Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Wie heeft Antigone gelezen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=28404)

Semele 16-12-2001 18:37

Wie heeft Antigone gelezen?

En wat vond je ervan?

Wij zijn het nu aan het lezen, en het is naar mijn mening het beste wat we tot nu toe hebben gelezen.

Wat jullie?

blenderken 16-12-2001 18:46

Niet in het Grieks of Latijn, maar wel in het Frans ...

Konijn 16-12-2001 20:33

Wij hebben het twee jaar geleden als toneelstuk gespeeld. Eerst bewerkt, in Nederlands op rijm gezet, twas heel mooi. Ik was koorleider en moest dansen. Wel dramatisch stuk, hoor.

Anne 17-12-2001 09:26

Ja, in het frans en ik ben naar het toneelstuk in Amsterdam geweest.

lnenrvn 19-12-2001 14:05

pff, ja net gelezen bij KCV...
en het was me boeiend...

Ellun 20-12-2001 15:48

Ik heb het vorig jaar met Grieks uitgebreid behandeld, werkstuk van gemaakt, daarna gelezen in het Frans, en vorige week naar een Frans toneelstuk geweest, dus ik heb eventjes genoeg van Antigone.

Ik vind trouwens Creon de meest interessante persoon in het hele verhaal, meer mensen die mijn mening delen? Ik krijg namelijk altijd te horen: nee joh, Antigone natuurlijk!
maar volgens mij is hij ook de tragische held in het verhaal. Hij heeft aanzien, hij begaat een misstap, enz.

Wilbert de Jong 21-12-2001 17:54

Ik heb Antigone - in het Frans - ook gezien in het theater in Breda. Maar ik had het boek niet echt gelezen, dus ik begreep er niet heel veel van....

Semele 23-12-2001 18:31

Citaat:

Ellun schreef:

Ik vind trouwens Creon de meest interessante persoon in het hele verhaal, meer mensen die mijn mening delen? Ik krijg namelijk altijd te horen: nee joh, Antigone natuurlijk!
maar volgens mij is hij ook de tragische held in het verhaal. Hij heeft aanzien, hij begaat een misstap, enz.

Creon's karakter is inderdaad interessanter dan het lijkt. Het is mooi om te zien hoe hij in de discussie met Haimon in het nauw wordt gedreven en zichzelf gaat tegenspreken. En uiteindelijk blijkt hij toch maar gewoon een mens te zijn, ook met gevoelens, niet meer de ongenaakbare koning.

hey 23-12-2001 19:35

Ook in het frans gelezen en het toneel (in aalst in de werf) gezien. Het decor was prachtig en het verhaal zelf ook.
Fantastisch gebracht.

sonniveen 24-12-2001 10:39

ik heb er een klein stukje van gelezen in het nederlands en dat was wel mooi

Ellun 24-12-2001 14:17

Citaat:

Semele schreef:
Creon's karakter is inderdaad interessanter dan het lijkt. Het is mooi om te zien hoe hij in de discussie met Haimon in het nauw wordt gedreven en zichzelf gaat tegenspreken. En uiteindelijk blijkt hij toch maar gewoon een mens te zijn, ook met gevoelens, niet meer de ongenaakbare koning.

Precies! En in de versie van Anouillh (kweet neit meer hoe je dat schrijft)is Creon zelfs aardig, hij wil Antigone toch vrijuit laten gaan, hij wil het hele gedoe in de doofpot stoppen, maar dan is Antigone degene die zo dom is om er tegenin te gaan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.