![]() |
wedstrijden
Ik weet eigenlijk niet of dit wel op dit forum mag, maar moet toch maar even:
Zijn er mensen die met hun gedichten mee hebben gedaan en wedstrijden? (zoals doe maar dicht maar ed.) En / of zijn er mensen met podium ervaringen verbonden aan het voorlezen van een gedicht? Mijn vraag is namelijk: hoe kom je van die vreselijke podium angst af? en, zijn er regels bij het voorlezen van een gedicht? Mochten er mensen zijn met ervaringen, post ze dan alsjeblieft, want er zijn vast veel meer mensen die er iets aan hebben, tips of handigheidjes zijn natuurlijk ook altijd welkom. (iemand zei dat je net moest doen of iedereen in zn nakie zat, ik dat dus doen. Zit mn nederlandse lerares daar dus opeens in die zaal, en wat dan.... :eek: ) |
Vraag 1 is meer voor psychologie.
Vraag 2 , daar mee kan je hier denk ik wel 't beste zijn, misschien ook op podium/ letteren? Btw. Ik heb niet echt tips voor je qua regels wat betreft het voorlezen van een gedicht, ik ga binnenkort zelf ook een aantal dichies voordragen :eek: en daarom is deze vraag (met antwoord;)) wel erg nuttig voor mij.(want ik kamp ook met podiumangst, ook nie zo gek, want ik heb nog nooit een gedicht voor gedragen en ik vind het sowieso eng, in de "belangstelling" te staan, dus wat meer zekerheid krijgen van hoe ik t moet voordragen is nog niet zo gek.) Ik denk overigens dat het belangrijkste is, dat je het zo leest, als hoe je het inhoudelijk/ gevoelsmatig/ technisch hebt bedoeld.(goh:p) |
Citaat:
(ik twijfel er niet aan of er zullen meer manieren zijn om een gedicht voor te lezen, voor elke persoon een eigen misschien wel. Maar als je kijkt naar "echte" dichters die voorlezen, zie je gewoon dat ze heel neutraal zijn en heel veel tijd nemen bij het voorlezen) |
Citaat:
Tnx voor de tip:). Klopt, vaak lezen dichters, hun gedichten langzaam op en vrij neutraal.(dus dan niet emotioneel/gevoelsmatig voorlezen zoals ik suggereerde;)). |
Gewoon voordragen. De emotie voel je zelf wel, als het voor je gevoel goed geschreven is. Maar veel ervaring heb ik niet, ook niet op niveau, misschien kan je dan beter op hajo afgaan.
Eigenlijk, gewoon doen. Ik neem aan dat je gedichten niet voor je publiek schrijft? |
Citaat:
|
Het publiek
Dat hem Als ijspilaar ziet staan Juicht en joelt Zij weten niet Hou hij zich voelt |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06. |