Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Hoeveel weet jij van de motor in de auto? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=308149)

gung-ho 14-12-2002 01:08

Hoeveel weet jij van de motor in de auto?
 
Ik zou wel eens willen weten wat jullie allemaal wel niet weten over de motor in de auto en wat ie allemaal kan.
Of je ook zelf eraan kan sleutelen
en of je interressante sites weet?

Gung-ho

MoHaMeDJaLaL 17-12-2002 15:13

Lol je hebt hem op een ideale tijd stip geplaats.02:00 hahaha

Nja vandaar dat je van die gekke ideeen had.
Ik zelf weet wel wat van nieuwe motoren die uit zijn.
Zoals de TDCI(ford) TDI(Volkswagen) CDI(mercedes)
Right me vooral op het Diesel technologie.
Want je weet dat diesel vroeger heel traag was.Vergelijken met benzine maar nu komen ze als het waren dichterbij elkaar.
Er is bijna geen verschil tussen Diesel en benzine.
Ik zelf ben wel geintresseert in beroepen die te maken hebben met auto's
Enigste beroep die ik total niet leuk vind is Auto monteur.

Wij zelf hebben een 100pk TDi motor op een golf 4
En hij rijd verschrikkelijk zuinig en trekt bnnen 12 sec op 100.
Gebruikt 1 op 27 ofzoiets.
Ik kan zelf helaas niet sleutelen aan auto's.Me vader wel.

Prachtige ding.


PeaCe

REIE 18-12-2002 14:39

Citaat:

MoHaMeDJaLaL schreef:

Er is bijna geen verschil tussen Diesel en benzine.

Het grote verschil tussen diesel en bezine is dat in een dieselmoter geen bougies zitten. De diesel ontbrandt uit zichzelf onder de hoge druk in de moter. Benzine daaraantegen wordt aangestoken. Verder verbrandt diesel het best.

REIE

Octopus 29-12-2002 10:15

Citaat:

REIE schreef:
Het grote verschil tussen diesel en bezine is dat in een dieselmoter geen bougies zitten. De diesel ontbrandt uit zichzelf onder de hoge druk in de moter. Benzine daaraantegen wordt aangestoken. Verder verbrandt diesel het best.

REIE

Idd, en een diesel heeft ook een groter koppel als een benzine motor.

MoHaMeDJaLaL 29-12-2002 15:04

Nu is mijn vraag.Waarom maken ze altijd diesel motoren net iets zwakker dan bezine motoren.
Voorbeeld een 1.9 Benzine is 120 pk en een 1.9 diesel is 90pk

of soms heb je van de kleine auto's met 1.6 liter terwijl een diesel ook 1.6 is 40 pk minder is

perseus 29-12-2002 21:01

ongeveer hoe het werkt, maar niet hoe ik eraan zou moeten sleutelen enz. Best logisch, ik rijd niet zo vaak in zo'n ding :o :p

pol 29-12-2002 21:56

Citaat:

REIE schreef:
Het grote verschil tussen diesel en bezine is dat in een dieselmoter geen bougies zitten. De diesel ontbrandt uit zichzelf onder de hoge druk in de moter. Benzine daaraantegen wordt aangestoken. Verder verbrandt diesel het best.

REIE

Benzine is lichter ontvlambaar dan diesel.

Het is waarschijnlijk ook daarom dat een benzine meer pk's levert.

BBEM 30-12-2002 16:36

Citaat:

pol schreef:
Benzine is lichter ontvlambaar dan diesel.

Het is waarschijnlijk ook daarom dat een benzine meer pk's levert.

maar... diesels hebben vaak de beschikking over een veel groter aantal nm wat ook niet geheel onbelangrijk is. zo heeft een golfje 3 tdi met 110pk beschikking over 310nm geloof ik en de allernieuwste r32 slecht 10nm meer terwijl er wel een dikke 6cylinder inlicht met een hoop meer pk's

ik weet dus best veel van auto's af en kan er ook heel veel mee tot op het niveau dat een drukgroep vervangen moet worden dat laat ik liever aan mensen met een diploma over, maar een draagarmpje eronder zetten of rondom remmen doen dat lukt me best wel... zolang ik over het goede gereedschap beschrik :)

Genesis 01-01-2003 21:43

Citaat:

MoHaMeDJaLaL schreef:
Nu is mijn vraag.Waarom maken ze altijd diesel motoren net iets zwakker dan bezine motoren.
Voorbeeld een 1.9 Benzine is 120 pk en een 1.9 diesel is 90pk

Omdat een dieselmotor met dezelfde inhoud als een benzinemotor gemiddeld genomen gewoon minder pk's kan produceren. Daar kiest de producent niet voor ofzo, meer komt er gewoon niet uit. Maar pk's zegt niet alles over snelheid, de dieselmotor heeft namelijk gemiddeld genomen een veel hoger koppel dan de benzinemotor. Zeker de nieuwere diesels, voorzien van nieuwe technieken waaronder de pompverstuiver.

Ik hou mij niet zo bezig met diesels, meer met benzinemotoren en dan vooral amerikaanse varianten ervan met een cilindertje of 8 :cool: Die techniek is vele malen simpeler dan europese benzinemotoren. 16 Kleppen is zeker weten geen uitvinding van de amerikanen ;)

Genesis

Martin 01-01-2003 23:21

Ik weet er nagenoeg niks van :o

Citrofreak 02-01-2003 16:49

Wie werkt hier zelf al aan auto's??????????? :eek:

BBEM 02-01-2003 22:24

Citaat:

Citrofreak schreef:
Wie werkt hier zelf al aan auto's??????????? :eek:
moi voor de hobby en ik word er nog voor betaald ook :D

Thomas 03-01-2003 13:49

Citaat:

chatfreak schreef:
Ik weet er nagenoeg niks van :o

damaetas 03-01-2003 20:08

Citaat:

gung-ho schreef:
Ik zou wel eens willen weten wat jullie allemaal wel niet weten over de motor in de auto en wat ie allemaal kan.

ik kan em herkennen moest ik er eentje tegenkomen enneuh ...

dat was het zo weer wel

Citrofreak 03-01-2003 21:59

Citaat:

BBEM schreef:
moi voor de hobby en ik word er nog voor betaald ook :D
Welk merk????? :confused:

kolkiewolkie 04-01-2003 19:19

Citaat:

MoHaMeDJaLaL schreef:


Right me vooral op het Diesel technologie.
Want je weet dat diesel vroeger heel traag was.Vergelijken met benzine maar nu komen ze als het waren dichterbij elkaar.
Er is bijna geen verschil tussen Diesel en benzine.

--------------

Gebruikt 1 op 27 ofzoiets.

vergeet je hier toch 1 aspect: een 2.0i benzine motor kan zonder rare toevoegingen als directe injectie, turbo's/compressors enz. enz. met gemak 130 pk leveren, terwijl een ongeblazen 2.0 diesel ergens op zeg 70 pk blijft steken.

MAAR, toen bedacht iemand dat het wellicht zinnig was om een turbo, directe injectie, common rail, intercoolers enz. enz. (ja ik weet allemaal hoe het werkt, EN wat het nut ervan is enz. enz.) toe te passen en met de juiste chip heb je dan ook zomaar een pk of 130 uit dat (dan aanmerkelijk verstevigde) blok.

ZET je echter ook een turbo + intercooler op een BENZINEblok, dan kun je daar toch met groot gemak 200+ pk uithalen :cool:

mooie voorbeelden hiervan zijn o.a. de subaru impreza turbo (inmiddels fabriek af 265 pk, maar met een zgn. chip ook 300+ pk uit dat 2.0i blok te halen) en de mitsubishi lancer evo 6, 7 of 8 (standaard 280 pk uit 2literblok, maar met chip ook 420 (!!) pk uit dat blok te halen).

Overigens weten fabricanten de laatste tijd ook uit ongeblazen benzine motoren verassend veel vermogen te peuteren (denk aan ford focus RS, civic type R, peugeot 206 RC, clio 16v)

ik kan uuuuuuuren doorgaan trouwes (nouja, da's wat overdreven misschien), maar hier laat ik het even bij.

op verzoek kan ik het verschil tussen koppel en vermogen nog even uit leggen, maar das weer een BESTE lap tekst :p

euh, oja, zelf heb ik nog geen auto (student he :) ) maar die komt er wel vlot denk ik, moet dan iets kleins en vlots wezen (charade 1.3i 16v of starlet ofzo) en als dat het niet wordt een mooie klassieker uit de jaren '60 of '70 :) .

logisch gevolg van geen auto = geen gesleutel ;)

kolkiewolkie 04-01-2003 19:21

oja en die 1 op 27 lijkt me wel heeeeeeeel zuinig (overdreven dus)

.. als iemand zo rustig rijdt betekent dat meestal dat de desbetreffende persoon mij mateloos irriteerd als ik aan het rondsjesen ben ;)

pol 04-01-2003 23:33

Citaat:

kolkiewolkie schreef:

ZET je echter ook een turbo + intercooler op een BENZINEblok, dan kun je daar toch met groot gemak 200+ pk uithalen :cool:

Ik dacht dat je geen turbo op een benzine kon zetten (wegens de dan te hoge compressieverhouding, met klop tot gevolg).

MoHaMeDJaLaL 05-01-2003 14:32

Wij hebben namelijk ook een 2.0 renault gehad.
En hij reed vrij snel.
Alleen is de enige nadeel aan die grote motoren dat ze veel zuipen.Daarom zoek ik juist een auto met een kleine motor maar met veel pit.
Names:..........

BBEM 05-01-2003 15:37

Citaat:

Citrofreak schreef:
Welk merk????? :confused:
universeel dus moet helaas ook aan citroens sleutelen :S

Citaat:

kolkiewolkie schreef:


ZET je echter ook een turbo + intercooler op een BENZINEblok, dan kun je daar toch met groot gemak 200+ pk uithalen :cool:

mooie voorbeelden hiervan zijn o.a. de subaru impreza turbo (inmiddels fabriek af 265 pk, maar met een zgn. chip ook 300+ pk uit dat 2.0i blok te halen) en de mitsubishi lancer evo 6, 7 of 8 (standaard 280 pk uit 2literblok, maar met chip ook 420 (!!) pk uit dat blok te halen).


Je vergeet het ford cosworth blok erbij te vermelden deze uit de crossfords afkomstige blokken van eind jaren tachtig. Dit waren ook 2 liter blokken met een turbo erop en deze leverdenen zelfs meer pk's dan de huidige blokken uit de evo's en impreza's en met chip komen sommige daarvan zelf over de 500pk uit (let wel extreme gevallen dan):)

CHiptuning bij diesels levert overgens wel veel meer pk's op dan chiptunig bij 'gewone' benzine auto's hoe dit precies zit weet ik niet meer precies. maar het heeft met een reserve te maken die bij benzine auto's al volledig gebruikt is en bij diesels niet.

wat ik ook nog even wil opmerken over tubro's... ze slijten wel na verloop van tijd en moeten dan vervangen worden en dit is niet goedkoop lees;heel duur!!! daarom word er ook door sommige de voorkeur gegeven aan een atmosferische motor zonder al die toeters en bellen. CHiptunig zitten ook nog nadelen aan... maar zo kan ik nog wel uren doorgaan ..zucht

kolkiewolkie 05-01-2003 20:20

even ingaande op de vraag/opmerking dat je geen turbo op een benzinemotor kunt zetten: zie voorbeelden, no problemo. ook moet ik mijzelf nog even corrigeren, daar ik vermelde dat de focus RS ongeblazen is: FOUT, heeft ook een turbo (en is dus op te fokken :D :D ). daarnaast moet ik ook nog even vermelden dat er in de nieuwste autoweek nog een relaxed stukje (met de nadruk op -je) staat over de audi RS2, een door porsche getunede audi 80, met, je raadt het al, een turbo :) .

andere mooie voorbeelden van turbo's zijn de zgn. superchargers op amerikaanse v8-motoren. deze zijn vaak mechanisch aangedreven (compressor heet het dan, turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen), en je kunt de performance wel voorstellen... subaru haalt grofweg 250 pk uit 2 liter, amerikanen gebruiken met regelmaat blokken van 6 of 7 liter motorinhoud :eek: :cool: :D :p (alleen geen 4-kleppen-per cilinder techniek, dus daardoor ist wat minder)



Citaat:

BBEM schreef:



Je vergeet het ford cosworth blok erbij te vermelden deze uit de crossfords afkomstige blokken van eind jaren tachtig. Dit waren ook 2 liter blokken met een turbo erop en deze leverdenen zelfs meer pk's dan de huidige blokken uit de evo's en impreza's en met chip komen sommige daarvan zelf over de 500pk uit (let wel extreme gevallen dan):)

CHiptuning bij diesels levert overgens wel veel meer pk's op dan chiptunig bij 'gewone' benzine auto's hoe dit precies zit weet ik niet meer precies. maar het heeft met een reserve te maken die bij benzine auto's al volledig gebruikt is en bij diesels niet.

wat ik ook nog even wil opmerken over tubro's... ze slijten wel na verloop van tijd en moeten dan vervangen worden en dit is niet goedkoop lees;heel duur!!! daarom word er ook door sommige de voorkeur gegeven aan een atmosferische motor zonder al die toeters en bellen. CHiptunig zitten ook nog nadelen aan... maar zo kan ik nog wel uren doorgaan ..zucht

dat van die cosworthblokken klopt idd, ik zag een tijdje geleden een advertentie waarin er 1 werd aangeboden met 520 pk, ik vraag me alleen oprecht af hoe je A) dat spul op de weghoudt en B) hoe lang dat heel blijft.

chiptuning is op zich niet zo heel moeilijk, tis alleen moeilijk om het goed te doen :) . tegenwoordig worden alle motoren d.m.v. computers gestuurd (denk dan aan inspuittijden, inspuitdrukken enz. enz. onstekingsmomenten). als je gaat chiptunen ga je met eerder genoemde dingen aan het klooien. bij ongeblazen motoren (vaak benzinemotoren dus) levert dit alleen weinig op omdat de fabricant die zooi al vaak zo optimaal mogelijk heeft afgesteld. bij turbomotoren (tegenwoordig dus de diesels) kun je echter vrij eenvoudig de turbodruk wat verhogen waardoor je de hele bende weer optimaal af kunt stellen EN meer vermogen eruit haalt :) . (f*cking lastig uit te leggen trouwes, zeker als je haast hebt :p )

tenslotte: turbo's kunnen idd kapot, maar dit hoeft niet per definitie. m'n broer heeft net z'n lease-passat weggedaan. tdi-blokje (turbo dus ook aanwezig) met 180.000 km. als je echter wat meer de performance kant op gaat is het wel handig die turbo even uit te laten blazen als je de auto wegzet, bijv. door een minuutje de motor stationair te laten lopen. zo'n turbo kan namelijk wel 10.000 toeren per minuut maken (en produceert door wrijving nogal wat warmte aan wrijving) en dan in 1x uitzetten vindt ie niet fijn (trekken van materiaal etc. etc.)

zwakste turbo's around: G-laders van VW.

zo, gone for the day :) , al met al een mooi stukkie moet ik zeggen, al valt het me tegen dat er niemand geinteresseerd is in het koppel-vermogen verhaal ;)

MoHaMeDJaLaL 07-01-2003 20:34

Wie weet er wat van tuningen van een vw TDI ?

Genesis 08-01-2003 11:02

Citaat:

MoHaMeDJaLaL schreef:
Wie weet er wat van tuningen van een vw TDI ?
wat wil je weten dan?

MoHaMeDJaLaL 08-01-2003 20:05

Citaat:

Genesis schreef:
wat wil je weten dan?
Heb je een email?

Contact me op worldpeaceman@hotmail.com
Zal ik zeer op prijs stellen.
Als je vriendlijke wilt zijn hoeft dat niet persee een reden hebben.

peace

Citrofreak 11-01-2003 10:32

[QUOTE]BBEM schreef:
[B]universeel dus moet helaas ook aan citroens sleutelen :S



Waarom helaas aan citroën? is juist mijn favoriet merk :mad: :mad:

Octopus 15-01-2003 18:18

Citaat:

MoHaMeDJaLaL schreef:
Wie weet er wat van tuningen van een vw TDI ?
Dat kan je bij VW laten doen :)
Maja wel €€€

Dr HenDre 15-01-2003 18:37

euhm niet zo veel alleen hoe het er ong uitziet :( :o :D

BBEM 16-01-2003 16:27

Citaat:

kolkiewolkie schreef:

dat van die cosworthblokken klopt idd, ik zag een tijdje geleden een advertentie waarin er 1 werd aangeboden met 520 pk, ik vraag me alleen oprecht af hoe je A) dat spul op de weghoudt en B) hoe lang dat heel blijft.

Vierwieligaandrijving is de sleutel en een laag evenwichtsmoment. Kijk maar eens naar al die CRXjes die hebben zoveel vermogen voor zo'n kleine wagen dat het bijna niet over te brengen is op twee wielen. vandaar ook dat ze bij opel de calibra turbo en V6 uitgerust hebben met vierwielaandrijving omdat het gewoon niet meer verantwoord was om die met alleen voorwielaandrijving te laten rijden.


Citaat:

Citrofreak schreef:



Waarom helaas aan citroën? is juist mijn favoriet merk :mad: :mad:


Om in te rijden schijnen ze wel leuk te zijn maar als je eraan moet sleutelen zijn het echt kutauto's allemaal van die speciale dingetjes die altijd kapot gaan >> remcilinder die je terug moet draaien ipv van gewoon even snel terugdrukken die heeft audi trouwens ook op sommige modellen. Ook de aparte eigenschap om zichzelf te verhogen wanneer je de auto start maakt het allemaal niet veel makkelijker om er sommige handelingen aan te verrichten.

BBEM 16-01-2003 16:29

Citaat:

MoHaMeDJaLaL schreef:
Wie weet er wat van tuningen van een vw TDI ?
chips zijn bijna overal te koop ervoor zeker voor een 1.9tdi blok
gemiddelt levert het 20pk op in combinatie met een open luchtfilter. de kosten... verschillend maar denk dat je voor +/- 350 euro wel een goede chip kunt krijgen

Genesis 17-01-2003 22:20

Citaat:

BBEM schreef:
Kijk maar eens naar al die CRXjes die hebben zoveel vermogen voor zo'n kleine wagen dat het bijna niet over te brengen is op twee wielen.
geen vuil woord over CRX ja :o :mad: alleen de standaard 1.6 is al bloedsnel, laat staan de VTEC ;) Het wegrijden valt inderdaad niet mee als je het niet gewend bent :D

Genesis

BBEM 19-01-2003 14:27

Citaat:

Genesis schreef:
geen vuil woord over CRX ja :o :mad: alleen de standaard 1.6 is al bloedsnel, laat staan de VTEC ;) Het wegrijden valt inderdaad niet mee als je het niet gewend bent :D

Genesis

ik vind het gewoon gevaarlijke auto's bieden veel te weinig bescherming ten opzichte vna het vermogen dat ze hebben. je hebt geen schein van kans als je daarmee ergens met een flinke snelheid tegenaan botst

Genesis 19-01-2003 20:54

Citaat:

BBEM schreef:
ik vind het gewoon gevaarlijke auto's bieden veel te weinig bescherming ten opzichte vna het vermogen dat ze hebben. je hebt geen schein van kans als je daarmee ergens met een flinke snelheid tegenaan botst
gevaarlijk, maar WEL leuk ;) :o

Genesis

beuk 21-01-2003 22:53

Ik zie op de achterkant van sommige auto's weleens JTD staan.. waar staat die J voor?

Citrofreak 24-01-2003 18:02

Citaat:

beuk schreef:
Ik zie op de achterkant van sommige auto's weleens JTD staan.. waar staat die J voor?
De JTD motor is van de fiat groep.
Dit is een dieselmotor met commonrail inspuiting

Main 25-01-2003 16:38

Wij hadden eerst een passat gechiptuned van 90 naar 112 pk dacht ik. Bij de dealer. Het verschil was overigens niet echt merkbaar. Nu hebben we een passat tdi 130 pk , echt een snelle auto!

MoHaMeDJaLaL 28-01-2003 21:05

Citaat:

Main schreef:
Wij hadden eerst een passat gechiptuned van 90 naar 112 pk dacht ik. Bij de dealer. Het verschil was overigens niet echt merkbaar. Nu hebben we een passat tdi 130 pk , echt een snelle auto!
LOL vertel mij niks..

We hebben dit jaar 1 nacht geslapen van midden Marokko naar Gelderland.

Lang leven de Vw bedrijven!

Genesis 29-01-2003 08:35

Citaat:

MoHaMeDJaLaL schreef:
Lang leven de Vw bedrijven!
:|

BBEM 29-01-2003 20:00

dit is dus de beruchte 4 wielaangedreven cosworth(crossford) al bijna meer dan 10 jaar oud maar nog steeds een van de snelste auto's door zijn turbo want het blijf maar een 2 liter motor.
http://messagebottle.wronger.com/car/3.jpg
http://messagebottle.wronger.com/car/4.jpg

Genesis 03-02-2003 22:05

Citaat:

BBEM schreef:
een van de snelste auto's
:rolleyes:

Roberto15 24-02-2003 20:36

ik weet waar ik de olie bij moet vullen :D

Tampert 25-02-2003 23:14

ik weet wat hij kan (de auto voort laten bewegen)

XCalibur 02-03-2003 18:46

Heej... als de diesel zoveeeel voordeel heef, waarom verwissel men dan niet over naar diesel maar blijven op benzine?
diesel is......
pro:
goedkoper,
....... (vul in mensen..)
cons:
....... (vul in mensen..)

ps: ik heb ook gehoord dat diesel slechter verbrandt dan benzine en het neemt vermogen af... crrect me if i'm wrong

Greetz XC

thunder110 02-03-2003 18:51

Citaat:

XCalibur schreef:

pro:
goedkoper,
....... (vul in mensen..)
cons:
....... (vul in mensen..)

Nou, nou, goedkoper. Als je veel kilometers maakt wel ja.

Genesis 03-03-2003 19:12

Diesel is......

Pro:
- Goedkoper tanken
- Hoger koppel dan benzine
- Meer trekkracht bij lage toeren
- Slijtvaster dan benzine

Cons:
- In praktijk langzamer dan benzine
- Minder vermogen dan benzine
- Duurder in de wegenbelasting
- Duurder in aanschaf

BBEM 03-03-2003 19:58

Citaat:

Genesis schreef:
Diesel is......

Pro:
- Goedkoper tanken
- Hoger koppel dan benzine
- Meer trekkracht bij lage toeren
- Slijtvaster dan benzine

Cons:
- In praktijk langzamer dan benzine
- Minder vermogen dan benzine
- Duurder in de wegenbelasting
- Duurder in aanschaf

ook een nadeel is dat ze over het algemeen wel een stukje duurder zijn in onderhoud. Bougie's vervangen van een benzine is een stuk goedkoper dan een gloeibougie van een diesel

Genesis 03-03-2003 22:42

Diesel is......

Pro:
- Goedkoper tanken
- Hoger koppel dan benzine
- Meer trekkracht bij lage toeren
- Slijtvaster dan benzine

Cons:
- In praktijk langzamer dan benzine
- Minder vermogen dan benzine
- Duurder in de wegenbelasting
- Duurder in aanschaf
- Duurder in onderhoud

(heel goed BBEM ;)) Nog meer dingen nodig XCalibur?

Genesis

Stefan Power! 25-03-2003 19:03

ik weet waardoor de motor loopt en dan niet alleen omdat er benzine in zit. Zelf weet ik wel dat amerikaanse hoeresloepe errug zuipe. Onze GMC camper 1 op 4 enb in de ardennen 1 op 1. maar zit mooi geluid onder. En dan onze lincoln. ook 1 op 4 :cool:

ik weet meer waardoor een lowrider kan springen

FlorisvdB 26-03-2003 11:30

zolang ie maar rijdt, een beetje trekt en niet teveel zuipt vind ik et best....:)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.