumptie gedood is dan; hoe zwaar of licht je daar ook aan tilt.

Krastain 21-08-2002 20:05

Zullen we de stelling anders maken?

Als je in reincarnatie gelooft, moet je lief zijn voor dieren.

Iets wat toch al dood is, merkt er toch niets meer van als je het opeet.

MickeyV 21-08-2002 20:51

Quae res certior est humilitate hominum qui (vel quae) carem edunt? Sicut dicitur: vive et sine vivatur.

In het kader van de Latijnse zinnen die hier rondspoken. :)

REIE 21-08-2002 21:17

Nou en, dan mep je die mug dood die een ver familielid was! Als die persoon nu echt met z'n ziel in die mug was gezet, had het ook wel z'n verstand mee gekregen. En dan zou een verstandige mug niet irritant rond je hoofd gaan zoemen (omdat-ie je herkent?) want dan weet het wel dat hijzelf een mug is, en dat mensen muggen dood meppen.

REIE

Lafhoofd 21-08-2002 22:34

Citaat:

Krastain schreef:
Iets wat toch al dood is, merkt er toch niets meer van als je het opeet.
dus je kan net zo goed kannibaal zijn... sorry hoor, maar die koe is niet 'toch al dood' als ie in de wei staat terwijl de slachter hem uitzoekt om mee naar het slachthuis te gaan, daar gaat ie dood, dat merkt ie wel... je wilt (de ziel) van je opa toch niet aan doen om geslacht te worden en vervolgens zn oude verdrouwde koeielichaampje aan stukjes te kauwen.

Citaat:

MickeyV schreef:
Quae res certior est humilitate hominum qui (vel quae) carem edunt? Sicut dicitur: vive et sine vivatur.
wat? :confused: zo goed is mn latijn nog niet dat ik het ff uit me hoofd doe, vertaal ff wil je :)
Citaat:

REIE schreef: Nou en, dan mep je die mug dood die een ver familielid was! Als die persoon nu echt met z'n ziel in die mug was gezet, had het ook wel z'n verstand mee gekregen. En dan zou een verstandige mug niet irritant rond je hoofd gaan zoemen (omdat-ie je herkent?) want dan weet het wel dat hijzelf een mug is, en dat mensen muggen dood meppen.
ik weet niet precies wat mensen nou geloven met reincarnatie, maar volgens mij alleen dat de ziel reincarneert, niet het verstand... anders had iedereen bij zn geboorte toch ook al z'n verstand van z'n vorige leven gehad (vooral als ie in zn/haar vorige leven mens was)

-- het gaat er mij gewoon om dat je de ziel van je opa weer een leven door hebt gestuurd alleen maar om een stukje te eten

MickeyV 22-08-2002 00:16

Och, hacker, misschien ligt het aan mij hoor, aangezien ik geen Latijn heb gehad (atheneïst, begrijp je). Zelfstudie, zie je.

"Quae res certior est humilitate hominum qui (vel quae) carem edunt? Sicut dicitur: vive et sine vivatur. "

Even zien of jij je kunt verenigen met de juistheid van mijn constructie. Overigens: wat er staat is vrij nietszeggend, vandaar dat ik het in het Latijn probeerde. Het is verder ook niet beledigend bedoeld. :)
"Quae" is gewoon een pronomen relativum, bijvoeglijk gebruikt bij "res" (zaak, ding). "Res" is vrouwelijk, vandaar "quae", en geen "qui" of "quod". Dus, quae res = welke zaak.
"Certior" is de comparativus van certus (zeker, vast), betekent dus: zekerder. "Est" spreekt voor zich.
"Humilitate" is de ablativus van humilitas (ik gebruik het woord hier figuurlijk: laagheid). De functie van de ablativus in deze zin is die van ablativus comparationis, dus: "dan de laagheid".
"Hominum" is de genitivus pluralis van "homo". Dus: van de mensen.
"Qui" betekent "die". Antecedent is hominum. "Vel quae" is eigenlijk flauw: of die (vrouwelijk i.p.v. mannelijke "qui").
"Carem" is de accusativus van "caro" = vlees.
"Edunt" is (infinitivus edere, consonant stam) "zij eten", maar door voorafgaande "qui" : die eten.
"Sicut"= zoals. Dicere is een intransitief werkwoord. Passieve vorm (dicit = hij zegt. dicitur = (lett.) hij wordt gezegd. Echter, grammaticaal onjuist) wordt onpersoonlijk gebruikt: vertaling dus: men zegt, of, er wordt gezegd.
"Vive" is de imperativus (singularis) van vivere (ook cons. stam). "Et" spreekt voor zich. "Sine" is hier de imperativus van "sinere" (toestaan, laten), dus niet: het voegwoord "sine", zonder. Vivere is ook intransitief, dus de coniunctivus passivum (vivatur) wordt ook onpersoonlijk gebezigd: "dat er wordt geleefd".

Vertaling dus: "Welke zaak is zekerder dan de laagheid van mensen die (of die) vlees eten? Zoals men zegt: leef, en sta toe dat er geleefd wordt." (dit laatste een gekunstelde versie van "leven en laten leven", ... :) ).

TechXP 22-08-2002 09:04

Ik ben vegetarier en geloof in reincarnatie. Alleen je verwoord het anders. Het is dan niet je 'opa' die reincarneerd in je sla, maar de energie van hem. Als die plant opgegeten wordt zal die energie weer ergens anders heen gaan voor een nieuw leven. Etc.

TechXP

Lafhoofd 22-08-2002 11:07

Citaat:

MickeyV schreef:
*verhaaltje*
:eek: keurig.... maareh, waar heb je dat vandaan?

Citaat:

Ik ben vegetarier en geloof in reincarnatie. Alleen je verwoord het anders. Het is dan niet je 'opa' die reincarneerd in je sla, maar de energie van hem. Als die plant opgegeten wordt zal die energie weer ergens anders heen gaan voor een nieuw leven. Etc.
maar ben je daarom den vegetarier?

Nomen-nescio 22-08-2002 11:13

Citaat:

Just Johan schreef:
al vind ik dit niet zo bijster interessant allemaal geloof ik dat we een beetje op een dwaalspoor komen: het gaat er niet om dat je de koe of de plant of het zadel van de fiets eet die je opa was; maar dat ie voor jouw consumptie gedood is dan; hoe zwaar of licht je daar ook aan tilt.
Dan kan je toch geen mug meer dood slaan? Want stel dat m'n opa's ziel in 'n mug zit.. of begrijp ik het nou verkeerd?
Stelling: vegetariers mogen ook geen muggen dood slaan.

Nomen-nescio 22-08-2002 11:15

Citaat:

TechXP schreef:

TechXP

Mag ik vragen wat jij dan WEL eet? Dan kan je toch ook geen appels enzo eten.. Kbedoel stel dat je die energie in die appelboom zat..

MickeyV 22-08-2002 14:58

Hacker, de zin of de grammatica? De zin heb ik zelf bedacht. De grammatica komt uit mijn hoofd, en kwam IN mijn hoofd door het leren (nog niet klaar mee overigens) van het boekje Via Recta (uit 1965, de voorganger geloof ik van Via Nova). Maar komen enige elementen in mijn verhaaltje je niet bekend voor?

Lafhoofd 22-08-2002 17:15

jawel, sommige woorden wel maar niet allemaal...

nu ik dat verhaaltje doorlees, met woordenlijst erbij had ik dit moeten kunnen vertalen *schaam*

wel toevallig, wij krijgen les uit via nova

REIE 22-08-2002 17:16

Citaat:

hAckEr69 schreef:

maar ben je daarom den vegetarier?

Precies. Maar ik denk dan eerder om het lijden der dieren te beperken. Maar dag mag je natuurlijk niet in een sojaboon reincarneren.

REIE

Xia 31-08-2002 19:46

Citaat:

snees schreef:

Ik wel, want dat geloof ik. En ik ben vegetarier...maar niet om die reden die jij nu zegt :p

notbonefish 01-09-2002 22:57

Citaat:

REIE schreef:

Precies. Maar ik denk dan eerder om het lijden der dieren te beperken. Maar dag mag je natuurlijk niet in een sojaboon reincarneren.

REIE

toch wel vreemd dat mensen van mening zijn dat planten niet kunnen 'lijden' :rolleyes: Het feit dat een plant je niet aan kan staren met groote glazige ogen wil niet zeggen dat het een plant minder uit maakt als je er een blad afrukt!

planten reageren op dezelfde stimulansen als dieren, en tonen een vermogen tot vooruitzicht, geheugen, en 'paniek'.

ik vind het dus een beetje vreemd om een significante onderscheid te maken tussen planten en dieren in dit soort 'spirituele' zaken.

(ik ben daarom dus ook geen vegetarier. een mens moet toch eten he? :p)

Jadis 06-09-2002 20:16

Citaat:

hAckEr69 schreef:
mijn stelling:

waarom dan?
*stel, je eet een stuk koe(biefstuk bijv.), hoe weet je dan ooit dat het niet de gereincaneerde vorm van je opa is of van een of andere afghaan, dat wil je toch niet. je wilt toch niet iemand opeten dan ben je toch kannibaal.

ik geloof in reincarnatie. maar zoals je zegt: stel dat je kan reincarneren in een blaadje sla.
Zal ik dan maar gelijk stoppen met eten?

Infaustus 06-09-2002 20:17

Citaat:

hAckEr69 schreef:

wat zit je dan te zeuren man....

Evito 08-09-2002 15:43

Ik geloof in reïncarnatie en ben vegatariër. Het heeft echter niets met elkaar te maken.
Ik heb liever een wezen lief dan dat ik het laat doden om het op te kunnen eten. Ik vind vlees eten verachtelijk. Voor mij is dat hetzelfde als een mens eten en dat zou ik dus ook niet doen. Verder denk ik niet dat een mens in een dier reïncarneert en een dier in een mens.

Yamyam 09-09-2002 16:50

Nou dan ben je maar kannibaal hoor. Wat mij betreft reincarneer je ook wel als je je opa via een lap koe naar binnen hebt gewerkt.

Livjatan 11-09-2002 09:23

Als je gelooft in reïncarnatie zou je juist veel vlees moeten eten, want op die manier kun je die zielen naar een nieuw, waarschijnlijk hoger leven tillen!

Evito 15-09-2002 20:46

Citaat:

James_25cm_Bond schreef:
Als je gelooft in reïncarnatie zou je juist veel vlees moeten eten, want op die manier kun je die zielen naar een nieuw, waarschijnlijk hoger leven tillen!
Dan moet je ook veel mensen vermoorden.
Er is geen grijs gebied.

Nefratete 17-09-2002 10:22

ik heb slechts enkele van de antwoorden gelezen, maar ik ben het wel met de stelling eens.

Ik geloof zelf wel in reincarnatie, maar niet dat je kunt reincarneren als een koe of een geit. In de bijbel (niet dat ik daar in geloof, maar dit stukje zit wel wat in) verteld God dat wij mensen van struiken en planten moeten leven, dus vruchten, noten en groenten. Het menselijke gebit is er dan ook niet echt op gebouwd om vlees te eten. Daarnaast vind ik het een beetje zinloos om een ander dier ( ik zie ons ook als een soort dieren) te doden voor mijn eigen behoeftes terwijl dat dus niet noodzakelijk is.

kiss, Nefra

azaziël 24-09-2002 22:25

als je een evt. gereïncarneerd iets eet, maakt dat in feite niet uit, het enige at je dan veroorzaakt is dat je een nieuwe reïncarnatie cyclus in gang zet. Bovendien is de mens de enige soort die zich met dit soort levensvragen of welk soort dan ook bezighoudt.
Ik hoor bijvoorbeeld een tijger niet denken: laat ik dat beest maar niet opeten, het zou mijn broer kunnen zijn ,
n'est pas??

Nar'Hyarmen 27-09-2002 13:19

slaat nergens op. Ik bedoel kijk. Ik ga dood. ja volgend leven word ik een koe en dan eet iemand mij op dat wil zeggen dat ik weer dood ben en weer iets anders word? toch? ja. Nou en ik ben er heilig van overtuigd dat er niets doodgaat voordat het gedaan heeft in het leven wat hij moet doen. Misschien was mijn missie als koe dan wel eh kalveren? of misschien wel om als voedsel te dienen voor mensen?

Iotje 27-09-2002 18:23

Citaat:

hAckEr69 schreef:
mijn stelling:

waarom dan?

Of je moet er geen problemem mee hebben om je overleden vrienden en familie op te eten! :o :D

MickeyV 28-09-2002 12:58

Als je "in reïncarnatie" weglaat, kunnen we ook dit memoreren:

Dixitque Deus ecce dedi vobis omnem herbam adferentem semen super terram et universa ligna quae habent in semet ipsis sementem generis sui ut sint vobis in escam.

Pak jullie woordenboekjes er maar weer bij, jongens. :)

Iotje 28-09-2002 13:04

Citaat:

MickeyV schreef:
Als je "in reïncarnatie" weglaat, kunnen we ook dit memoreren:

Dixitque Deus ecce dedi vobis omnem herbam adferentem semen super terram et universa ligna quae habent in semet ipsis sementem generis sui ut sint vobis in escam.

Pak jullie woordenboekjes er maar weer bij, jongens. :)

latijn suckt!!!!!!!!!!!!

MickeyV 28-09-2002 22:31

Oh, ik wil best toegeven dat het moeilijk is. Zie overigens voor de vertaling Genesis 1 vers (of regel, of hoe dan ook) 29.

vrolijkevlinder 30-09-2002 10:45

Ik reincarneer als kabouter op een onbewoond eiland dat ligt in het continent Palpadazz in een wereld hier ver, ver vandaan. En ik eet geen kabouters.

Woodstock 30-09-2002 19:14

is de essentie van reïncarnatie niet juist dat je terugkomt als iets anders? dan ben je dus niet meer wat je was. en is die koe dus geen opa meer en geen 'een of andere afghaan', waaruit weer volgt dat de eter van de koe géén kannibaal is.
conclusie: als je in reïncarnatie gelooft, ben je niet per definitie vegetariër en je doet je geloof ook geen geweld aan als je dat niet bent.

Joyce-b 02-10-2002 19:39

Ben het compleet met Woodstock eens.
Een ziel gaat verder, en persoonlijk geloof ik dat een mensenziel, een mensenziel blijft, maar goed, het kan ook zijn dtatd it gewoon iets egocentrisch is van mij, en dat ik niet wil accepteren dat ik ooit een slak ben gweest ;)..
Maar goed, daarnaast, een ziel laat denk ik veel dingen los van zijn dvorige leven, niet alles, maar wel veel, dus het is niet dezelfde persoon meer!

sublime 03-10-2002 22:25

ik denk dat het er van af hangt op welke manier je in reincarnatie gelooft; als je gelooft mensen na een goed leven reincarneren als iets 'beters' zul je ze niet op eten; dan reincarneren ze bv weer als een mens. als ze een slecht leven hebben geleidt en ze reincarneren als een varken verdienen ze het imo in zekere zin om opgegeten te worden...

aan de andere kant, als je gelooft dat jij zult reincarneren na je dood, moet je respect hebben voor alles wat leeft.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:58.