Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Zaterdag 21 december toch weer geen gratis treinen (CAO = overeengekomen) (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=310267)

dystopia 16-12-2002 11:53

Zaterdag 21 december gratis met de trein

Citaat:

ZATERDAG GRATIS RIJDEN IN DE TREIN

Het personeel van de NS houdt zaterdag publieksvriendelijke acties op het spoor. De conducteurs zullen geen kaartjes controleren. Bovendien krijgen passagiers folders uitgereikt over het hoe en waarom van de acties. Dat heeft VVMC-bestuurder D. Cijs maandag gezegd.

Het protest komt voort uit een CAO-conflict tussen de vakbonden en de NS-directie. Het loonbod van de NS is onder de maat, stellen de bonden.

FNV Bondgenoten, CNV Spoorwegen en
VVMC hebben de NS een ultimatum gesteld dat in de nacht van maandag op dinsdag afloopt. De bonden verwachten geen antwoord. At5textl

Zooo iedereen kan zonder reiskosten kerstinkopen doen :cool:

UPDATE

"Overigens wordt zaterdag alleen op treinen met het opschrift Actietrein niet op vervoersbewijzen gecontroleerd" Bron NOS teletekst

UPDATE2

Niet dus. Zie deze post. Wel fijn dat er een accoord is bereikt imo.

EvilSmiley 16-12-2002 12:34

leuk!
zullen we snel een meeting houden op die dag??? :)

Joostje 16-12-2002 13:03

Citaat:

EvilSmiley schreef:
leuk!
zullen we snel een meeting houden op die dag??? :)

goed plan :)

dystopia 16-12-2002 17:42

Ja meeting-idee had ik al op Onzin gepost.. A&N meeting kan natuurlijk ook! Voor de prijs hoeft niemand het dan te laten (y)

DEChengst 16-12-2002 17:46

Lekker is dat. Kan je zelfs in de eerste klas niet meer rustig zitten :( Gelukkig dat ik nergens naar toe moet, anders had ik me toch genoodzaakt gezien om thuis te blijven.

dystopia 16-12-2002 17:55

Citaat:

Desecrator schreef:
Lekker is dat. Kan je zelfs in de eerste klas niet meer rustig zitten :( Gelukkig dat ik nergens naar toe moet, anders had ik me toch genoodzaakt gezien om thuis te blijven.
Pfff. Wat een ramp! De 1ste klas wordt eens een keer flink gebruikt!

DEChengst 16-12-2002 18:27

Citaat:

dystopia schreef:
Pfff. Wat een ramp!
Als je knettergek wordt van drukte, is dat zeer zeker een ramp.

dystopia 16-12-2002 18:47

Citaat:

Desecrator schreef:
Als je knettergek wordt van drukte, is dat zeer zeker een ramp.
Dan kijk je uit het raam en zet je je discman op ofzo. Of je neemt de taxi. Of je blijft thuis. Of je zorgt dat je niet knettergek van de drukte wordt. Anderen op je eigen onvermogen aankijken is niet eerlijk of vind je van wel??

Btw: zie 'update'.

G-Lo 16-12-2002 19:00

Ah, da's handig...

Maarja, t'is ergens ook weer niet helemaal slim van het personeel zelf.. dit gaat de NS dus een boel geld kosten, wat uiteindelijk weer doorberekent gaat worden in de prijs..

Kheb dr wel begrip voor, en vraag me ook af wat men anders nog kan doen..met harde stakingen benadeel je de reizigers direct en in veel grotere mate..

T!mpf 16-12-2002 19:27

let wel op je kunt alleen met de treinen waar actietrein op staat!!!

DEChengst 16-12-2002 19:47

Citaat:

dystopia schreef:
Dan kijk je uit het raam
Gaat lekker makkelijk als je klem staat.

Citaat:

en zet je je discman op ofzo.

Heb ik niet.

Citaat:

Of je neemt de taxi.

Als je aan de andere kant van het land moet zijn is dat in verband met de prijs geen optie.

Citaat:

Of je blijft thuis.

Zoals ik al zei, dat zou ik dus doen.

Citaat:

Of je zorgt dat je niet knettergek van de drukte wordt.

Owja, lekker tranquilizers slikken :rolleyes:

Citaat:

Anderen op je eigen onvermogen aankijken is niet eerlijk of vind je van wel??

Dat de eerste klas vol is en ik niet rustig kan zitten terwijl ik er voor betaal, dat is niet eerlijk. Het is tenslotte zo druk omdat de trein vol zit met criminele mensen die vinden dat ze niet hoeven te betalen als er niet gecontroleerd wordt.

Citaat:

Btw: zie 'update'.

Ja dag, ik ga een beetje wachten tot er een niet actie trein aan komt kakken.

DEChengst 16-12-2002 19:50

Als de NS slim trekt ze gewoon een blik uitzendkrachten open die toegangscontrole uitvoeren :cool:

UnknoWn EntiTy 16-12-2002 20:01

Citaat:

Desecrator schreef:
Als de NS slim trekt ze gewoon een blik uitzendkrachten open die toegangscontrole uitvoeren :cool:
wil ik best doen voor 10 euro per uur :cool:

PV 16-12-2002 20:58

tja leuk als je in spoorlijn-bezittend Nederland woont ja.. voor de bus moet je nog steeds betalen.

Thomas 16-12-2002 21:11

Citaat:

UnknoWn EntiTy schreef:
wil ik best doen voor 10 euro per uur :cool:
Me 2. Verder vind ik die actie van het NS personeel wel behoorlijk ludiek. Leuk zelfs!

Rabbi Daniel 16-12-2002 21:12

Goede actie...

Alleen zou ik zaterdag een 1e klas dagkaart krijgen. (n)

Dan moet ik nl. zo'n 400km reizen... :o

Geweldig. (n)

Dr. Oetker 16-12-2002 21:32

Citaat:

Fleet Admiral schreef:
Goede actie...

Alleen zou ik zaterdag een 1e klas dagkaart krijgen. (n)

Dan moet ik nl. zo'n 400km reizen... :o

Geweldig. (n)

nu kan je net zo hard 1e klas reizen :confused:

die toeter actie van vandaag vond ik ook wel gaaf :p
5 minuten lang allemaal toeteren :cool:

Vice 16-12-2002 22:47

Citaat:

T!mpf schreef:
Kan je al van te voren opzoeken op welke trajecten die actietreinen rijden. Hopelijk eentje van Utrecht naar Groningen :D en weer terug natuurlijk

nare man 16-12-2002 23:20

Meeten? :cool:

Maurice 17-12-2002 09:02

ik moet sowieso van groningen naar den haag.
zou lekker zijn als dat gratis kon ja.

autodropje 17-12-2002 10:30

*hoopt dat de intercity van Maastricht naar Haarlem actietrein is*

Yasmin20 17-12-2002 11:59

Ja das wel erg chill maar weet iemand of ik van te voren kan opzoeken welke treinen rijden want wil graan van den haag naar amsterdam , ff shoppen :D
dus als iemand dat weet.....

Tampert 17-12-2002 12:42

Citaat:

Desecrator schreef:
Dat de eerste klas vol is en ik niet rustig kan zitten terwijl ik er voor betaal, dat is niet eerlijk. Het is tenslotte zo druk omdat de trein vol zit met criminele mensen die vinden dat ze niet hoeven te betalen als er niet gecontroleerd wordt.

óf je betaalt zelf niet. De actie is ervoor bedoeld om de NS te duperen ja. Je bnet pas asociaal als je een kaartje koopt en dus totaal geen solidariteit toont voor het spoorwegpersoneel waarmee je ze dus, blijkbaar, minacht.

Trouwens, op zich is de controle in treinen niet wat het zou moeten zijn, dat kan inderdaad beter.

trouwens.

uitgaande van het feit dat een mens gemiddeld zo'n jaartje of 70 wordt. Dan betekent dat dus 25565 dagen. Dat is 613560 uur. Stel je voor dat je nu zo'n 6 uur in de trein moet zitten. Dat betekent dat je je druk maakt om 0,00097789947193428515548601603755134 % van je leven! Nee, ik snap dat je je er zo druk om maakt. Nou, daar doe je het voor!

MoHaMeDJaLaL 17-12-2002 15:04

Toen ik het had gelezen stond ik er wel even van versteld.
Maar het is alleen maar beter.Ik wil dan Zaterdag naar Nijmegen.

Alleen vroeg ik me af tot hoe laat de trein blijft door rijden.
En is het alleen op zaterdag?

Milk 17-12-2002 15:20

Citaat:

T!mpf schreef:
Idd, hier wordt nogal eens overheen gelezen.

Hallelujah 17-12-2002 16:41

Citaat:

T!mpf schreef:
weet iemand welke treinen dat zijn dan?? Want ik ga niet expres wachten totdat er zo'n trein voorbij komt als ik op tijd moet zijn voor me werk ofsow..

DEChengst 17-12-2002 17:12

Citaat:

Tampert schreef:
óf je betaalt zelf niet. De actie is ervoor bedoeld om de NS te duperen ja. Je bnet pas asociaal als je een kaartje koopt en dus totaal geen solidariteit toont voor het spoorwegpersoneel waarmee je ze dus, blijkbaar, minacht.

Dus om het spoorweg personeel een pleziertje te doen moet ik de wet gaan overtreden ? Een beetje tegen mijn principes in gaan zwartrijden omdat het hen toevalig goed uit komt.

Wat is dat nou voor onzin redenatie. De pakkans is nul dus ik ga me crimineel gedragen. Als de poltie bij jou een dag niet door de straat rijdt omdat ze actie voeren, dan ga je toch ook niet de buurvrouw verkrachten ?

Joostje 17-12-2002 17:36

Meeting voorstel:

14:00 uur, Utrecht Centraal, Meetingvlag?

Bazz 17-12-2002 19:14

Citaat:

Joostje schreef:
Meeting voorstel:

is er zondag ook al een :p

PV 17-12-2002 22:42

NS en bonden hervatten cao-overleg

UTRECHT De NS-directie en de vakbonden hebben de onderhandelingen over een nieuwe cao hervat. Dat besluit volgt op informeel overleg van vanmiddag. Zowel directie als vakbonden hebben de indruk dat er toch mogelijkheden zijn.

Voorlopig houden de vakbonden wel vast aan hun plannen om zaterdag actie te voeren. Op een aantal treinen worden dan geen kaartjes gecontroleerd. Die actie kost de NS mogelijk miljoenen euro's.

De bonden waren tot nu toe ontevreden over het loonbod van de directie. Ook de werkgelegenheidsgaranties vinden ze te mager en een geplande ouderenregeling is de bonden een doorn in het oog. (nos TT 114)

dystopia 17-12-2002 23:26

Citaat:

Joostje schreef:
Meeting voorstel:

Goed idee. Weet nog niet of ik kom. Ik overweeg om er gewoon in te gaan zitten, actietrein of niet. Als dat massaal gebeurd kunnen ze het toch niet maken om je dan te bekeuren (y)

Thomas 18-12-2002 08:44

Bonden en NS eens over CAO

Uitgegeven: 18 december 2002 07:31

UTRECHT - Het is zaterdag toch niet mogelijk om gratis met de trein te reizen. Deze protestactie is van de baan, omdat de vakbonden in de nacht van dinsdag op woensdag een CAO hebben afgesloten met NS Reizigers.

Jammer...

http://www.nu.nl/news.jsp?n=89384&c=10

Joostje 18-12-2002 09:46

bah :(

eztah 18-12-2002 10:17

Wat een kutstreek

BARON 18-12-2002 10:18

Citaat:

Joostje schreef:
bah :(
spreek gewoon een keer op een zondag af; dan komen de meeste mensen en is het niet erg als het wat kost.

autodropje 18-12-2002 14:45

Citaat:

BARON schreef:
spreek gewoon een keer op een zondag af; dan komen de meeste mensen en is het niet erg als het wat kost.
zondag zijn alle winkels enzo dicht (n)

MoHaMeDJaLaL 18-12-2002 15:09

hoop gescheld

Thomas 18-12-2002 21:26

Citaat:

MoHaMeDJaLaL schreef:
hoop gescheld
Geweldig, die jongeman had er toch al een handje van een beetje loslippig te zijn. :D

UnknoWn EntiTy 18-12-2002 21:59

meeten maakt me niet uit wanneer, als ik het maar 2 weken van tevoren weet ivm werk en het in Utrecht is :p

BARON 19-12-2002 14:24

Citaat:

UnknoWn EntiTy schreef:
meeten maakt me niet uit wanneer, als ik het maar 2 weken van tevoren weet ivm werk en het in Utrecht is :p
en niet op een zaterdag, dan moet ik altijd werken :)

Tampert 19-12-2002 17:31

Citaat:

Desecrator schreef:
Dus om het spoorweg personeel een pleziertje te doen moet ik de wet gaan overtreden ? Een beetje tegen mijn principes in gaan zwartrijden omdat het hen toevalig goed uit komt.

Wat is dat nou voor onzin redenatie. De pakkans is nul dus ik ga me crimineel gedragen. Als de poltie bij jou een dag niet door de straat rijdt omdat ze actie voeren, dan ga je toch ook niet de buurvrouw verkrachten ?

het staat nergens in de wet dat je moet betalen voor de trein. De redenatie slaat dus totaal nergens op.

DEChengst 19-12-2002 18:08

Citaat:

Tampert schreef:
het staat nergens in de wet dat je moet betalen voor de trein. De redenatie slaat dus totaal nergens op.
Niet letterlijk nee. Maar er zullen wel dingen te vinden zijn over het gebruik maken van diensten en het betalen daarvoor. Volgens die wetten doe je toch echt iets dat niet mag.

Havock 19-12-2002 18:59

Citaat:

Tampert schreef:

Trouwens, op zich is de controle in treinen niet wat het zou moeten zijn, dat kan inderdaad beter.

trouwens.

uitgaande van het feit dat een mens gemiddeld zo'n jaartje of 70 wordt. Dan betekent dat dus 25565 dagen. Dat is 613560 uur. Stel je voor dat je nu zo'n 6 uur in de trein moet zitten. Dat betekent dat je je druk maakt om 0,00097789947193428515548601603755134 % van je leven! Nee, ik snap dat je je er zo druk om maakt. Nou, daar doe je het voor!

je praat als een monnik.

lang in de trein zitten zuigt.

Joepie 19-12-2002 22:26

Citaat:

dystopia schreef:
Zooo iedereen kan zonder reiskosten kerstinkopen doen :cool:

Er bestaat niet zoiets als GRATIS.

En al helemaal niet bij de NS die door miljoenen euro's belastinggeld op de been wordt gehouden.

En waar komen die belastingcenten vandaan ?

Juist ...........

Femme-Fatale 26-12-2002 10:53

Citaat:

Desecrator schreef:

Wat zeik je nou?? en het is echt onzin om dat met elkaar te vergelijken!!

REIE 26-12-2002 14:34

Citaat:

Joepie schreef:
Er bestaat niet zoiets als GRATIS.

Jij hebt goed opgelet bij economie, iemand draait immers voor de kosten op! (y)

REIE

Joostje 26-12-2002 15:12

Citaat:

REIE schreef:
Jij hebt goed opgelet bij economie, iemand draait immers voor de kosten op! (y)

REIE

treinen rijen toch wel, of er nou passagiers in zitten of niet. Dus of je dan profieert van de staking of niet boeit geen ****

DEChengst 26-12-2002 16:04

Citaat:

Joostje schreef:
treinen rijen toch wel, of er nou passagiers in zitten of niet. Dus of je dan profieert van de staking of niet boeit geen ****
Mag ik je er even op wijzen dat E=MV^2. Dat door jou aanwezigheid de trein zwaarder wordt. Dat de NS daarom dus meer energie moet spenderen om de trein op snelheid te laten rijden ? En dat dat weer centjes kost ?

REIE 26-12-2002 16:19

Citaat:

Joostje schreef:
"There's no such thing as a free lunch in economics"

Ze rijden wel, maar er moet ze rijden toch niet voor niets? Zo'n staking kost de NS enorm veel geld, de gebruikte energie, onderhoud en werknemers moeten worden betaald door de uitgaven van reizigers aan de NSR.

REIE

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.