![]() |
Gedichten verklaringen/betekenissen
Ik wil jullie vragen, jullie de volgende 2 gedichten te verklaren:
Citaat:
Ik die bij de sterren sliep Citaat:
Beide van Hendrik Marsman. Ik heb het nodig voor een werkstuk, dus als jullie de volgens jullie betekenis willen geven, dan bedankt! :) |
probreer eens een (auto)biografie van hem te vinden.
|
Citaat:
(nee, ik doe dit niet om je te pesten, maar omdat ik eigenlijk vind dat je zelf ook nog iets mag doen ;)) |
Ik ben niet lui ofzo, als jullie dat denken.
Ik heb al heel wat door gelezen over hem, maar ik wil het liefst een mening vormen, door de mening van anderen en mezelf er tussen. Het is dan wat completer zeg maar :) |
Marsman is de man van het vitalisme geweest, de man voor wie de waarde van een kunstwerk bepaald werd door de mate van intensiteit waarmee het graan des levens omgestookt werd tot de jenever der poëzie. "Groots en meeslepend wil ik leven", begint Marsmans gedicht "De grijsaard en de jongeling" en in de bundel"Tempel en kruis"(1940) terugblikkend op die tijd schreef hij de bekende regels( ook kenmerkend voor het kosmisch expressionisme, stroming waar hij toen deel van uitmaakte): "Ik die bij de sterren sliep en 't haar der ruimten droeg/.....................
Op deze eerste, vitalistische periode volgde de "mortalistische", waarin Marsman vervolgd werd door de doodsangst:" Meer dan ook werd ik gekweld door de vrees voor den dood" en het is "duidelijk dat voor één deel de levensverheerlijking en de daaruit voortvloeiende levenscritiek in haar vitalistische nuance een uiting van noodweer is geweest" Zo kenmerkend als de bundel "Paradise regained"(1927) was voor de vitalistische, zo karakteristiek is "Porta Nigra"(1934) voor de mortalistische periode. Na 1936 begon de derde periode, waarin Marsman de dood minder zag als het angstaanjagende einde dan wel als de zin-verlenende voltooiing van het leven. BRON:"Ik probeer mijn pen", Uitg. Bert Bakker, p.135. En in "Beknopte geschiedenis van de Nederlands letterkunde", uitg. De Sikkel, p.279 vond ik over Marsman:" Aanvankelijk was zijn kunst driftig profetisch door het aanwenden van uitbundige doch evocatieve woorden en beelden, en van meeslepende allerelementairste ritmen. In "Paradise regained", dat het beste uit zijn jeugdverzen bevat, ziet men hem geleidelijk aan dit flitsende, ontploffende expressionisme ontgroeien. Het vroegere kosmisch gevoel verdichtte tot hartstocht voor het leven: zonder een felle vitaliteit acht hij geen sterke kunst mogelijk. Vooral in "Porta Nigra"(1934) voltrok zich zijn groei. Door de naakte beeldspraak en de strakke gebondenheid van zijn vrije verzen bereikte hij prachtige resultaten." Ik dacht dat je uit hogervermelde beschouwingen toepasbare elementen kon halen ivm de bespreking van je gedichtjes. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.