![]() |
Vespa PK 50 Probz! (scooter)
ikzit met de volgende dingen, wie weet mij antwoorden te geven?
hij slurpt enorm veel, zo'n 1:18, dit hoort rond de 1:40 te liggen volgens de vorige eigenaar, what can be wrong, en hoeveel kost 't om 't te (laten) fixen? hij maakt beswel veel herrie, heb ook 'n barsty in de uitlaat gezien, nieuwe uitlaat, hoeveel kost dat om te laten vervangen? hij wil niet altijd even soepel starten, kan dat aan de bougie liggen of gebruik ik de Chokle verkeerd? en last but not least, hij trekt niet! hij accelereert zoenorm traaaaaaaaaaaaaaag..... is dat normaal bij deze ouwe automaatjes, of doe ik wat verkeerd? THANKS MENSEN |
Volgens mij ligt alles aan je uitlaat,laats had iemand ook een probleem met zijn snelheid enzo hij ging niet eens vooruit, hij heeft uitlaat schoongemaakt enzo daarna deed ie het weer, je moet gewoon eerst een nieuwe uitlaat hebbe, daarna doet ie het wel weer goed denk ik..
|
Citaat:
|
Citaat:
ik denk dat het gewoon aan je uitlaat ligt, je moet je uitlaat toch sowiezo veranderen(barst) dat zou ik eerst doen en daarna kijken of ie nog zoveel slurpt. |
Citaat:
da's een logische verklaring, thnx voor your help, morge voor nieuwe (sport!) uitlaat kijken, misschien gaat ie ook daarmee harder als nu (50 Tops) http://forum.scholieren.com/biggrin.gif |
aah oke, als je een nieuwe uitlaat heb moet je vertelle of ie nou beter is oke??
succes! http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Citaat:
ik heb al van een ander gehoord dat er ook 'n sportuitlaat voor mijn scooty bestaat, dus die neem ik dan maar hè? misschien gaat ie dan harder... ik verveel me bij 50 tops op lange rechte stukken http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Citaat:
maarhe als je het te duur vindt kan je ook 2e hands kope hoor, tja je ziet wel.. |
Citaat:
2e hands heb ik nie eens aan gedacht... waaraan kan je zien of een uitlaat goed danwel slecht is? me... gaat zo viaviatje kopen |
waaraan?? hmzz kijken of er geen barsten in zitte..kijken of ie geroest is of niet..tja en in je uitlaat blazen..van het uiteinde erin blazen en kijken of er aan de andere kant lucht makkelijk of moeilijk eruit komt..als ie moeilijk gaat is ie verstopt..je kan het wel schoonmaken.. maarja.. eeh verder??
|
Citaat:
ik heb besloten toch maar naar de dealer te gaan met dit boodschappenlijstje: standaarduitlaat voor PK 50 XL Automatic, 160 Piek Achteruitkijkspiegel, Links: 50 piek V-Snaar: *onbeklend, schat zo'n 45 piekkies* Rolletjes voor Vario-7: 30-40 piek afhankelijk van gewicht. Zuigerveertjes: 25 piek (LAAT ik inbouwen) Versnellingsveertjes: 35 piek (LAAT ik inbouwen) |
en?
btw: je kan ook balletjes in je uitlaat(ergens) zette waardoor ie sneller optrekt..moet je ff vragen aan je dealer.. |
Citaat:
Citaat:
Lekt ie bij de cilinder: haal een nieuwe uitlaatpakking Lekt ie ergens anders op de uitlaat: Haal een nieuwe uitlaat Citaat:
Citaat:
Citaat:
groet'n Genesis |
zuigerveertjes.... moet dan niet het hele blokje uit mekaar om ze in te bouwen?
hoeveel kost 't als ik 't laat doen? lichtere rollen? ik heb juist meerdere gevallen gehoord dat die juist TRAGER trok na lichtere rollen maar 'n hogere topspeed haalde koppelingsveer, waar zit dat? verders thnx voor de info, en ik ga strax ff de uitlaat onderzoeken http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Citaat:
als je geen ervaring hebt zou ik er zelf niet aan beginnen.. Maar het is niet erg ingewikkeld hoor. Maak eerst de cilinder goed schoon van buiten, zodat er geen zand enzo in het blok kan vallen. Draai kruislings de schroeven in je cilinderkop een kwartslag los, draai ze pas daarna helemaal los en pak je cilinderkop eraf. Schuif nu voorzichtig de cilinder er af, en leg hem op een schone plaats neer. Pak een klein punttangetje en peuter aan één kant het borgveertje bij de pistonpen (de pen waar de zuiger mee vast zit aan de drijfstang/krukas) eruit, en wees voorzichtig; dit schiet zo een mooi eind weg. Tik nu de pistonpen uit de zuiger, en wees voorzichtig met de naaldlager die eromheen zit. LET GOED OP OP WELKE MANIER DE ZUIGER ER OP ZIT, HIJ MOET ER LATER WEER NET ZO OP! Je pakt nu zo de zuiger eraf, en ga daar maar mee langs de dealer, dan kan die er nieuwe zuigerveren omzetten, dan weet je zeker dat dat goed zit! zet thuis de zuiger in de omgekeerde volgorde er weer op, en zet de uitsparingen in de zuigerveren gelijk met de uitsparingen in de zuiger. Zet de zuiger er net zo weer op als dat ie er af kwam. Pak de cilinder, smeer hier van de binnenkant wat 2-Takt olie in, en schuif deze voorzichtig over de tapeinden uit het blok, top aan de zuiger. Schuif de zuiger in de cilinder, en knijp hierbij de zuigerveren met je vingers bij elkaar, zodat de zuiger in de cilinder past. Zet de cilinderkop er weer op, en draai de schroeven weer handvast, daarna kruislings ALLEMAAL EVEN VAST DRAAIEN!! (Rijd de eerste 50 km niet al te hard en let op rare geluidjes! Als ie rammelt ofzo, heb je iets niet goed gedaan) Citaat:
ja, maar dit is in combinatie met een sterkere drukveer. In principe blijft je toerental dan gelijk. Citaat:
draai de koppeling eraf (hier heb je een koppelingssleutel of een luchtsleutel voor nodig) en pak de koppeling uit elkaar. Er zit een grote veer in het midden, die de poelies tegen elkaar drukt. Dat is de drukveer. Ga ermee naar je dealer en vraag om één slag sterker. (waarschijnlijk is die dan wit of geel) Citaat:
groet'n Genesis |
aha een echte vakman!
|
uitlaat hoeft niet altijd kaduuk te zijn
hij kan ook helemaal dichtzitten met rotzooi schoonmaken is cool je haalt uitlaat eraf, gooit er benzine in, fikt uitlaat aan, wachten, even later komt er allemaal zooi uit http://forum.scholieren.com/biggrin.gif werkt wel http://forum.scholieren.com/biggrin.gif http://forum.scholieren.com/biggrin.gif |
Citaat:
|
me uitlaat is (hopeoos?) kaduuk.....
zoals eerder gezegd heb ik de uitlaat dichtgehouden met 'n zakdoek, en de uitlaatgassen kwamen er op 'n andere plek even hard uit http://forum.scholieren.com/frown.gif is 't veilig om dit af te binden met 'n ouwe zakdoek tot ik 160 piek voor 'n nieuwe uitlaat heb? zo ja dan da ik 'm binnekort uitfikken (zoals Xen al zei) lijkt me wel cool! moet je er eigenlijk normale benzine ingooien? gewoon 2-takt benzine? of wasbenzine? kan dat niet ontploffen? en nog de laatste vraag..... de Cylinder, cabarateur, uitlaat en Variorollen kan ik nog vinden, maar waar zit de koppeling? tjah, 't is me eerste brommer waar ik echt aan ga sleutelen.... http://forum.scholieren.com/smile.gif thanks mensen! |
Citaat:
Citaat:
Veilig, maar zinloos, die brandt toch meteen door en je kan hem nu eerst beter zo laten totdat je een andere uitlaat hebt. Gewoon een andere uitlaat ergens versieren, dan ben je van het hele gemekker af. Citaat:
Je kan er alles insmijten wat je maar wil, als het maar goed fikt http://forum.scholieren.com/smile.gif En dat ontploft niet, dat fikt gewoon. Het is immers gewoon open, dan kan er niks ontploffen. Voor veilig aansteken: giet wat benzine of wat dan ook in je uitlaat, en giet vanaf de opening wat over de straat over een halve meter ofzo. Steek dat spoortje vervolgens aan, en je uitlaat gaat dan hopelijk ook wel aan. Maar als je uitlaat toch lek is, dan moet je gewoon een goede uitlaat hebben. Een lekke uitlaat gaat nooit supergoed rijden, ook niet als je hem uitfikt. Verwacht er geen wonderen van... Citaat:
Als het een normale scooter is (daar ga ik trouwens steeds van uit hoor.. ik ken het hele model nie) Moet je het carterdeksel eraf schroeven. (hetzelfde deksel wat eraf moet als je bij de vario wil) Je ziet dan de V-snaar lopen. Links loopt die tussen 2 poelies waarvan de voorste een losse poelie is met een paar koelvinnen erop en de achterste het loopvlak van de vario is. Rechts loopt de V-snaar tussen 2 poelies, waarvan de achterste dmv een veer tegen de V-snaar aangedrukt wordt. Dit is de koppeling. Je kunt deze los krijgen dmv een zgn koppelingssleutel en een steeksleutel ofzo. Je pakt dan de koppeling in zn geheel van de as. (bij sommige scooters wil dit alleen als ook de vario eraf is, omdat anders de V-snaar te krap zit) Aan de koppeling zit een grote moer die de koppelingsdelen bij elkaar houdt. Om deze te verwijderen: druk de gehele koppeling stijf in elkaar en draai de moer er voorzichtig af. PAS OP: door de veerkracht kan de koppeling hard uit elkaar schieten. Houd daarom de koppeling stijf vast en let goed op. Je pakt nu zo de koppeling uit elkaar en in elkaar zetten gaat in omgekeerde volgorde. Citaat:
|
Citaat:
Zet er gewoon een leuk fikkie in en ros een paar keer hard op de uitlaat om de roe(s)t los te kloppen. Als je het uiteinde van de uitlaat dan naar beneden houdt, valt er waarschijnlijk een dikke zooi uit! |
keej, ik ga opzoek naar 'n fles wasbenzine http://forum.scholieren.com/smile.gif
nu je 't gedetailleerd hebt uitgelegtweet ik eindelijk waar me koppeling zit, dus da's geen probleem hoop ik... ik ga dat hele ding maar eens goed doorkijken wat wat is als ik die uitlaat ga verbranden http://forum.scholieren.com/smile.gif keej mensen,. ik hoop zo genoeg info te hebben, ik ga dus me uitlaat uitfikken, nieuwe zuigerveren erin zetten, lichtere variorollen, en een sterkere koppelingsveer, kijken wat dat doet, en of die nieuwe uitlaat per-se nodig is (denk 't wel http://forum.scholieren.com/frown.gif) bij problemen post ik 't weer THANKS MENSEN |
Citaat:
|
1:40 met een brommer???????????? hoe wil je dat voor elkaar krijgen???? ben je niet in de war met de mengverhouding????
|
Citaat:
|
wat boeit et nou als ie op 1:18 rijd mijnes rijd 1:5 je zou blij moeten zijn man
|
Citaat:
|
Citaat:
ik wil 'm minimaal 1:25, als 't kan zuiniger krijgen..... maar hoe? geen flauw idewe http://forum.scholieren.com/smile.gif |
anywayz, ik heb mezelf een nieuwe (GROTERE!) uitlaat gekocht..... 169 piekkies, hopen dat ie past, en vooral dat ie der wat sneller door gaat http://forum.scholieren.com/smile.gif
en misschien doe ik de zuigerveren ook vcandaag, maar dat ligt aan hoe ver me brommer open moet http://forum.scholieren.com/smile.gif |
als je de zuigerverenb verwisselt moet de cil er ff af
|
zet er een kleinere carb op dan rij je zuiniger
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb een peugeot speedake gehad die tegen de 70 liep en ongeveer 1:16 liep, en daar zat een standaard carb op, dus daar hoeft het helemaal nix mee te maken te hebben... Mn FireFox gebruikte 1:38 toen ie 70 liep, ook met zn standaard carb... Mn huidige Aerox gebruikt 1:12, maar da's dan ook 70CC en een 17,5MM Carb http://forum.scholieren.com/smile.gif Lul jij nou maar gewoon over fietsen ofzo, op je 14e mag je van pappie helemaal nog niet met brommertjes spelen!!! En zeker niet na Sesamstraat.. http://forum.scholieren.com/mad.gif!!!! ( http://forum.scholieren.com/biggrin.gif) |
kleinere sproeier?????????, kep zelf veel probs gehad met mun Zundapp ks 50 met ks 125 blok eronder.......die ************** onsteking wou maar nie goe.......ach............ben nie zo slim om de contactpuntjes iets dichter bij elkaar te zetten............damn........300 piek kwijt aan nieuwe onderdeeltjes......kom je erachter dat dat het is.............voeljeje best wel fucked up, maareh die vespa....tsjah...kep er nooit 1 gehad...dus zoveel verstand heb ik er niet van
|
big troubles! de uitlaat schroeven zijn van me Cylinder afgebroken..... dus die MOET er af om ze goed uit te kunnen boren voor nieuwe schroevvies.... maar dat schijnt erg moeilijk te zijn..... let's pray for the best... http://forum.scholieren.com/smile.gif
dus ik ben gek als ik die zuigerveren niet gelijk ook doe, die cyl. moet er toch af http://forum.scholieren.com/smile.gif en zuiniger rijden.... hopelijk helpen die zuigerveren al een hoop http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Citaat:
succes ermee in ieder geval |
Bad Boy Me,
Jonguh... wa jij moet doen is een nieuw uitlaatje eronder flikkeren (op repareren) En dat ie nie trekt is waarschijnlijk omdat je trekveertjes verleten zijn... nieuwe kopen dus. Nieuwe koppeling is ook wel handig. Uitlaat: Leovinci METAL sport koppeling + nieuwe rolletjes (misschien versleten) nieuwe trekveren Furious© |
Citaat:
|
Citaat:
waar ik aan dacht is gewoon met 'n dunne boor een groot deel van de bout wegboren, en dan de rest uitbranden (roestresten) dat lijkt mij handiger, ook geen nieuwe schroefdraad nodig http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Citaat:
Waarom zou ie een nieuwe koppeling moeten kopen?? Je bent net de scooterbeunhaas op de hoek die je alles probeert aan te smeren wat je NIET nodig hebt! LeoVinci METAL is niet echt voor een Vespa PK50 dacht ik hoor... Weet je hoe dat ding eruit ziet?????? NOU DAN ennehh... FIETS lekker verder (14 -> WHOEHAHAHAHAHA) groet'n Genesis |
Citaat:
Tip: sla halverwege het schroefdraad een paar keer met een hamer, en draai een moertje tot aan dat platgeslagen stuk. Om meer kracht te kunnen zetten op het tapeind, zet je nu een steeksleutel op de moer. Die wil immers niet over het platgeslagen stukje schroefdraad heen draaien! Dat linksdraaiende schroefdraad wat je moet hebben kan je overigens niet zomaar overal kopen, moet je waarschijnlijk wel ff naar zoeken. De manier die jij in gedachten had lijkt de meest logische oplossing, maar geloof me: het werkt niet. jij wilt het schroefdraad heel houden: lukt je niet. jij wilt de resten van de bout eruit peuteren: lukt je niet. Als de hierboven beschreven methode niet werkt, breng dan maar gewoon je cil weg, want dan wordt ie helemaal uitgeboord, en komt er nieuw schroefdraad in. Dat lukt je namelijk zelf nooit, daar heb jij het materiaal niet voor. succes! Genesis |
Genesis je kan beter een boek schrijven! http://forum.scholieren.com/tongue.gif
|
Citaat:
tenminste, dat dacht ik... |
Citaat:
|
Citaat:
thnx voor de info man, maar ik denk dat als ik 'n tap moet kopen dat ik duurder uitben als dat ik me cylinder wegbreng.... right? als ik 'm wegbreng, waarheen kan ik 'm brengen, en hoeveel kost 't ongeveer? nog 'n voordeel.... terwijl ik me cylinger wegbreng kan ik gelijk zuigerveertjes scoren, en is me scoot weer optimaal (hoop ik http://forum.scholieren.com/smile.gif |
overigens, ik heb met 'n digicam wat plaatjes gemaakt, dus als iemand op icq komt die ze wil zien, 36037531, zijn plaatjes van binnen en van buiten http://forum.scholieren.com/smile.gif
|
als ik jou was zou ik em verkopen en koop gewoon een puch ofzo man maar sorry hoor zon vespa is echt niks heb ik vanmiddag wel gezien verkoop em gewoon en koop een mooi mt-tje of puchje ofzo veel beter en nieeens zo duur en t ziet er nog mooi uit ook
|
Citaat:
Een tapeind is nie zo duur hoor.. Ik weet niet wat je je erbij voorstelt, maar da's gewoon een hele lange bout, maar dan zonder kop: alleen een lang stuk schroefdraad dus.. Dat moet met maximaal 10 piek toch wel ophouden.. Citaat:
Je kan hem gewoon naar een scooterdealer brengen. Het is een vrij standaard klotenwerkje, dit gebeurt namelijk vaker! Als ik je dealer was, zou ik van tevoren geen prijs willen noemen, omdat het heel erg mee, maar ook heel erg TEGEN kan vallen. Maar je moet denken aan tussen de F25,- en de F75,- aan werkloon, eventuele materialen komen erbij. Citaat:
Ik heb hie nog een rondgevraagd, maar voor mensen zonder ervaring schijnt het erg moeilijk te zijn om dit te doen, en de kans dat je je hele cilinder vernaggelt is gewoon te groot. Ik denk dat je hem daarom maar het beste gewoon weg kan brengen, dan weet je zeker dat het goed gebeurt... succes ermee! groet'n Genesis PS: Bad boy me: zou je mij de foto's van je scoot ff kunnen MAILEN? Bestandsoverdrachten via ICQ werkt bij mij niet. Zou het wel tof vinden, want dan weet ik dus beter hoe dat typetje er uit ziet.. http://forum.scholieren.com/biggrin.gif Alvast bedankt. |
Citaat:
die vespais gewoon MIJN scoot, en ik vind 't ook leuk om er veel zelf aan te doen. |
't is vrij veel (zo'n 4 MBtjes denk ik) en de pl;aatjes zijn niet van superieure kwaliteit maar ze zijn onderweg http://forum.scholieren.com/smile.gif
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.