Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   de tweede fase een mislukking? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=35987)

Loesje 10-02-2002 15:48

de tweede fase een mislukking?
 
deze stelling hebben wij bij het debateren, help ons aan de voor en tegens van de tweede fase

Alvast bedankt LOES

PV 10-02-2002 23:01

owkee ff denken...

voor:
* er is al vanalles aangepast, en er worden nog dingen aangepast, daaruit kan je al zeggen dat het een mislukkig is.
* leraren wisten niet wat ze ermee aan moesten, de een geeft nog klassikaal les, de ander laat je zelfstandig werken...
* boeken waren in de eerste jaren van de 2e fase niet op tijd gedrukt, dat is toch wel een enorme blunder.

tegen:
* de tweede fase is wel een goede voorbereiding op je vervolgopleiding (mits je daar ook in groepjes werkt, op verschillende opleidingen krijg je nog echt klassikaal les (wat ik niet snap, maargoed)).
* het zelfstandig werken wordt aangemoedigd, wat je altijd van pas komt bij hbo/wo.

verder weet ik er zo geen, maar als je in het archief zoekt van A&N en School vind je waarschijnlijk wel topics over de tweede fase.

Conan the Librarian 11-02-2002 15:22

De Tweede Fase heeft gezorgd voor de het grootste wangedrocht op school, dat er maar te verzinnen valt.

De splitsing van de talen.


Conan... om nog maar te zwijgen van CKV en KCV.. maar dat is mijn eigen hoogst subjectieve mening http://forum.scholieren.com/biggrin.gif

Aurora 11-02-2002 20:53

DOor de 2e fase kan je je eigen vakken niet meer zelf kiezen PLUS je moet nutteloze dingen doen (genaamd handelingsdelen) *denkt aan posters maken voor Engels in de 4e, culturele evenementen en enquetes* en dat, dames en heren, voor een voldaan, beter bekend als een kruisje in een aanvinkhokje. Mensen met N&G moeten verplicht Frans 1 en Duits 1 (wat nergens op slaat, taal of geen taal) doen, en dan nog wel 1 tentamen maken (bij Duits iig), terwijl ze niet goed zijn in talen over het algemeen. Gevolg: onvoldoendes, herkansingen verspillen, misschien zelfs ZAKKEN. En dat door een vak waar je nisx aan hebt. Oehh ik ben in vorm. Bij Engels leren wij albsoiluut nix meer. We hebben de touchdown methode, nou sorry daar leer je alleen posters maken en verhaaltjes schrijven.

Owjah, bij gym. Ook zoiets. Je moet verplocht een les geven, en scheidsrechter zijn, want anders mag je geen examen doen!! Nou ja!!! Welke mongool heeft dat bedacht?! En volgens mijn leraar heb je later, als je bijvoorbeeld advocaat bent, heeeeeeel veel aan die ene les waarin je scheidsrechter was. Sure.

Nah, ik ben dus geen voorstander van de 2e fase zoals je ziet. En het gave is dat er pas veranderingen komen als ik allang aan het studeren ben dus heb ik er nog nix aan. Maar goed.

jollyjoker 12-02-2002 08:31

ik vind het ook een totale mislukking. Ik ben in havo 4 blijven zitten omdat ik een aantal handelingsdelen niet op tijd had ingeleverd. Dit slaat toch nergens op. Net als dat profielwerkstuk enz. Je werkt je echt het apezuur en wat krijg je een voldoende of onvoldoende. Is het onvoldoende dan krijg je het weer en mag je het nog eens doen. Dan is het toch logisch dat er geen kwaliteit te verwachten valt. Je mag het toch net zolang over doen tot het voldoende is. En of het nou een 5.5 is of een 9 dat maakt dan niet meer uit. Het is gewoon dikke BULLSHIT

Shirleypurley 12-02-2002 14:32

Asl ik een paar jaar eerder of later was geboren had ik het beter gehad..
De mensen die nu 2e fase doen hebben het vreselijk zwaar en hiervoor was het veel lichter en ze gaan nu de 2e fase weer verlichten..
Het is geen goed systeem hoor, want ze moeten vanalles aan passen en er zijn veel te veel examenvakken, veel te hoge werkdruk etc. etc.

Paulaah 12-02-2002 14:35

Citaat:

Shirleypurley schreef:

Het is geen goed systeem hoor, want ze moeten vanalles aan passen en er zijn veel te veel examenvakken, veel te hoge werkdruk etc. etc.[/B]

Opzich is het systeem wel goed, maar niemand kan ermee omgaan DUS is het gewoon bagger.. Voorderest heeft shirley gelijk http://forum.scholieren.com/smile.gif

Shirleypurley 12-02-2002 14:42

Ik vind dat je teveel werktukken/praktische opdrachten en dat soort ongein moet maken!
Dat vind ik er verkeerd aan.. veel te tijdrovend!

Balance 12-02-2002 16:29

Citaat:

Paulaah schreef:

Opzich is het systeem wel goed, maar niemand kan ermee omgaan DUS is het gewoon bagger.. Voorderest heeft shirley gelijk http://forum.scholieren.com/smile.gif

jij vindt het systeem goed als je kan zakken doordat je één werkstuk niet hebt ingeleverd?
pffff... vroeger kreeg je gewoon heel simpel een 1 voor dat werkstuk, nu krijg je niet eens meer de kans om die 1 te halen!

Seneca 12-02-2002 21:38

Waarom vinden gullie de 2e fase zo slecht? Omdat je niet meer eindeloos naar het eentonig gebrabbel van een leraar hoeft te luisteren, maar in plaats daarvan ZELF aan de slag mag en praktijkervarig opdoet? Omdat je dankzij de verplichte talen je vervolgopleiding makkelijker kunt halen (want er zijn ook belangrijke natuurkundigen in Duitsland die boeken schrijvenn over hun onderzoek) en bovendien nog een lekker brede algemene kennis hebt? Omdat je es een keertje echt iets moet DOEN ipv achteruitzakken en wat nutteloze feitjes in je hoofd stampen onder het mom van: Goh, wat ben ik slim? Omdat je zelf een keer een gymles mag bedenken en zo ervaart hoe je iemand iets moet leren terwijl het ook leuk moet zijn? Omdat je van zo'n les meer leert dan van een hersenloos partijtje voetbal (nix tegen voetbal, overigens http://forum.scholieren.com/wink.gif)? Omdat je leert dat de meeste dingen in het leven door anderen niet zo hoog gewaardeerd worden als door jouzelf? En dat je dus die negen puur voor jezelf haalt, net als in 'real life'? Dat je dus ook voor een zesje kunt gaan zonder problemen als je geen zin hebt er veel voor te doen? Sorry hoor, maar je mag op z'n minst toch PROBEREN er de positieve kanten van in te zien (en die zijn er echt). Niet dat ik ANW leuk vond, by the way... maar tis wel handig bij triviant http://forum.scholieren.com/wink.gif

Balance 13-02-2002 13:04

Citaat:

seneca schreef:
lang verhaal
de dingen die jij positief noemt zie ik eerder negatief:
-zelf een gymles maken = veel extra voorbereiding terwijl je toch uiteindelijk hetzelfde doet als dat je in een normale gymles zou doen (het domme potje voetbal wat jij noemde bijv.) alleen nu met het verschil dat er totaal geen afwisseling meer te vinden is in de gymlessen aangezien iedereen de makkelijkste weg kiest (logisch) en je dus 30 domme potjes voetbal achter elkaar doet.
-anw, als dat nou alleen bij triviant handig is... hoe vaak speel ik triviant? hoogstens 1 keer per jaar
-zelf aan de slag ipv naar een leraar luisteren die uitleg geeft... ja hoor, heel praktisch! je laat de leerlingen elke les in de mediatheek achter een compu zitten en zegt 'ga zelf maar aan de slag'.. nee daar leren we veeeel meer van als dat we vroeger leerden http://forum.scholieren.com/rolleyes.gif NOT!
-iemand met N&G of N&T kan ook gewoon een vertaald boek lezen hoor en die zijn er zat! en bovendien leer je echt bijna niks bij dat deelvak frans/duits, na zo'n deelvak kan ik geen boeken lezen hoor (boeken lezen doen wij btw bij frans2 en duits2)
-ja, aan die algemene kennis heb je enorm veel meer als dat je vroeger had.. nu leer je om te schrijven dat je de nieuwste film heel leuk vind en krijg je daar vervolgens een + voor omdat je het zo goed hebt verteld http://forum.scholieren.com/biggrin.gif http://forum.scholieren.com/rolleyes.gif
oh ja, dat concert van de nieuwste band was ook heel mooi (want alsof er ook maar iemand bij ons naar een museum gaat nu die ckv heeft)
-en jij zegt dat je al dat extra werk voor hetzelfde +je dat je hebt als je minder werk doet??? nou, ik ken maar weinig mensen die dat ook echt doen hoor, voor die 9 gaan ipv een 6! als het toch resulteert in het zelfde +je??? dan doe je het dus NIET voor jezelf, maar voor de docent die dan of een dikker pakket van je krijgt of wat meer kwaliteit.. dat boeit mij dus echt niet hoor, als het maar positief is, dan vind ik het wel best!

dus ja, misschien moeten we wel de positieve kanten bekijken, maar ik zie ze erg weinig.. en bovendien vinden we de 2e fase misschien wel slecht door:
- de werkdruk
- docenten die er ook niet mee overweg kunnen (nog steeds niet!)
- het aantal verslagen
- de extra uren die je nou op school zit zodat je 'zelfstandig' kan gaan werken (alsof dat thuis niet kan?!)

sorry voor dit lange verhaal, maar ik heb gewoon zo de pest in over die k*t 2e fase...!!
bij ons is al meer als 10% van 't vwo naar de havo gegaan omdat ze de werkdruk niet aankonden en vorig jaar is meer als 30% blijven zitten!!!
das toch niet normaal? http://forum.scholieren.com/mad.gif
kijk eens wat ze wel niet vragen van 15/16 jarigen!

Loesje 13-02-2002 19:53

dank jullie wel

(namens een vriendin van mij, he marin!)

ik ga zelf namelijk debatteren over de stelling

tv kijken belemmert de ontwikkeling van kinderen (ik ben een tegenstander)

misschien hebben jullie ook nog wat stelling voor mij!

kus LOES


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:14.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.