Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2002, 13:54
Evito
Evito is offline
In hoeverre kunnen mensen hier Latijn en/of Grieks spreken? En heb je daar les in gehad?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2002, 13:57
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
volgens mij kan niemand dat
vooral grieken spraken op een heel andere manier dan hoe europeanen nu doen

ik geloof zelfs dat er niemand was die wist hoe hget nou precies is uitgesproken?
Oud 01-12-2002, 14:00
Evito
Evito is offline
Ik bedoel ook niet perfect qua uitspraak,
maar meer dat je in je hoofd snel genoeg bent om zinnen en verhalen te kunnen maken.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 19:09
Onbekende
Onbekende is offline
Ik twijfel er ook aan of mensen dat kunnen. Latijn misschien nog wel (hoge geestelijken van de katholieke kerk misschien?), maar Grieks? Misschien vergis ik me, maar ik dacht niet dat er mensen waren die daarin grote gesprekken uit het hoofd in kunnen voeren.
Oud 01-12-2002, 19:21
Gothic
Gothic is offline
Mijn lerares kan het een beetje, maar dan makkelijke 1e/2e klas zinnetjes enz
Oud 04-12-2002, 18:37
ShadowWolfie
ShadowWolfie is offline
Mijn lerares is getrouwd met een leraar klassieke talen, en als ze iets geheim moeten houden voor de kinderen zeggen ze het weleens in het latijn.

zelf bak ik er niks van
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 20:48
Hannibal
Hannibal is offline
De Paus en de kardinalen enzo zouden wel latijn moeten kunnen spreken, maar dat is wel aan het verwateren.
Oud 08-12-2002, 10:31
Funny Guest
Ik zit in het 5de en wij moeten in de klas soms het metrum uitspreken. Dat is dan bij de teksten van Vergilius, Aeneïs. Het lijkt dus meer op zingen! Zo lange en korte lettergrepen... om zot van te worden en je kapot te lachen
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 12:23
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Funny Guest schreef:
Ik zit in het 5de en wij moeten in de klas soms het metrum uitspreken. Dat is dan bij de teksten van Vergilius, Aeneïs. Het lijkt dus meer op zingen! Zo lange en korte lettergrepen... om zot van te worden en je kapot te lachen
dat is oplezen, niet spreken als je gewoon NLs met elkaar spreekt
Oud 08-12-2002, 12:29
Evito
Evito is offline
Citaat:
Funny Guest schreef:
GRR: Weet je hoe mooi dat is?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 15:05
hasseltboy
hasseltboy is offline
Als je in Rome theologie studeert moet je Latijn met elkaar praten en krijg je al je lessen in het Latijn
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 15:32
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
Evito schreef:
GRR: Weet je hoe mooi dat is?
Het is heel lelijk. Als je die zinnen gewoon zou voorlezen zou je de klemtonen heel ergens anders leggen. Het lang-kort-kort, de wals van de klassieken, is heel simpel en voegt verder niets toe, alleen dat het makkelijker was voor de dichter het uit z'n hoofd te leren en het zo voor te dragen. Bullshit dus.

Verder ontopic: Mensen in Nederland worden alleen gedoceerd in het vertalen, oftewel het passief leren van een taal en niet in het actief leren. Heel langzamerhand kun je dan misschien hele kleine makkelijke zinnetjes maken, maar met constructies, dat gaat te ver.
Oud 21-12-2002, 17:55
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
ik heb 3 jaar latijn gehad
dus ik kan het een heel klein beetje ja
niet echt heel goed, we moesten vorig jaar teksten van ceaser enzo vertalen, en dat is dus echt het moeilijke latijn, en dan zie je pas hoe 'niet ver' je na 3 jaar les bent

ik ben er dus na 3 jaar mee gestopt
en als ik zie hoeveel vrienden er nu voor moeten doen
ben ik er eigenlijk ook wel blij mee dat ik gestopt ben
al lijkt het me wel leuk om het echt vloeiend te kunnen

en grieks heb ik 2 jaar gehad
maar daar hadden we beide jaren iemand voor
die absoluut niet goed les kon geven
dus van de griekse taal is me niet zoveel bijgebleven
hooguit het alfabet en een paar woordjes

Citaat:
dat vond ik juist het makkelijkste van latijn
dat scanderen
Oud 21-12-2002, 18:21
Evito
Evito is offline
Scanderen is best makkelijk als je het eenmaal doorhebt en als je wat geoefend hebt. Na het lezen van 100 regels Ovidius kan ik de meeste zinnen zonder haperen voordragen. Het metrum heeft ook zeker wel een functie. Zo rijmt het af en toe bijvoorbeeld en heeft de inhoud invloed op het metrum. Het is echt zo mooi!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 21:18
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
Evito schreef:
Scanderen is best makkelijk als je het eenmaal doorhebt en als je wat geoefend hebt. Na het lezen van 100 regels Ovidius kan ik de meeste zinnen zonder haperen voordragen. Het metrum heeft ook zeker wel een functie. Zo rijmt het af en toe bijvoorbeeld en heeft de inhoud invloed op het metrum. Het is echt zo mooi!
Het is lelijk, maar wel handig voor de naamvallen af en toe.
Oud 22-12-2002, 18:09
Seneca
Seneca is offline
Hooguit professoren. Alles wat wij lezen is echter schrijftaal, dus de zinnen die je dan bouwt zijn eigenlijk de zinnen van een schrijver. Net alsof alle Romeinen als Mulisch zouden praten!
Oud 22-12-2002, 18:36
Evito
Evito is offline
Citaat:
seneca schreef:
Hooguit professoren. Alles wat wij lezen is echter schrijftaal, dus de zinnen die je dan bouwt zijn eigenlijk de zinnen van een schrijver. Net alsof alle Romeinen als Mulisch zouden praten!
Dat ligt ook aan de auteur uiteraard. Mensen als Cicero hebben een vrij ingewikkelde structuur, bij Seneca is het al wat makkelijker [maar toch erg correct], bij iemand als Nepos of Suetonius zitten er zelfs wat eigenaardigheden in door het spreektalige in het geheel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten