Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Noorse Mythologie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=275732)

Blodhemn 11-11-2002 15:19

Noorse Mythologie

Zijn er hier meer mensen die geintresseert zijn in de Noorse Mythologie? :rolleyes:

Quincy 11-11-2002 15:29

nooit van gehoord

Blodhemn 11-11-2002 16:20

Citaat:

Quincy schreef:
nooit van gehoord
Is relegie waar de Vikingen in geloofden :rolleyes:

D@mien 11-11-2002 16:42

een beetje..alle mythologien boeien me wel...

Joostje 11-11-2002 18:36

edda wel es gelezen :)

Tsasil 11-11-2002 20:01

Jaoh, geinteresseerd zeker. De Edda ken ik een beetje. Ik vind de Noorse Mythologie erg interessant omdat je het niet al te letterlijk moet nemen. Het is de volkswijsheid van een heel volk vertelt met de meest boeiende metaforen.

Blodhemn 11-11-2002 20:04

Ik vind het ook zeker interrestant, zelf zou ik keer naar Noorwegen/Zweden willen...
ook interresant is dat heel groot deel van het huidige Christendom dingen van de Viking Religie heeft overgenomen :rolleyes:

Mafheid 12-11-2002 11:24

Vind t een van de leukste mythologieen :)

REIE 12-11-2002 16:42

Citaat:

Mafheid schreef:
Vind t een van de leukste mythologieen :)
Ik vind dat verhaaltje van de man die eigenlijk geen man was ook wel leuk, want die heeft in een week tijd alles gemaakt, uit verveling denk ik.

REIE

Mischien weet Bor op dit forum er meer van, Bor was een oergod uit de Vikingmythologie...

Memnoch 15-11-2002 01:06

Yup
Loki kicks major ass!
Zijn koters trouwens ook. Thor met Mjolnir is ook zwaar cool.
Noorse Mytho rules!

Krastain 22-11-2002 09:04

Wat is dit eigenlijk voor een rare topic?
Naja.
Tolkien heeft z'n wezens uit de noorse mithologie geplukt.
En ja, loki en thor met mjollnir zijn cool.

barkrukkie 22-11-2002 13:23

Ken er eigenlijk maar weinig van... Weet meer van de Griekse/Romeinse mytholgie af

Not for Sale 23-11-2002 07:38

_> Mystiek :o

McCaine 23-11-2002 17:28

Citaat:

Coolkast schreef:
_> Mystiek :o
Dan kan ik het net zo goed naar Onzin sturen. Maar van mij mogen jullie zelf iets bedenken voor deze topic.

Thunder Child 25-11-2002 15:17

ik ben heel erg geinteresseerd in noorse mythologie, ik kan er alleen zo weinig over vinden

ik heb op school al die grieks/latijnse shit gehad
ik vind het wel heel boeiend maar het is meer een grote soap
wat ik tot nu toe over de noorse mythologie heb gelezen heeft een stuk minder *die neukt die en daaruit komt een kind die met de ex van zijn moeder geneukt heeft waaruit weer een kind is gekomen die de vader van zijn lang geleden broer neukt etcetera* gehalte

tinuviel 29-11-2002 21:19

ken je de strip Thorgal? gaat over geschiedenis vikingen, met beetje science fiction erdoor. is geweldig!

Lethalis 06-12-2002 09:13

Ik had er ooit een klein stukje over gelezen in de wereld van Sofie. Over dat trollen de hamer van Thor afpakten en hij op de 1 of andere gare manier weer zijn hamer bemachtigte :)

Vraag me niet hoe, want dat ben ik helaas weer vergeten :o

Folklore 06-12-2002 10:36

Lees de Edda nou is ;) .

Citaat:

ik ben heel erg geinteresseerd in noorse mythologie, ik kan er alleen zo weinig over vinden
Dus lees de Edda, huur het boek bij de bieb!

Maar het gaat wel over meer dingen als neuken. Ik denk niet dat het er zo in staat.
Maar volgensmij wat jij zei gaat over de standenmaatschappij.

Je hebt ook Grimm's verhalen, moet ik ook nog is lezen.

Kijk hier is op deze site:
Edda
Folklore en meer over vikingen.

northvegr

vrolijkevlinder 14-12-2002 18:35

Ik hou me gheel erg bezig met het oud keltische geloof. Ze noemen het nu geloof ik neopaganisme. Maar daarna ben ik ook dingen van de noorse mythologie aan bestuderen. Facinerend. Vergeleken met dat is het christendom een zuur uitje. k'snap niet waarom Nederland zoveel ziet in zo'n grijs geloof.

sublime 14-12-2002 20:29

heb van de goede sint een boek gekregen over viking mythen 9en 1 over keltische, griekse en oosterse mythen - tzijn erg goedkope boeken :) -

zijn leuke boeken; info;

*viking mythologie - john grant - uitg librero - €6,nogwat - oa bij de boekenvoordeel shop die ze overal wel hebben. maar ook bij gewone boekhandel wel te krijgen

*zijn zover ik weet 6 boeken van die uitgave, mythen; viking, keltisch, oosters en grieks, cultuur; oude rome en oude egypte

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.