![]() |
Hoeveel weet jij van de motor in de auto?
Ik zou wel eens willen weten wat jullie allemaal wel niet weten over de motor in de auto en wat ie allemaal kan.
Of je ook zelf eraan kan sleutelen en of je interressante sites weet? Gung-ho |
Lol je hebt hem op een ideale tijd stip geplaats.02:00 hahaha
Nja vandaar dat je van die gekke ideeen had. Ik zelf weet wel wat van nieuwe motoren die uit zijn. Zoals de TDCI(ford) TDI(Volkswagen) CDI(mercedes) Right me vooral op het Diesel technologie. Want je weet dat diesel vroeger heel traag was.Vergelijken met benzine maar nu komen ze als het waren dichterbij elkaar. Er is bijna geen verschil tussen Diesel en benzine. Ik zelf ben wel geintresseert in beroepen die te maken hebben met auto's Enigste beroep die ik total niet leuk vind is Auto monteur. Wij zelf hebben een 100pk TDi motor op een golf 4 En hij rijd verschrikkelijk zuinig en trekt bnnen 12 sec op 100. Gebruikt 1 op 27 ofzoiets. Ik kan zelf helaas niet sleutelen aan auto's.Me vader wel. Prachtige ding. PeaCe |
Citaat:
REIE |
Citaat:
|
Nu is mijn vraag.Waarom maken ze altijd diesel motoren net iets zwakker dan bezine motoren.
Voorbeeld een 1.9 Benzine is 120 pk en een 1.9 diesel is 90pk of soms heb je van de kleine auto's met 1.6 liter terwijl een diesel ook 1.6 is 40 pk minder is |
ongeveer hoe het werkt, maar niet hoe ik eraan zou moeten sleutelen enz. Best logisch, ik rijd niet zo vaak in zo'n ding :o :p
|
Citaat:
Het is waarschijnlijk ook daarom dat een benzine meer pk's levert. |
Citaat:
ik weet dus best veel van auto's af en kan er ook heel veel mee tot op het niveau dat een drukgroep vervangen moet worden dat laat ik liever aan mensen met een diploma over, maar een draagarmpje eronder zetten of rondom remmen doen dat lukt me best wel... zolang ik over het goede gereedschap beschrik :) |
Citaat:
Ik hou mij niet zo bezig met diesels, meer met benzinemotoren en dan vooral amerikaanse varianten ervan met een cilindertje of 8 :cool: Die techniek is vele malen simpeler dan europese benzinemotoren. 16 Kleppen is zeker weten geen uitvinding van de amerikanen ;) Genesis |
Ik weet er nagenoeg niks van :o
|
Wie werkt hier zelf al aan auto's??????????? :eek:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
dat was het zo weer wel |
Citaat:
|
Citaat:
MAAR, toen bedacht iemand dat het wellicht zinnig was om een turbo, directe injectie, common rail, intercoolers enz. enz. (ja ik weet allemaal hoe het werkt, EN wat het nut ervan is enz. enz.) toe te passen en met de juiste chip heb je dan ook zomaar een pk of 130 uit dat (dan aanmerkelijk verstevigde) blok. ZET je echter ook een turbo + intercooler op een BENZINEblok, dan kun je daar toch met groot gemak 200+ pk uithalen :cool: mooie voorbeelden hiervan zijn o.a. de subaru impreza turbo (inmiddels fabriek af 265 pk, maar met een zgn. chip ook 300+ pk uit dat 2.0i blok te halen) en de mitsubishi lancer evo 6, 7 of 8 (standaard 280 pk uit 2literblok, maar met chip ook 420 (!!) pk uit dat blok te halen). Overigens weten fabricanten de laatste tijd ook uit ongeblazen benzine motoren verassend veel vermogen te peuteren (denk aan ford focus RS, civic type R, peugeot 206 RC, clio 16v) ik kan uuuuuuuren doorgaan trouwes (nouja, da's wat overdreven misschien), maar hier laat ik het even bij. op verzoek kan ik het verschil tussen koppel en vermogen nog even uit leggen, maar das weer een BESTE lap tekst :p euh, oja, zelf heb ik nog geen auto (student he :) ) maar die komt er wel vlot denk ik, moet dan iets kleins en vlots wezen (charade 1.3i 16v of starlet ofzo) en als dat het niet wordt een mooie klassieker uit de jaren '60 of '70 :) . logisch gevolg van geen auto = geen gesleutel ;) |
oja en die 1 op 27 lijkt me wel heeeeeeeel zuinig (overdreven dus)
.. als iemand zo rustig rijdt betekent dat meestal dat de desbetreffende persoon mij mateloos irriteerd als ik aan het rondsjesen ben ;) |
Citaat:
|
Wij hebben namelijk ook een 2.0 renault gehad.
En hij reed vrij snel. Alleen is de enige nadeel aan die grote motoren dat ze veel zuipen.Daarom zoek ik juist een auto met een kleine motor maar met veel pit. Names:.......... |
Citaat:
Citaat:
CHiptuning bij diesels levert overgens wel veel meer pk's op dan chiptunig bij 'gewone' benzine auto's hoe dit precies zit weet ik niet meer precies. maar het heeft met een reserve te maken die bij benzine auto's al volledig gebruikt is en bij diesels niet. wat ik ook nog even wil opmerken over tubro's... ze slijten wel na verloop van tijd en moeten dan vervangen worden en dit is niet goedkoop lees;heel duur!!! daarom word er ook door sommige de voorkeur gegeven aan een atmosferische motor zonder al die toeters en bellen. CHiptunig zitten ook nog nadelen aan... maar zo kan ik nog wel uren doorgaan ..zucht |
even ingaande op de vraag/opmerking dat je geen turbo op een benzinemotor kunt zetten: zie voorbeelden, no problemo. ook moet ik mijzelf nog even corrigeren, daar ik vermelde dat de focus RS ongeblazen is: FOUT, heeft ook een turbo (en is dus op te fokken :D :D ). daarnaast moet ik ook nog even vermelden dat er in de nieuwste autoweek nog een relaxed stukje (met de nadruk op -je) staat over de audi RS2, een door porsche getunede audi 80, met, je raadt het al, een turbo :) .
andere mooie voorbeelden van turbo's zijn de zgn. superchargers op amerikaanse v8-motoren. deze zijn vaak mechanisch aangedreven (compressor heet het dan, turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen), en je kunt de performance wel voorstellen... subaru haalt grofweg 250 pk uit 2 liter, amerikanen gebruiken met regelmaat blokken van 6 of 7 liter motorinhoud :eek: :cool: :D :p (alleen geen 4-kleppen-per cilinder techniek, dus daardoor ist wat minder) Citaat:
chiptuning is op zich niet zo heel moeilijk, tis alleen moeilijk om het goed te doen :) . tegenwoordig worden alle motoren d.m.v. computers gestuurd (denk dan aan inspuittijden, inspuitdrukken enz. enz. onstekingsmomenten). als je gaat chiptunen ga je met eerder genoemde dingen aan het klooien. bij ongeblazen motoren (vaak benzinemotoren dus) levert dit alleen weinig op omdat de fabricant die zooi al vaak zo optimaal mogelijk heeft afgesteld. bij turbomotoren (tegenwoordig dus de diesels) kun je echter vrij eenvoudig de turbodruk wat verhogen waardoor je de hele bende weer optimaal af kunt stellen EN meer vermogen eruit haalt :) . (f*cking lastig uit te leggen trouwes, zeker als je haast hebt :p ) tenslotte: turbo's kunnen idd kapot, maar dit hoeft niet per definitie. m'n broer heeft net z'n lease-passat weggedaan. tdi-blokje (turbo dus ook aanwezig) met 180.000 km. als je echter wat meer de performance kant op gaat is het wel handig die turbo even uit te laten blazen als je de auto wegzet, bijv. door een minuutje de motor stationair te laten lopen. zo'n turbo kan namelijk wel 10.000 toeren per minuut maken (en produceert door wrijving nogal wat warmte aan wrijving) en dan in 1x uitzetten vindt ie niet fijn (trekken van materiaal etc. etc.) zwakste turbo's around: G-laders van VW. zo, gone for the day :) , al met al een mooi stukkie moet ik zeggen, al valt het me tegen dat er niemand geinteresseerd is in het koppel-vermogen verhaal ;) |
Wie weet er wat van tuningen van een vw TDI ?
|
Citaat:
|
Citaat:
Contact me op worldpeaceman@hotmail.com Zal ik zeer op prijs stellen. Als je vriendlijke wilt zijn hoeft dat niet persee een reden hebben. peace |
[QUOTE]BBEM schreef:
[B]universeel dus moet helaas ook aan citroens sleutelen :S Waarom helaas aan citroën? is juist mijn favoriet merk :mad: :mad: |
Citaat:
Maja wel €€€ |
euhm niet zo veel alleen hoe het er ong uitziet :( :o :D
|
Citaat:
Citaat:
Om in te rijden schijnen ze wel leuk te zijn maar als je eraan moet sleutelen zijn het echt kutauto's allemaal van die speciale dingetjes die altijd kapot gaan >> remcilinder die je terug moet draaien ipv van gewoon even snel terugdrukken die heeft audi trouwens ook op sommige modellen. Ook de aparte eigenschap om zichzelf te verhogen wanneer je de auto start maakt het allemaal niet veel makkelijker om er sommige handelingen aan te verrichten. |
Citaat:
gemiddelt levert het 20pk op in combinatie met een open luchtfilter. de kosten... verschillend maar denk dat je voor +/- 350 euro wel een goede chip kunt krijgen |
Citaat:
Genesis |
Citaat:
|
Citaat:
Genesis |
Ik zie op de achterkant van sommige auto's weleens JTD staan.. waar staat die J voor?
|
Citaat:
Dit is een dieselmotor met commonrail inspuiting |
Wij hadden eerst een passat gechiptuned van 90 naar 112 pk dacht ik. Bij de dealer. Het verschil was overigens niet echt merkbaar. Nu hebben we een passat tdi 130 pk , echt een snelle auto!
|
Citaat:
We hebben dit jaar 1 nacht geslapen van midden Marokko naar Gelderland. Lang leven de Vw bedrijven! |
Citaat:
|
dit is dus de beruchte 4 wielaangedreven cosworth(crossford) al bijna meer dan 10 jaar oud maar nog steeds een van de snelste auto's door zijn turbo want het blijf maar een 2 liter motor.
http://messagebottle.wronger.com/car/3.jpg http://messagebottle.wronger.com/car/4.jpg |
Citaat:
|
ik weet waar ik de olie bij moet vullen :D
|
ik weet wat hij kan (de auto voort laten bewegen)
|
Heej... als de diesel zoveeeel voordeel heef, waarom verwissel men dan niet over naar diesel maar blijven op benzine?
diesel is...... pro: goedkoper, ....... (vul in mensen..) cons: ....... (vul in mensen..) ps: ik heb ook gehoord dat diesel slechter verbrandt dan benzine en het neemt vermogen af... crrect me if i'm wrong Greetz XC |
Citaat:
|
Diesel is......
Pro: - Goedkoper tanken - Hoger koppel dan benzine - Meer trekkracht bij lage toeren - Slijtvaster dan benzine Cons: - In praktijk langzamer dan benzine - Minder vermogen dan benzine - Duurder in de wegenbelasting - Duurder in aanschaf |
Citaat:
|
Diesel is......
Pro: - Goedkoper tanken - Hoger koppel dan benzine - Meer trekkracht bij lage toeren - Slijtvaster dan benzine Cons: - In praktijk langzamer dan benzine - Minder vermogen dan benzine - Duurder in de wegenbelasting - Duurder in aanschaf - Duurder in onderhoud (heel goed BBEM ;)) Nog meer dingen nodig XCalibur? Genesis |
ik weet waardoor de motor loopt en dan niet alleen omdat er benzine in zit. Zelf weet ik wel dat amerikaanse hoeresloepe errug zuipe. Onze GMC camper 1 op 4 enb in de ardennen 1 op 1. maar zit mooi geluid onder. En dan onze lincoln. ook 1 op 4 :cool:
ik weet meer waardoor een lowrider kan springen |
zolang ie maar rijdt, een beetje trekt en niet teveel zuipt vind ik et best....:)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.