Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2002, 21:36
sublime
sublime is offline
Imagination is more important than knowledge. (Albert Einstein)

wel of niet mee eens??? en waarom (niet)?

ik ben het er wel mee eens, want je kunt nog zoveel weten, dat zegt nog niet dat je zelf nadenkt... fantasie/verbeeldingskracht zijn meer 'producten' van je eigen verstand en daarom in mijn ogen waardevoller dan de kennis die je van iemand anders overgenomen hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2002, 21:42
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
moeilijk... enerzijds onstaat er zonder voorstelling geen kennis. Maar als je het uiteindelijk hebt is de kennis belangrijker dan de voorstelling.

Maar wat jij zegt. Als je het over kennis hebt is het zelf nadenken niet relevant. Maarja toch lastig. Ik vergeet iets. Voorstellingsvermogen is weer gebaseerd op kennis.

Paradoxaal dus... zonder voorstellingsvermogen geen kennis en zonder kennis geen voorstellingsvermogen. Maar de kennis was wel eerst. We kregen de kennis voordat we intelligent werden en daarbij 'echt' voorstellingsvermogen ontwikkelden. Dus kennis was eerst.
...
...

misschien dat Imagination toch belangrijker is, doch kan het niet op zich iets waard zijn.
Oud 26-10-2002, 21:52
sublime
sublime is offline
in principe heeft niemand echte kennis van (of over??) God of de hemel of leven na de dood, toch heeft bijna iedereen daar wel een voorstelling van. die voorstellingen zijn dus niet gebaseerd op kennis.

kleine kinderen hebben vaker een veel grotere fantasie dan grote mensen, uh volwassenen naarmate je oduer wordt verlies je je vermogen om te fantaseren... tenminste veel mensen. dus eigenlijk staat kennis je verbeeldingskracht/fantasie in de weg...

ben het dus niet met je eens dat kennis voor verbeeldingskracht komt...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 22:09
Rerisen Phoenix
Als je niks weet kan je je niks voorstellen. Zo bedoel ik het. Ik zeg nu Koe-olifant-insect. Dit woord is de kennis... nu stel jij je wellicht een vliegende koe voor met insectenvleugels en een slurf. Nu vraagt iemand anders wat eet hij. Op basis van je voorstelling bedenkt je wat hij het beste kan eten.

Zo bedoel ik het ongeveer
Oud 26-10-2002, 22:14
sublime
sublime is offline
ja okee, zo kun je het ook zien. maar dat is imo meer informatie dan kennis...

maar als je hierop door zou gaan, wat is dan de info/kennis die mensen hebben om een beeld te vormen van het leven na de dood?

opzich kun je daar nix van weten. okee er zijn mensen die een beeld vormen naar aanleiding van de verhalen van mensen die 'een bijna dood ervaring' hebben gehad, maar in feiet weet je dan nog nix, dus baseren die mensen hun beeld nog steeds alleen op hun eigen gedachten.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 11:26
purplerose
purplerose is offline
Ik ben et er wel mee eens. Waar ben je als je geen fantasie heb? zonder fantasie heb je ook niks aan kennis, dan kun je er vrij weinig mee denk ik maar zonder kennis heb je wel wat aan fantasie. zonder fantasie ben je dus nergens denk ik...
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 16:37
Basszje
Basszje is offline
Als je kennis wilt vergaderen wat nog niemand weet heb je wel wat aan je kennis, maar alleen als basis .

Om een probleem op te lossen heb je vaak meer aan een creatieve oplossing door gebruik te maken van verschillende wetenschapsdingetjes om iets nieuws uit te vinden .

bv op het vlak van wiskunde kun je problemen vaak op meerdere manieren oplossen .

daarom is een goede verbeelding beter dan kennis
Oud 28-10-2002, 07:01
Rerisen Phoenix
Ik noem ze toch gelijkwaardig. Zonder kennis geen verbeelding, zonder verbeelding geen kennis.

Zoals die creatieve oplossingen bedenken. Als je niet weet wat voor iets is en hoe het zou kunnen werken en gemaakt worden dan heb je niks aan je verbeelding. Anderzijds, als je alles weet en je niks kunt verbeelden dan komt er ook niks van terecht.
Ze zijn allebei even hard vereist.
Maar met bepaalde situaties als voorbeeld zou je verbeelding belangrijker kunnen noemen. Bijvoorbeeld als je zéér weinig voorkennis hebt en wel de mogelijkheid om de verbeelding te toetsen.
Oud 28-10-2002, 09:55
Not for Sale
Not for Sale is offline
In welke context zei meneer Einstein dit?
Oud 28-10-2002, 14:25
sublime
sublime is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
In welke context zei meneer Einstein dit?
geen idee, maar doet er hier ook niet echt toe lijkt me.....
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 14:27
sublime
sublime is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Ik noem ze toch gelijkwaardig. Zonder kennis geen verbeelding, zonder verbeelding geen kennis.

Zoals die creatieve oplossingen bedenken. Als je niet weet wat voor iets is en hoe het zou kunnen werken en gemaakt worden dan heb je niks aan je verbeelding. Anderzijds, als je alles weet en je niks kunt verbeelden dan komt er ook niks van terecht.
Ze zijn allebei even hard vereist.
Maar met bepaalde situaties als voorbeeld zou je verbeelding belangrijker kunnen noemen. Bijvoorbeeld als je zéér weinig voorkennis hebt en wel de mogelijkheid om de verbeelding te toetsen.
ze zijn wel allebei belangrijk... maar ik denk wel dat je beter kunt leven zonder kennis dan zonder verbeelding. ik weet iig wel dat ik als ik zou moeten kiezen liever verbeelding heb... uh dit klink heel raar... dubbele betekenis... bedoel natuurlijk dat ik liever fantasie/verbeeldingskracht zou willen hebben
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 20:06
Alexander
Alexander is offline
Citaat:
sublime schreef:
geen idee, maar doet er hier ook niet echt toe lijkt me.....
Nou, vaak wel. Dat soort uitspraken worden doorgaans (letterlijk) uit hun verband gerukt, zodat je slechts de naakte uitspraak hebt. Maar in samenhang met de context betekent zo'n uitspraak vaak iets totaal anders.
Maar goed, laten we er maar van uitgaan dat onze dobbelaar dit ook echt zo bedoeld heeft
Oud 28-10-2002, 21:55
sublime
sublime is offline
Citaat:
Alexander schreef:
Nou, vaak wel. Dat soort uitspraken worden doorgaans (letterlijk) uit hun verband gerukt, zodat je slechts de naakte uitspraak hebt. Maar in samenhang met de context betekent zo'n uitspraak vaak iets totaal anders.
Maar goed, laten we er maar van uitgaan dat onze dobbelaar dit ook echt zo bedoeld heeft
wat ik bedoel is dat het er hier niet om gaat wat einstein bedoelde, maar hoe jij dit ziet. kijk of einstein het precies zo vond maakt me nix uit, maar zelf zie ik het wel zo. dus het gaat wat mij betreft om de stelling en niet om wie het zei en wat hij ermee bedoelde. noem alleen wel de 'bron' er even bij..
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 02:11
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Volgens mij kan enkel imagination, verbeelding, de mens prikkelen om te zoeken hoe alles in elkaar zit. Waarom zouden we feiten leren als we ons geen zaken kunnen inbeelden, zonder verbeelding meent iedereen alles al te kennen en zien ze enkel wat er al is, zoeken ze dus niet verder...
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 10:27
Not for Sale
Not for Sale is offline
'important' voor wat? Dat wou ik vooral uit de context halen.
Ik denk dat het 'doorslaggevender' is voor je 'mens-zijn' dat je verbeelding hebt, dan dat je kennis hebt.
Oud 30-10-2002, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Zonder kennis geen verbeelding, zonder verbeelding geen kennis.
Jein.

Zonder kennis geen verbeelding?
Zonder verbeelding geen kennis?

Of verbeelding belangrijk is, hangt van de context af. Kennis is altijd belangrijk. "Kennis is macht", meen ik mij te herinneren
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 13:38
Rerisen Phoenix
Citaat:
******** schreef:
Jein.

Zonder kennis geen verbeelding?
Zonder verbeelding geen kennis?

Of verbeelding belangrijk is, hangt van de context af. Kennis is altijd belangrijk. "Kennis is macht", meen ik mij te herinneren
Ik heb denken met verbeelden gelijkgesteld...

Kennis belangrijk ja - ik heb erg veel kennis, ook van mensen, en ik merk dat daar al macht vanaf komt
Reageren

Regels voor berichten