![]() |
to like or dislike
Hoe kan het dat je iemand wel of niet mag... is dat aangeleerd? of is dat genetisch vast gelegd...
|
of doordat iemand bepaald gedrag vertoont of heeft vertoontdat je niet zint of juist wel, of omdat iemand er lelijk uitziet en dat is meestal onbewust.
ik denk dat het laatste genetisch. er is onderzocht en bijna iedereen plaats dezelfde categorie foto's bij mooi en dezelfde bij lelijk. |
das niet aangeboren, dat zijn van die dingen die voor iedereen anders zijn en ook per persoon nogal eens wil veranderen
al noemt iemand je een klootzak of al loopt ie raar, dan kan het al zijn dat je hem meteen niet mag al zegt iemand dat ie van je houdt, zal je die persoon wel opeens meer waarderen etc veranderd steeds :) |
denk als je n beetje dezelfde principes hanteert dat je elkaar wel liever zult hebben.
meestal heb je wel een deel van uw principes mee van uw omgeving (oa ouders, vrienden, school, media...) maar is niet genitisch denk ik doordat je oa wat principes zou hebben meegekregen door uw ouders. ik ben nogal rechtuit/eerlijk --) ik appricieer mensen met een oprechte mening, mensen die eerlijk zijn en te vertrouwen zijn. mijn ouders hechten veel belang aan eerlijkheid. maar daarom heb ik hun eerlijkheid nog niet geërfd. hoop dat je n beetje snapt wat ik wil zeggen... greetz ;) |
Ik stel juist op openheid en eerlijkheid, terwijl mijn ouders het liefst alles voor me verzwijgen. Absoluut niet erfelijk dus.
|
wel dat zei ik dus ook, mss neem je wel enkel principes (al dan niet bewust) over, maar daarom ben je er nog niet mee geboren é.
als je bv ziet dat uw ouders heel conservatief zijn, en jij vindt dat die manier van denken niet zo goed werkt, dan kan het heel goed zijn dat je net heel modern en alternatief denkt. (net omdat je het niet goedkeurt, als het erfelijk zou zijn, zou je ook conservatief zijn é) |
Voor zover ik weet mag je mensen als eigenschappen van jezelf in die ander te herkennen zijn ..
Maar ook zijn er bijv. momenten waarop je mensen ontmoet en je WEET gewoon dat je die niet mag .. Dus ik zou het eigenlijk niet weten joh .. Vooroordelen spelen vaak ook een grote rol. Greets , Rachel Sheldon. |
Er zit een groot verband tussen geur en iemand mogen. Als iemand zijn/haar geur je niet aanstaat, zul je je minder snel, op wat voor manier dan ook, aangetrokken voelen tot die persoon.
Verder is het natuurlijk zo dat als iemand's principes recht tegenover die van jou staan, dat dat dan best wel een probleem kan opleveren. Maar dit ervaar ik niet zo, ik vind mensen met het tegenovergestelde meestal wel boeiend. Op een of andere manier heb ik ook wel altijd een tegenovergestelde mening als iemand die ik totaal niet mag. Dan ga ik automatisch tegen hem/haar in, dan kan ik niets hebben, raak ik snel geirriteerd en ben er zo ver mogelijk van uit de buurt. Verder is het inderdaad zo dat vooroordelen een rol spelen, maar dit is niet het werkelijke 'niet mogen' of 'wel mogen' van iemand, want meestal neem je vanwege de vooroordelen juist geen tijd en moeite om iemand echt te leren kennen. Zo kun je een donker iemand 'haten' zonder dat je diegene echt kent, en wie weet zou het juist je grootste vriend zijn.. |
Kwestie van smaak.
|
Citaat:
|
de vraag is waar die smaak vandaan kwam, dus is er eigenlijk niets mee gezegd....
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09. |