![]() |
Natuurkundigen... Help mij!
Alstublieft... :(
Ik begrijp iets niet meer. Ik heb de formule Code:
1/z = a × m + b Z = afstand van de massa tot het begin van de meetlat (meetlat moet net niet wankelen). A + B Zijn constanten. De gewichtjes wegen ieder 50 g. Dit kwam er uit de test: Code:
50 g = 14 cm Wat moet ik nou tegen wat uitzetten in de formule om er een rechte lijn mee te maken? Ik weet dat het iets is met een van de letters in het kwadraat te zetten (²). Bvd. Sander |
Kun je misschien uitleggen waarover het precies gaat? Ik wil je graag helpen, maar dan heb ik wel voldoende informatie nodig.
|
Citaat:
|
Gaat het over evenwicht ofzo?
|
ehmmz een (1/z, m)-diagram waarbij a de r.c. is en b de startwaarde :confused:
|
Ik heb de úitkomsten ff ik m;n rekenmachine gerost. En hem er een kwadratischfunctie voorschrift bij laten zoeken. Met de meet correcties in ut hoofd genomen. x²+0,2.
Als je vervolgens op de x-as voor de waarde van m; m² neemt. Trek je de grafiek recht |
Citaat:
@Sander: stel dat je 2 grootheden A en B hebt en dat de verhouding tussen die 2 constant is, dan zal de grafiek waarbij A tegen B is uitgezet een rechte lijn zijn door de oorsprong. Als je goed kijkt naar de formule 1/z = a × m + b en als je b nul stelt zie je dat de verhouding tussen 1/z en m constant is (de waarde van die constante is a), en dat de grafiek waarbij 1/z tegen m is uitgezet in dat geval door de oorsprong gaat. Voor b niet nul krijg je, als je eveneens 1/z tegen m uitzet, een rechte lijn die door (0,b) gaat. Controleer het maar eens door een tabel van z, 1/z en m te maken en 1/z tegen m in een grafiek uit te zetten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
arm Sandertje :( *hug*
|
Citaat:
Maar ik kom er wel doorheen ;). Thnx allemaal. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23. |