Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2002, 10:36
hajo
hajo is offline
Ik weet eigenlijk niet of dit wel op dit forum mag, maar moet toch maar even:

Zijn er mensen die met hun gedichten mee hebben gedaan en wedstrijden? (zoals doe maar dicht maar ed.)
En / of zijn er mensen met podium ervaringen verbonden aan het voorlezen van een gedicht?
Mijn vraag is namelijk: hoe kom je van die vreselijke podium angst af? en, zijn er regels bij het voorlezen van een gedicht?

Mochten er mensen zijn met ervaringen, post ze dan alsjeblieft, want er zijn vast veel meer mensen die er iets aan hebben, tips of handigheidjes zijn natuurlijk ook altijd welkom.
(iemand zei dat je net moest doen of iedereen in zn nakie zat, ik dat dus doen. Zit mn nederlandse lerares daar dus opeens in die zaal, en wat dan.... )
Advertentie
Oud 28-12-2002, 12:50
iamre18
iamre18 is offline
Vraag 1 is meer voor psychologie.

Vraag 2 , daar mee kan je hier denk ik wel 't beste zijn, misschien ook op podium/ letteren?

Btw. Ik heb niet echt tips voor je qua regels wat betreft het voorlezen van een gedicht, ik ga binnenkort zelf ook een aantal dichies voordragen en daarom is deze vraag (met antwoord) wel erg nuttig voor mij.(want ik kamp ook met podiumangst, ook nie zo gek, want ik heb nog nooit een gedicht voor gedragen en ik vind het sowieso eng, in de "belangstelling" te staan, dus wat meer zekerheid krijgen van hoe ik t moet voordragen is nog niet zo gek.)

Ik denk overigens dat het belangrijkste is, dat je het zo leest, als hoe je het inhoudelijk/ gevoelsmatig/ technisch hebt bedoeld.(goh)
Oud 28-12-2002, 15:02
hajo
hajo is offline
Citaat:
iamre18 schreef:

Ik denk overigens dat het belangrijkste is, dat je het zo leest, als hoe je het inhoudelijk/ gevoelsmatig/ technisch hebt bedoeld.(goh)
Eén tip van mezelf dan toch maar: als je een gedicht voorleest moet het "dood" zijn. Je moet hem kapot gespeeld hebben, er mag geen emotie meer zijn op het moment dat je hem voor leest. Alleen de emotie die je er op dat moment zelf in toe wil laten. Klinkt paradoxaal, want een gedicht gaat 10 van de 9 keer over gevoel en dus wil je dat er ook in stoppen. Maar voor de toehoorder is het gedicht belangrijk om de "woorden", en het gevoel dat die woorden bij hem/haar oproept. Je moet het dus zo neutraal mogelijk voorlezen mi. En langzaam. Achter elke zin die ik voorlas telde ik tot drie. IK was meer met wiskunde bezig dan met de inhoudt voor het gedicht, maar het schijnt je een heel zelfverzekerde indruk te geven. En daarbij geef je mensen de tijd om het gedicht goed te laten integreren op het moment dat ze het horen.

(ik twijfel er niet aan of er zullen meer manieren zijn om een gedicht voor te lezen, voor elke persoon een eigen misschien wel. Maar als je kijkt naar "echte" dichters die voorlezen, zie je gewoon dat ze heel neutraal zijn en heel veel tijd nemen bij het voorlezen)
Oud 28-12-2002, 19:21
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
hajo schreef:
Eén tip van mezelf dan toch maar: als je een gedicht voorleest moet het "dood" zijn. Je moet hem kapot gespeeld hebben, er mag geen emotie meer zijn op het moment dat je hem voor leest. Alleen de emotie die je er op dat moment zelf in toe wil laten. Klinkt paradoxaal, want een gedicht gaat 10 van de 9 keer over gevoel en dus wil je dat er ook in stoppen. Maar voor de toehoorder is het gedicht belangrijk om de "woorden", en het gevoel dat die woorden bij hem/haar oproept. Je moet het dus zo neutraal mogelijk voorlezen mi. En langzaam. Achter elke zin die ik voorlas telde ik tot drie. IK was meer met wiskunde bezig dan met de inhoudt voor het gedicht, maar het schijnt je een heel zelfverzekerde indruk te geven. En daarbij geef je mensen de tijd om het gedicht goed te laten integreren op het moment dat ze het horen.

(ik twijfel er niet aan of er zullen meer manieren zijn om een gedicht voor te lezen, voor elke persoon een eigen misschien wel. Maar als je kijkt naar "echte" dichters die voorlezen, zie je gewoon dat ze heel neutraal zijn en heel veel tijd nemen bij het voorlezen)

Tnx voor de tip. Klopt, vaak lezen dichters, hun gedichten langzaam op en vrij neutraal.(dus dan niet emotioneel/gevoelsmatig voorlezen zoals ik suggereerde).
Oud 29-12-2002, 14:46
tacidvs
tacidvs is offline
Gewoon voordragen. De emotie voel je zelf wel, als het voor je gevoel goed geschreven is. Maar veel ervaring heb ik niet, ook niet op niveau, misschien kan je dan beter op hajo afgaan.

Eigenlijk, gewoon doen. Ik neem aan dat je gedichten niet voor je publiek schrijft?
Oud 29-12-2002, 16:42
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Gewoon voordragen. De emotie voel je zelf wel, als het voor je gevoel goed geschreven is. Maar veel ervaring heb ik niet, ook niet op niveau, misschien kan je dan beter op hajo afgaan.

Eigenlijk, gewoon doen. Ik neem aan dat je gedichten niet voor je publiek schrijft?
Ik schrijf ze voor mezelf(normaal gesproken), dus ik zal zelf moeten weten, hoe het voor te dragen. Ik zal 't idd gewoon moeten doen. De ervaring leert wel.
Oud 29-12-2002, 20:50
hajo
hajo is offline
Het publiek
Dat hem
Als ijspilaar ziet staan
Juicht en joelt
Zij weten niet
Hou hij zich voelt
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten