![]() |
Denk eens mee
DENK EENS MEE
O, superieure, waaraan hechten wij onze dagen zonder kleefstof of houvast. Als ratten lopen wij onze kalenders op en af en in het licht van de terugblik wordt het volkomen verleden proefondervindelijk. Als losbladige agenda’s aan de vertakkingen van geboomtes zijn wij gebleken te zijn. Als de professoren van wetenschappen en de huurlingen van de industrieën bezien wij dat waarin wij waren En waarin wij waren opgesloten als de stoffen in de retorten, de gediertes in de experimenten en de tijd in de klokken. |
Misschien is het beter dat je dit even probeert op Kunst en Literatuur,... Bij deze dus ook verplaatst.
|
Het spijt me, maar dit is poëzie in haar ultieme vorm. Het is ook kunst natuurlijk.
|
Ik snap niet echt alles wat je bedoelt, het grootste gedeelte komt bij mij zeer krachtig over!
kwel! Je vindt van die beeldspraken die ik vaak wil vinden :) |
Citaat:
(en klokken deed me meteen aan dali denken, maar waarom die associatie opeens :confused: I dunno) wel mooi taalgebruik.. zo van' je moet em lekker 3x lezen :P' nu gaka verder pizza eten :D |
Ik las em twee keer. Na de derde keer zal ik em wel snappen. Maar dat is na deze reply.
Whatever, stevige poezie. ;) |
Een retort is een distilleerkolf (ken je wel van scheikunde), maar dat woord pastte natuurlijk totaal niet in het gedicht.
|
All we are is dust in the wind..
Kvind "Als losbladige agenda’s aan de vertakkingen van geboomtes zijn wij gebleken te zijn." werkelijk een meesterlijke metafoor voor de vergankelijkheid des levens. "zijn wij gebleken te zijn" is echter een smet op deze verder prachtige zin, maar in context met "..waarin wij waren" verderop kan ik er wel respect voor op brengen. Voor de rest erg mooi, zitten paar sterke en goed gevonden metaforen in. Vanwaar de titel "Denk eens mee"? Vind 'm totaal buiten de inhoud van het stuk vallen. |
Citaat:
Ik vind het een gaaf gedicht, alleen die lange reeksen werkwoorden vind ik wat bombastisch :/ En heu, Ellen, ik moest ook aan Dali denken for some reason :D * in de zomer in Dali museum te Figueras geweest, (y) * |
Schandelijk abstract en schaamteloos raak. Een veder op de hoed. Relaas.
|
Citaat:
Dali was absoluut geen inpiratiebron; dat hij soms wat 'geks' doet met klokken had geen invloed op mijn metafoorkeuze. |
Citaat:
Citaat:
|
vet geschreven!! taalgebruik / zinsopbouw... gaaf :eek:
|
Citaat:
Ook geen gelijk thema. DENK EENS MEE: Ik vind (in tegenstelling tot Dali) 'De Boodschap' erg belangrijk! |
Citaat:
geen boodschap...? |
Citaat:
:mad: Ik bedoelde meer dat mijn gedicht niet surrealistisch is. Geen warreling van delen met speculatieve verbanden. Zoals de film van Dali & Bunuel, 'un Chien Andalou'. De thema’s kunnen overigens (maar dat is dan achteraf gezien) inderdaad wel complementair worden opgevat: ‘Wij verdorven ratten, gevangen in het slijk’ |
Citaat:
|
Je kan miepen wat je wilt over niets te maken te hebben gehad met Dali, maar als verschillende lezers dat verband toch maken, denk ik dat je je er daar beter bij neer kunt leggen.
Bovendien, jij kent de werken, aangezien je er een (nogal stevige) mening over vormt. Je neemt het mee, of je wilt of niet. LUH-3417 |
Citaat:
weet je wat? ik geef je gewoon gelijk! Maar ondertussen ga ik wel een nieuwe schrijven... |
Hij is klaar ('k was al wat eerder begonnen)
Kijk op DOP onder 'Prosodie' |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:59. |