![]() |
Gezond aankomen
Hoi,
Ik ben een 16-jarige jongen met een BMI van 19.9, wat een gezond gewicht is. Nu is het zo dat ik rare dingen eet. Ik ben een puber dus heb vaak honger maar mijn broodjes op school gooi ik altijd weg. Ik vind het vies en ga kokhalzen ervan. Dit is alleen nadat het even in mijn tas in een plasticzakje heert gezeten en samen geduwd is. In de ochtend eet ik Coco pops met melk. Vaak als ik thuiskom van school maak ik 1 of 2 tosti's of van die Unox kip Noodles in zo'n pak waar je water bij moet toevoegen. In de avond eet ik veel tot alle schalen leeg zijn. Rond 5 uur neem ik altijd een klein bakje chips en in de avond een koekje of chocola. Verder drink ik in de ochtend thee en een vitaminepil, op school water, terug thuis drink ik weer thee, rond 5 uur Fanta zero, bij het avondeten water, rond 8 uur weer thee en rond 10 uur weer fanta zero. Ik blijf verreweg de dunste van mijn vrienden. Ik heb geen gespierd lichaam terwijl ik hier wel aanleg voor heb (denk aan familie). Ik doe niet aan de sportschool en ben dit ook niet van plan. Wel doe ik ongeveer 40 pushups per dag en een minuutje planken. Wat klopt er niet aan dit allen en met welke thuisoefeningen word ik gespierder? Dank, Tris |
Waarom neem je je lunch niet mee in een broodtrommel of verzin je een ander type lunch wat je wel lekker vindt?
Je voedsel klinkt niet enorm gezond, noodles vullen een beetje maar bevatten weinig goede voedingsstoffen, weinig vezels en veel zout. Elke dag chips en twee maal frisdrank is ook niet optimaal. Je kunt het prima hebben waarschijnlijk, maar als je gezond wilt eten zou dat niet mijn eerste ingeving zijn ;) Eet brood of andere producten met meer vezels (volkoren brood bijvoorbeeld) en eet voldoende brood/ alternatieven. Ik at op mijn 16e vaak zes boterhammen per dag, soms acht of tien als ik die dag moest werken. Gezonde tussendoortjes zijn bijvoorbeeld yoghurt, kwark, fruit en noten. Voor spieropbouw is genoeg eiwitten binnen krijgen ook belangrijk. |
In aanvulling op het voedingsadvies van Eline: als je niet beweegt krijg je ook geen spieren. Voor spieren moet je of lekker gaan sporten, en dat mag gewoon iets zijn dat je leuk vindt! Zwemmen, atletiek, roeien, voetbal, maakt niks uit. Maar 40 push ups gaan echt geen zoden aan de dijk zetten
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Fanta zero is ook niet gezond. Met wit brood blijf je hongerig. Beter volkoren brood met desnoods iets meer beleg. Je lichaam heeft bouwstoffen nodig om te functioneren en spieropbouw te realiseren en in wit brood zitten die amper!
|
Citaat:
|
Dat klinkt als een goed begin. Vanaf daar zou ik opbouwen naar 3 boterhammen in de ochtend, 3 in de middag, een wat grotere portie avondeten en bij je snacks zowel fruit als ook nootjes, een eiwitshake of een rijstwafel met kaas.
|
Citaat:
|
Is het ook, maar sommige mensen zweren erbij. Hoeft niet natuurlijk, een gekookt ei of wat yoghurt is praktisch hetzelfde!
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43. |