Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Stelling: darwinisme is uit (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=28685)

John Sickbock 29-01-2002 11:38

Stelling: darwinisme is uit

We zijn inmiddels zo ver dat we zelf kunnen kiezen wie er overleeft. Dat is niet per se meer de sterkte/rijkste. Veel landen hebben bijvoorbeeld wetten die minder machtige mensen beschermen.

We kunnen dus zelf kiezen. Daarom zou het IMHO dom of kortzichtig zijn om die keuze over te laten aan de wetten van Darwin: de sterkte overleeft. Nu we dat kunnen, nu we de macht hebben zelfte kiezen, is het onze plicht zelf te kiezen. Darwinisme is uit...

[edit]natuurlijk blijven, als je alles heel ver door trekt, basale dingen als darwinisme wel de waarheid. Tenslotte kun je zeggen dat dat beschermen van zwakkeren ook alleen maar is om niet voor asociaal uitgemaakt te worden en weggestuurd te worden.
Daarom is wat ik hier bedoel alleen dat het niet meer in de simpelste vorm hoeft te bestaan. Hoe ver is het darwinisme volgens jullie verdwenen?

Silindistani 29-01-2002 11:46

Goed, laat ik hier even een totaal en volstrekt immoralistisch persoon quoten. Kijken wat de racties worden:

Citaat:

Elfenvorst schreef:
Goed, laat ik mij nog eenmaal in de discussie mengen. De mens (althans het grootste gedeelte) moet dood doordat ze mij dwarsliggen in mijn streven naar macht. Het streven naar macht is het puurste streven van elk wezen. De mensheid gebruikt het gereedschap "massa" om op deze wijze de machtige individuen buiten spel te zetten.
Hiermee zetten ze ook zichzelf buiten spel. Ze creëeren een abstract begrip waarin ze zelf verstrikt raken. De massa is er al in verstrikt en de mensen die de massa zouden moeten leiden worden door diezelfde massa buiten spel gezet. Het is een dodelijke valkuil en de mens neemt alles mee in haar val.
Het vernietigen van de massa is dus puur zelfbehoud van de sterkste individuen. Hier komt verder geen waardeoordeel aan te pas. Puur streven naar macht, zelfbehoud aan egoïsme.

Het gaat hier dus om dat stukje over de massa http://forum.scholieren.com/smile.gif
Wat wij volgens elfenvorst doen, met het negeren van de wet van Darwin, is dus eigelijk de individu buiten spel zetten.

Uhmpra 30-01-2002 21:52

sinds wanneer en waarom is het streven naar macht het puurste streven van alle wezens??? kan je dat mij uitleggen?

bono 30-01-2002 21:57

is Darwin ooit echt in geweest neem de bijbel altijd het best verkochte boek toch...
Theorie van Darwin is niet eens zo heel erg logisch...
Ach ik ben ook christen daarom ben ik het ook niet met de theorie van Darwin eens.

Gert Jan

Silindistani 31-01-2002 07:55

Citaat:

Uhmpra schreef:
sinds wanneer en waarom is het streven naar macht het puurste streven van alle wezens??? kan je dat mij uitleggen?
Hij ziet het hele leven als een grote strijdt. Macht is absoluut, een vban de weinige dingen die niet relatief zijn, maar inderdaad daar ben ik het ook niet mee eens. het ging over dat stukje over de massa.

John Sickbock 31-01-2002 09:01

Citaat:

bono schreef:
Ach ik ben ook christen daarom ben ik het ook niet met de theorie van Darwin eens.
Is dat altijd zo? je schrijft 'daarom'... Is geen enkele christen het eens met de theorie van Darwin? Dat lijkt me wel heel sterk...

The Chameleon 31-01-2002 10:41

Citaat:

John Sickbock schreef:
Is dat altijd zo? je schrijft 'daarom'... Is geen enkele christen het eens met de theorie van Darwin? Dat lijkt me wel heel sterk...

Dat hangt er vanaf in hoeverre je de inhoud van de bijbel letterlijk accepteert. Een christen die letterlijk in Genesis gelooft, zal hoogstwaarschijnlijk niet in de theorie van darwin geloven.

Silindistani 31-01-2002 10:57

Citaat:

Silindistani schreef:
Hij ziet het hele leven als een grote strijdt. Macht is absoluut, een vban de weinige dingen die niet relatief zijn, maar inderdaad daar ben ik het ook niet mee eens. het ging over dat stukje over de massa.

K laat mij het even uitleggen:
Dat streven naar macht je vervangen door bijna elk persoonlijk streven. Bijvoorbeeld: Ik streef naar totale perfectie. Het beeld dat ik bij een perfecte zelf heb past niet in de maatschappij.

Je kan macht dus eigelijk ook weghalen:

De mensheid gebruikt het gereedschap "massa" om op deze wijze de individuen buiten spel te zetten.
Hiermee zetten ze ook zichzelf buiten spel. Ze creëeren een abstract begrip waarin ze zelf verstrikt raken. De massa is er al in verstrikt en de mensen die de massa zouden moeten leiden worden door diezelfde massa buiten spel gezet. Het is een dodelijke valkuil en de mens neemt alles mee in haar val.
Het vernietigen van de massa is dus puur zelfbehoud van de individuen. Hier komt verder geen waardeoordeel aan te pas. Puur streven naar
perfectie, zelfbehoud aan egoïsme.

Zo ongeveer dus.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.