![]() |
leerlingraad onderzoek
Hallo ik ben Simon van Roosmalen en doe een soort onderzoek naar leerlingenraden en wij willen er zelf een opstarten, omdat wij vinden dat er dingen bij ons op school beter kunnen.
Ik heb een paar vragen aan jullie leerlingenraad, misschien dat zij deze voor mij zouden willen beantwoorden: -Hoe functioneert jullie lr? -Welke zaken spelen er zoal? -Wat werkt wel en wat niet? -Hoe zijn de faciliteiten bij jullie op school voor de lr? -Hoe is de communicatie met de achterban (schoolkrant?)? -Hebben jullie ooit de hulp ingeroepen van het LAKS of iets dergelijks, en wat kon het LAKS toen inbrengen? -Hoe krijgen jullie leerlingen enthousiast om in de raad te komen? Hebben jullie nog tips/aanbevelingen voor ons voor als we daadwerkelijk een lr op starten? Ik hoop dat jullie mij willen helpen Met vriendelijke groet Simon van Roosmalen s_van_roosmalen@hotmail.com |
Hey Simon, wat een leuk idee, hartstikke goed dat jullie zo'n initiatief nemen! Ik zit zelf inmiddels al niet meer op de middelbare school, maar ik ben 1 jaar secretaris en 1 jaar voorzitter geweest van de LR op mijn school.
-Hoe functioneert jullie lr? Redelijk, niet geweldig. Het bleek vooral dat mensen uit het vmbo-niveau niet geinteresseerd zijn in dit soort activiteiten. De contacten met de directie waren zeer goed. Twee mensen uit de LR (Voorzitter en secretaris) zaten ook in de Medezeggeschapsraad. -Welke zaken spelen er zoal? Schoolregels, schoolplein, schoolfeesten, brandveiligheid, omgangsregels, fietsenstalling enz enz enz. -Wat werkt wel en wat niet? wel: relatie tussen LR en medewerkers school. communicatie leden LR onderling. Niet: nieuwe leden werven. Vergaderingen na schooltijd (lage opkomst) -Hoe zijn de faciliteiten bij jullie op school voor de lr? mwah. Eigen postvak, e-mailadres, budget om 1 keer per jaar naar de mac te gaan. -Hoe is de communicatie met de achterban (schoolkrant?)? De LR mag af en toe een column schrijven, maar de schoolkrant zit momenteel goed in de zeik, dus dat staat op een laag pitje. -Hebben jullie ooit de hulp ingeroepen van het LAKS of iets dergelijks, en wat kon het LAKS toen inbrengen? Nee, het laks geeft wel cursussen enzow, maar dat is twee keer per jaar. We hebben wel eens gebeld met een vraag, maar toen kregen we zo'n algemeen antwoord dat we er nog niks aan hadden. -Hoe krijgen jullie leerlingen enthousiast om in de raad te komen? Vooral havo- en vwo'ers vinden het leuk. vmbo is bijna niet te doen. Lekker netwerken en mensen persoonlijk aanspreken. Vergaderingen openstellen en geinteresseerde mensen lokken met gratis kaartjes voor schoolfeesten enzow.. Hebben jullie nog tips/aanbevelingen voor ons voor als we daadwerkelijk een lr op starten? Vraag of een docent jullie wil coachen en hou geregeld informele vergaderingen met de directie. Veel succes, en als je vragen hebt, kan je me mailen @ kimmy_tralala@hotmail.com |
Geweldig initiatief, maar lijkt me toch meer iets voor school... Richt gezellig een s.com ll-raad op http://forum.scholieren.com/tongue.gif
AV => School |
Hee simon! Ik heb ook één jaar llr gedaan, ik was er niet dolenthousiast over, maar dat kwam door de rest van de llr en niet door wat ik moest doen (dat was nuttig en leuk).
-Hoe functioneert jullie lr? Goed, we krijgen altijd volle ondersteuning van de schoolleiding. de ouderraad is op ethische gronden helaas tegen bijna elk leuk idee (marsautomaat mag al jaaaren niet... dan zouden we ons brood weggooien >:-( ) een of twee llr-leden zitten ook in de MR. -Welke zaken spelen er zoal? bovenbouwfeesten, sinterklaas, valentijn, nieuwe voorzieningen, lerarenenquete (aanrader, leerlingen mogen allemaal enquete invullen over nieuwe docenten, zo kan de llr namens de leerlingen meebeslissen over de aanstelling!) -Wat werkt wel en wat niet? wel: contact met schoolleiding niet: nieuwe leden werven, contact ouderraad -Hoe zijn de faciliteiten bij jullie op school voor de lr? we hebben een eigen vergaderplaats, en we kregen elke week tien gulden om van te vergaderen (weet niet hoe het nu met de euro is geregeld. heb ook nooit wat van het geld teruggezien, want we vergaderden lang niet iedere week) -Hoe is de communicatie met de achterban (schoolkrant?)? we gaven een eigen krantje uit, de LLR-Aktueel (met de K ja, soort vage traditie bij ons op school...). Niet dat dat krantje echt gelezen werd, want behalve de LLR scheen niemand zich voor onze taken te interesseren, maar het idee was mooi... naar de inspraakmiddagen kwam nooit iemand, dus die hebben we geschrapt. we hadden een eigen website en email. -Hebben jullie ooit de hulp ingeroepen van het LAKS of iets dergelijks, en wat kon het LAKS toen inbrengen? nee, maar het LAKS kan zeker helpen als je een leerlingenraad op wil richten. ook is een schoolleiding eerder geneigd toe te geven als het LAKS komt zeuren. -Hoe krijgen jullie leerlingen enthousiast om in de raad te komen? Mond-op-mond reclame werkt het beste. Alle oproepen bleven afgelopen jaar onbeantwoord, en toen hebben ze zelf moeten rondvragen. leerlingen zijn bij ons te verwend, onze school heeft het nl dankzij 20 jaar leerlingenraad al goed voor elkaar. -Hebben jullie nog tips/aanbevelingen voor ons voor als we daadwerkelijk een lr op starten? vraag om een heleboel, driekwart van je verzoeken wordt toch afgewezen, maar zo krijg je er tenminste iets door. die van vergaderen met de schoolleiding is ook een goed idee. ff voor de duidelijkheid: schoolleiding is bij ons hetzelfde als directie bij een ander. als je er wat aan hebt heb ik ook nog wel ergens ons leerlingenraadstatuut liggen, die kan ik je wel mailen: varkje@hotmail.com ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat er idd een leerlingenraad van de grond komt. PCRodent |
nou bij ons op school is de lr nou net weer heropgericht, maar de directie zie het meer als een vijand
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wij gaan, drie van onze leden, ieder jaar naar LAKS. Het helpt wel kan ik zeggen. Je leert er ook wel wat van. Je moet ze enthousiast maken door ze wat aan te bieden en ze laten zien dat ze echt wat in te brengen hebben. TIPS: gratiz, overleg eerst in het begin heel erg veel. Begin niet zomaar een lr en denk goed na wat je wil bereiken. Dan moet je beginnnen met ledenwerving en dat moet goed aangepakt worden. Zorg dat je het interressant voor ze maakt. Zo zou het moeten lukken. Wat een lap tekst http://forum.scholieren.com/eek.gif INKIE |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:37. |