![]() |
Imagination is more important than knowledge. (Albert Einstein)
Imagination is more important than knowledge. (Albert Einstein)
wel of niet mee eens??? en waarom (niet)? ik ben het er wel mee eens, want je kunt nog zoveel weten, dat zegt nog niet dat je zelf nadenkt... fantasie/verbeeldingskracht zijn meer 'producten' van je eigen verstand en daarom in mijn ogen waardevoller dan de kennis die je van iemand anders overgenomen hebt. |
moeilijk... enerzijds onstaat er zonder voorstelling geen kennis. Maar als je het uiteindelijk hebt is de kennis belangrijker dan de voorstelling.
Maar wat jij zegt. Als je het over kennis hebt is het zelf nadenken niet relevant. Maarja toch lastig. Ik vergeet iets. Voorstellingsvermogen is weer gebaseerd op kennis. Paradoxaal dus... zonder voorstellingsvermogen geen kennis en zonder kennis geen voorstellingsvermogen. Maar de kennis was wel eerst. We kregen de kennis voordat we intelligent werden en daarbij 'echt' voorstellingsvermogen ontwikkelden. Dus kennis was eerst. ... ... misschien dat Imagination toch belangrijker is, doch kan het niet op zich iets waard zijn. |
in principe heeft niemand echte kennis van (of over??) God of de hemel of leven na de dood, toch heeft bijna iedereen daar wel een voorstelling van. die voorstellingen zijn dus niet gebaseerd op kennis.
kleine kinderen hebben vaker een veel grotere fantasie dan grote mensen, uh volwassenen :) naarmate je oduer wordt verlies je je vermogen om te fantaseren... tenminste veel mensen. dus eigenlijk staat kennis je verbeeldingskracht/fantasie in de weg... ben het dus niet met je eens dat kennis voor verbeeldingskracht komt... |
Als je niks weet kan je je niks voorstellen. Zo bedoel ik het. Ik zeg nu Koe-olifant-insect. Dit woord is de kennis... nu stel jij je wellicht een vliegende koe voor met insectenvleugels en een slurf. Nu vraagt iemand anders wat eet hij. Op basis van je voorstelling bedenkt je wat hij het beste kan eten.
Zo bedoel ik het ongeveer |
ja okee, zo kun je het ook zien. maar dat is imo meer informatie dan kennis...
maar als je hierop door zou gaan, wat is dan de info/kennis die mensen hebben om een beeld te vormen van het leven na de dood? opzich kun je daar nix van weten. okee er zijn mensen die een beeld vormen naar aanleiding van de verhalen van mensen die 'een bijna dood ervaring' hebben gehad, maar in feiet weet je dan nog nix, dus baseren die mensen hun beeld nog steeds alleen op hun eigen gedachten. |
Ik ben et er wel mee eens. Waar ben je als je geen fantasie heb? zonder fantasie heb je ook niks aan kennis, dan kun je er vrij weinig mee denk ik maar zonder kennis heb je wel wat aan fantasie. zonder fantasie ben je dus nergens denk ik...
|
Als je kennis wilt vergaderen wat nog niemand weet heb je wel wat aan je kennis, maar alleen als basis .
Om een probleem op te lossen heb je vaak meer aan een creatieve oplossing door gebruik te maken van verschillende wetenschapsdingetjes om iets nieuws uit te vinden . bv op het vlak van wiskunde kun je problemen vaak op meerdere manieren oplossen . daarom is een goede verbeelding beter dan kennis |
Ik noem ze toch gelijkwaardig. Zonder kennis geen verbeelding, zonder verbeelding geen kennis.
Zoals die creatieve oplossingen bedenken. Als je niet weet wat voor iets is en hoe het zou kunnen werken en gemaakt worden dan heb je niks aan je verbeelding. Anderzijds, als je alles weet en je niks kunt verbeelden dan komt er ook niks van terecht. Ze zijn allebei even hard vereist. Maar met bepaalde situaties als voorbeeld zou je verbeelding belangrijker kunnen noemen. Bijvoorbeeld als je zéér weinig voorkennis hebt en wel de mogelijkheid om de verbeelding te toetsen. |
In welke context zei meneer Einstein dit?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, laten we er maar van uitgaan dat onze dobbelaar dit ook echt zo bedoeld heeft ;) |
Citaat:
|
Volgens mij kan enkel imagination, verbeelding, de mens prikkelen om te zoeken hoe alles in elkaar zit. Waarom zouden we feiten leren als we ons geen zaken kunnen inbeelden, zonder verbeelding meent iedereen alles al te kennen en zien ze enkel wat er al is, zoeken ze dus niet verder...
|
'important' voor wat? Dat wou ik vooral uit de context halen.
Ik denk dat het 'doorslaggevender' is voor je 'mens-zijn' dat je verbeelding hebt, dan dat je kennis hebt. |
Citaat:
Zonder kennis geen verbeelding? (y) Zonder verbeelding geen kennis? (n) Of verbeelding belangrijk is, hangt van de context af. Kennis is altijd belangrijk. "Kennis is macht", meen ik mij te herinneren ;) |
Citaat:
Kennis belangrijk ja - ik heb erg veel kennis, ook van mensen, en ik merk dat daar al macht vanaf komt :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09. |