Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Boeken over filosofie? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=327887)

koetjeboe 02-01-2003 10:55

ik het de wereld van sofie gelezen

maar nu wil ik meer boeken over filo lezen alleen was ik in de winkel en kon ik alleen maar boeken vinden waarvan ik de title neit eens begreep :(
zijn er ngo wel andere makkelijke boeks?

Isa 02-01-2003 11:17

hmm, je had beter de titel kunnen veranderen in zoiets als zijn er boeken over filosofie te koop naast sofie, of iets dergelijks, dan weet iedereen meteen wat je wilt.

MickeyV 02-01-2003 12:23

Exact. Wat de eigenlijke vraag aangaat: doorgaans is het niet verwonderlijk als de betekenis van de titel niet onmiddelijk (geheel) tot je doordringt. Het middel waardoor de titel (meer) betekenis krijgt, is uiteraard het lezen van het boek.

koetjeboe 02-01-2003 13:20

okeeee

Gatara 02-01-2003 17:55

Over welke onderwerpen binnen de filosofie zou je meer willen weten?

Of welke filosofen spraken je aan in het boek de Wereld van Sofie?

Je zou weer een algemeen boek kunnen lezen (geschiedenis van de westerse filosofie door Hamlyn, bv), maar je zou ook kunnen denken aan originele teksten van verschillende filosofen. In het algemeen zijn de teksten van Plato en Nietsche wel te lezen. Dit, in tegenstelling tot Kant, Hegel en Foucault.

Verder zijn de boeken van de serie Kopstukken Filosofie door de uitgeverij Lemniscaat goed te lezen.
(zoals ze zelf schrijven:
een reeks toegankelijke inleidingen in het leven en denken van sleutelfiguren uit de geschiedenis van de westerse filosofie, die onze cultuur blijvend hebben beinvloed).

sublime 02-01-2003 19:34

de verbeelding van het denken is een heel uitgebreid boek (met plaatjes! :)) maar soms wel moeilijker taalgebruik, hangt overigens ook van de filosoof die besproken af, denk ik...
(staat niet alleen westerse, maar ook oosterse filosofie in)

en de geschiedenis van de filosofie heet t geloof ik, schrijfer is brian mcgee (hoop dat je het zo schrijft...)

en heel makkelijk is 'filosofie voor jonge denkers'; staat bij ons in de jeugdbieb, niet echt heel diepgaand ofzo, maar wel leuk om te lezen vond ik :)

o en er bestaat oook een filosofie voor dummies, klinkt verschrikkelijk en dat wil ik vooral niet lezen-achtig (vond ik tenminste) maar kreeg het voor sinterklaas, en staat wel duidelijk uitleg enzo in....

Joyce-b 02-01-2003 21:11

Als je een beetje een overzicht wil hebben van de filosofie, dan is ''het verhaal van de Filosofie'' een erg mooi boek.
Een behoorlijk informatief boek, eigenlijk alleen maar, waarin de geschiedenis van de filosfie verteld wordt vanaf Plato/Socrates/Aristotoles ..

McCaine 02-01-2003 23:37

In het kader van de vorige Wereld van Sofie-topic moet dit dus naar Letteren of whatever.

monkee 04-01-2003 22:03

Boeken van Tsai Chih Chung zijn heel erg makkelijk te begrijpen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.