Hee simon! Ik heb ook één jaar llr gedaan, ik was er niet dolenthousiast over, maar dat kwam door de rest van de llr en niet door wat ik moest doen (dat was nuttig en leuk).
-Hoe functioneert jullie lr?
Goed, we krijgen altijd volle ondersteuning van de schoolleiding. de ouderraad is op ethische gronden helaas tegen bijna elk leuk idee (marsautomaat mag al jaaaren niet... dan zouden we ons brood weggooien >:-( )
een of twee llr-leden zitten ook in de MR.
-Welke zaken spelen er zoal?
bovenbouwfeesten, sinterklaas, valentijn, nieuwe voorzieningen, lerarenenquete (aanrader, leerlingen mogen allemaal enquete invullen over nieuwe docenten, zo kan de llr namens de leerlingen meebeslissen over de aanstelling!)
-Wat werkt wel en wat niet?
wel: contact met schoolleiding
niet: nieuwe leden werven, contact ouderraad
-Hoe zijn de faciliteiten bij jullie op school voor de lr?
we hebben een eigen vergaderplaats, en we kregen elke week tien gulden om van te vergaderen (weet niet hoe het nu met de euro is geregeld. heb ook nooit wat van het geld teruggezien, want we vergaderden lang niet iedere week)
-Hoe is de communicatie met de achterban (schoolkrant?)?
we gaven een eigen krantje uit, de LLR-Aktueel (met de K ja, soort vage traditie bij ons op school...). Niet dat dat krantje echt gelezen werd, want behalve de LLR scheen niemand zich voor onze taken te interesseren, maar het idee was mooi...
naar de inspraakmiddagen kwam nooit iemand, dus die hebben we geschrapt. we hadden een eigen website en email.
-Hebben jullie ooit de hulp ingeroepen van het LAKS of iets dergelijks, en wat kon het LAKS toen inbrengen?
nee, maar het LAKS kan zeker helpen als je een leerlingenraad op wil richten. ook is een schoolleiding eerder geneigd toe te geven als het LAKS komt zeuren.
-Hoe krijgen jullie leerlingen enthousiast om in de raad te komen?
Mond-op-mond reclame werkt het beste. Alle oproepen bleven afgelopen jaar onbeantwoord, en toen hebben ze zelf moeten rondvragen. leerlingen zijn bij ons te verwend, onze school heeft het nl dankzij 20 jaar leerlingenraad al goed voor elkaar.
-Hebben jullie nog tips/aanbevelingen voor ons voor als we daadwerkelijk een lr op starten?
vraag om een heleboel, driekwart van je verzoeken wordt toch afgewezen, maar zo krijg je er tenminste iets door.
die van vergaderen met de schoolleiding is ook een goed idee.
ff voor de duidelijkheid: schoolleiding is bij ons hetzelfde als directie bij een ander.
als je er wat aan hebt heb ik ook nog wel ergens ons leerlingenraadstatuut liggen, die kan ik je wel mailen: varkje@hotmail.com
ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat er idd een leerlingenraad van de grond komt.
PCRodent
|