![]() |
Reclamevrije jeugdblokken
17-12-2002 • Er komt een experiment met een reclamevrij jeugdblok op de publieke omroep. Vanmiddag stemde een meerderheid van de Tweede Kamer vóór dit voorstel van SP-Kamerlid Agnes Kant.
Reclamevrije jeugdblokken zijn al praktijk in Noorwegen en Zweden en de SP is blij dat er nu ook in Nederland draagvlak ontstaat voor afschaffing van reclame gericht op kinderen. Kant: "De hoeveelheid kinderreclame rond de feestdagen is gigantisch. Ik vind dat kinderen en ouders de mogelijkheid moeten hebben om daaraan te ontkomen via een reclamevrij jeugdblok. Misschien besluiten we na dit experiment om reclame gericht op kinderen op de publieke omroep helemaal af te schaffen. Dat zou mooi zijn." dit is perfect, altijd dit irritante jeugd beinvloedbare raclame, kan de jeugd eindelijk een objectief tv kijken en worden zie niet overgehaald om troep te kopen |
Citaat:
maar wat verstaan ze onder de jeugd? Bij jeugd denk ik vooral aan jongeren van 12 t/m 17 ofzo. Maar ze zeggen ook kinderreclame. Daarbij denk ik aan reclame over speelgoed (barbies enzo) voor 4 t/m 11. Wat bedoelen ze dus precies? Volgens mij kijken (wat ik versta onder) kinderen vooral naar kindernet, fox8 en yorin met tekenfilmpjes. Wat ik versta onder jeugd (waar ik dan zelf ook bij hoor), die kijkt volgens mij naar vanalles, er zijn niet echt speciale jongerenprogramma's. Dus waar willen ze die reclameblokken dan precies stoppen bij de publieke omroep en zal dat zin hebben? Ik persoonlijk denk dus van niet. |
Citaat:
ik vind het wel een aardig idee |
Ik vind de reclame op zich wel mee vallen. Wat ik wel kwalijk vind zijn de belspelletjes voor kinderen. Deze komen bij een redelijk groot aantal kinderprogrammas voor. Er staat natuurlijk in beeld wel met kleine lettertjes : JE MOET TOESTEMMING VRAGEN AAN JE OUDERS OM TE BELLEN maar natuurlijk gebeurt dit nagenoeg in. Reclame mag va mij nog wel blijven, belspelletjes moeten IMHO als eerste aan perken worden gelegd!!!
|
Citaat:
En bij jongeren denk ik niet dat ouders nog echt te zeggen hebben naar welke programma's zij kijken. |
Citaat:
|
Wat een belachelijk experiment!! Waarom moet de rest van Nederland wel naar de TV kijken terwijl die kinderen dat niet hoeven? Mijns inziens slaat dat écht nergens op. Volwassenen zijn net zo goed beďnvloedbaar als kinderen hoor!
|
Een mooi initiatief dat de hercenspoeling van jeugdige kijkers tegen wordt gegaan, maarja volgens mij kijken al die jongeren jerry springer en daar zit ook wat reclame bij :D
|
Citaat:
Ik vind dit in ieder geval een goede ontwikkeling (y) |
Ik ben voor reclamevrije jeugdblokken. Dit omdat kinderen nog niet in staat zijn zelfstandig te bepalen of hetgeen wat ze horen en zien goed is of niet. Kinderen hebben daarom bijvoorbeeld ook geen stemrecht.
|
Ik ben erop tegen.
Reclame zorgt voor extra inkomsten, en door die inkomsten kunnen kwalitatief hogere programma's worden gemaakt voor de jeugd. Liever een paar minuten reclame en een goed programma, dan geen reclame en een matig programma. |
Citaat:
Dan hebben ze dus helemaal geen aandacht meer voor die kwalitatief betere programma's. Citaat:
|
Dan pleit ik ij deze voor onmiddelijke afschaffing van de Tel Sell reclames.
God wat heb ik een hekel aan die reclames :mad: |
Citaat:
Ook het beheersen van behoeften is een onderdeel dat hoort bij het volwassen worden. En daar hoort dus ook het weerstaan van reclames bij. |
Citaat:
Er zijn daarom ook al oproepen gedaan om strengere eisen te stellen aan reclame gericht op kinderen. Barbie's mogen bijvoorbeeld tegenwoordig al niet meer 'echt' lopen in reclames, dat is misleidend. Ik ben erg vóór zo'n reclamevrijblok. Kinderen zijn nu eenmaal geen bewuste consumenten. En horen dat ook niet te zijn. |
Citaat:
Tja, je kunt natuurlijk jong beginnen met het leren beheersen van de behoeftes. Ben ik zelfs een groot voorstander van. Maar bij reclame voor kinderen zitten ook nog een paar andere dingen mee: 1. Het speelt heel erg in op de kinderfantasie. (kijk! die barbie kan uit zichzelf lopen!) en is bijzonder misleidend voor kleine kinderen. 2. Reclame voor kinderen is bijzonder intensief. Je ziet het niet alleen in de reclame maar later zie je ook nog eens de grote avonturen van de pokemon in de serie waar je elke dag naar kijkt. Wat zou je daar graag aan meedoen! Bovendien volgens mij wordt de meeste kinderen dit geleerd: als je maar lang genoeg zeurt, krijg je het vanzelf wel. *Je zeurt 3 maanden om pokemon en met kerst ligt het er.* |
Citaat:
En loopt zo'n driejarige peuter in de bart smit te gillen om een barbie die (ooh!) zelf kan lopen, dan is daar een ouder voor die hem op z'n kop geeft (gillen mag niet in de bart smit) en mee naar huis neemt zónder de barbie. Ik bedoel, die reclame zien ze zat hoor, echt niet alleen bij dat jeugdblok. En wij hebben toch allemaal moeten leren dat je niet alles kan hebben wat je wilt! Voor mij maakte het vroeger ook nooit uit of ik nou een reclame had gezien van speelgoed of niet; zodra ik speelgoed zag dacht ik al HEBBEN HEBBEN HEBBEN. Wat het ook was, alles lijkt leuk wanneer je klein bent (is volgens mij nog niet veranderd) dus dan zou je ook de winkels en alles moet afschaffen. |
Citaat:
En wij met onze opvoedkundige adviezen, wacht maar tot wij kinderen hebben :P *Dan ben je ineens geen opvoedkundige meer maar een moeder die net 3 uur geslapen heeft vanwege een kind met een vreselijke verkoudheid, die op weg naar de albert heijn langs de bart smit moest. Dan geef je die barbie als ze maar d'r kop dichthoudt. * |
Weg met de reclames voor kinderen! Voral met de feestdagen word je inderdaad doodgegooit met "baby born/baby sofie/baby famosa" reclames (de topper is "baby dodo" met de legendarische openinszin "ik weet dat hij me nodig heeft, want hij maakt geluidjes" aaaaaaaarrrrrrrgggghhhh!!!!!). Meestal krijg ik dan al na 5 minuten zin om mijn hoofd tegen de muur te slaan
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.