![]() |
Latijn/Grieks Spreken
In hoeverre kunnen mensen hier Latijn en/of Grieks spreken? En heb je daar les in gehad?
|
volgens mij kan niemand dat
vooral grieken spraken op een heel andere manier dan hoe europeanen nu doen :o ik geloof zelfs dat er niemand was die wist hoe hget nou precies is uitgesproken? |
Ik bedoel ook niet perfect qua uitspraak,
maar meer dat je in je hoofd snel genoeg bent om zinnen en verhalen te kunnen maken. |
Ik twijfel er ook aan of mensen dat kunnen. Latijn misschien nog wel (hoge geestelijken van de katholieke kerk misschien?), maar Grieks? Misschien vergis ik me, maar ik dacht niet dat er mensen waren die daarin grote gesprekken uit het hoofd in kunnen voeren.
|
Mijn lerares kan het een beetje, maar dan makkelijke 1e/2e klas zinnetjes enz
|
Mijn lerares is getrouwd met een leraar klassieke talen, en als ze iets geheim moeten houden voor de kinderen zeggen ze het weleens in het latijn.
zelf bak ik er niks van :p |
De Paus en de kardinalen enzo zouden wel latijn moeten kunnen spreken, maar dat is wel aan het verwateren.
|
Ik zit in het 5de en wij moeten in de klas soms het metrum uitspreken. Dat is dan bij de teksten van Vergilius, Aeneïs. Het lijkt dus meer op zingen! Zo lange en korte lettergrepen... om zot van te worden en je kapot te lachen :p;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je in Rome theologie studeert moet je Latijn met elkaar praten en krijg je al je lessen in het Latijn
|
Citaat:
Verder ontopic: Mensen in Nederland worden alleen gedoceerd in het vertalen, oftewel het passief leren van een taal en niet in het actief leren. Heel langzamerhand kun je dan misschien hele kleine makkelijke zinnetjes maken, maar met constructies, dat gaat te ver. |
ik heb 3 jaar latijn gehad
dus ik kan het een heel klein beetje ja niet echt heel goed, we moesten vorig jaar teksten van ceaser enzo vertalen, en dat is dus echt het moeilijke latijn, en dan zie je pas hoe 'niet ver' je na 3 jaar les bent :D ik ben er dus na 3 jaar mee gestopt en als ik zie hoeveel vrienden er nu voor moeten doen ben ik er eigenlijk ook wel blij mee dat ik gestopt ben al lijkt het me wel leuk om het echt vloeiend te kunnen :) en grieks heb ik 2 jaar gehad maar daar hadden we beide jaren iemand voor die absoluut niet goed les kon geven dus van de griekse taal is me niet zoveel bijgebleven hooguit het alfabet en een paar woordjes :) Citaat:
dat scanderen |
Scanderen is best makkelijk als je het eenmaal doorhebt en als je wat geoefend hebt. Na het lezen van 100 regels Ovidius kan ik de meeste zinnen zonder haperen voordragen. Het metrum heeft ook zeker wel een functie. Zo rijmt het af en toe bijvoorbeeld en heeft de inhoud invloed op het metrum. Het is echt zo mooi!
|
Citaat:
|
Hooguit professoren. Alles wat wij lezen is echter schrijftaal, dus de zinnen die je dan bouwt zijn eigenlijk de zinnen van een schrijver. Net alsof alle Romeinen als Mulisch zouden praten!
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14. |