Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2002, 18:46
cyber
cyber is offline
Hallo ik ben Simon van Roosmalen en doe een soort onderzoek naar leerlingenraden en wij willen er zelf een opstarten, omdat wij vinden dat er dingen bij ons op school beter kunnen.

Ik heb een paar vragen aan jullie leerlingenraad, misschien dat zij deze voor mij zouden willen beantwoorden:

-Hoe functioneert jullie lr?
-Welke zaken spelen er zoal?
-Wat werkt wel en wat niet?
-Hoe zijn de faciliteiten bij jullie op school voor de lr?
-Hoe is de communicatie met de achterban (schoolkrant?)?
-Hebben jullie ooit de hulp ingeroepen van het LAKS of iets dergelijks, en wat kon het LAKS toen inbrengen?
-Hoe krijgen jullie leerlingen enthousiast om in de raad te komen?

Hebben jullie nog tips/aanbevelingen voor ons voor als we daadwerkelijk een lr op starten?

Ik hoop dat jullie mij willen helpen

Met vriendelijke groet Simon van Roosmalen s_van_roosmalen@hotmail.com
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2002, 19:25
Bird
Bird is offline
Hey Simon, wat een leuk idee, hartstikke goed dat jullie zo'n initiatief nemen! Ik zit zelf inmiddels al niet meer op de middelbare school, maar ik ben 1 jaar secretaris en 1 jaar voorzitter geweest van de LR op mijn school.

Redelijk, niet geweldig. Het bleek vooral dat mensen uit het vmbo-niveau niet geinteresseerd zijn in dit soort activiteiten.
De contacten met de directie waren zeer goed. Twee mensen uit de LR (Voorzitter en secretaris) zaten ook in de Medezeggeschapsraad.

Schoolregels, schoolplein, schoolfeesten, brandveiligheid, omgangsregels, fietsenstalling enz enz enz.

wel: relatie tussen LR en medewerkers school. communicatie leden LR onderling.
Niet: nieuwe leden werven. Vergaderingen na schooltijd (lage opkomst)

mwah. Eigen postvak, e-mailadres, budget om 1 keer per jaar naar de mac te gaan.

De LR mag af en toe een column schrijven, maar de schoolkrant zit momenteel goed in de zeik, dus dat staat op een laag pitje.

-Hebben jullie ooit de hulp ingeroepen van het LAKS of iets dergelijks, en wat kon het LAKS toen inbrengen?
Nee, het laks geeft wel cursussen enzow, maar dat is twee keer per jaar. We hebben wel eens gebeld met een vraag, maar toen kregen we zo'n algemeen antwoord dat we er nog niks aan hadden.

Vooral havo- en vwo'ers vinden het leuk. vmbo is bijna niet te doen. Lekker netwerken en mensen persoonlijk aanspreken. Vergaderingen openstellen en geinteresseerde mensen lokken met gratis kaartjes voor schoolfeesten enzow..

Hebben jullie nog tips/aanbevelingen voor ons voor als we daadwerkelijk een lr op starten?
Vraag of een docent jullie wil coachen en hou geregeld informele vergaderingen met de directie.

Veel succes, en als je vragen hebt, kan je me mailen @ kimmy_tralala@hotmail.com
Oud 06-03-2002, 20:54
Tampert
Tampert is offline
Geweldig initiatief, maar lijkt me toch meer iets voor school... Richt gezellig een s.com ll-raad op

AV => School
Oud 10-03-2002, 09:54
Verwijderd
Hee simon! Ik heb ook één jaar llr gedaan, ik was er niet dolenthousiast over, maar dat kwam door de rest van de llr en niet door wat ik moest doen (dat was nuttig en leuk).

Goed, we krijgen altijd volle ondersteuning van de schoolleiding. de ouderraad is op ethische gronden helaas tegen bijna elk leuk idee (marsautomaat mag al jaaaren niet... dan zouden we ons brood weggooien >:-( )
een of twee llr-leden zitten ook in de MR.

bovenbouwfeesten, sinterklaas, valentijn, nieuwe voorzieningen, lerarenenquete (aanrader, leerlingen mogen allemaal enquete invullen over nieuwe docenten, zo kan de llr namens de leerlingen meebeslissen over de aanstelling!)

wel: contact met schoolleiding
niet: nieuwe leden werven, contact ouderraad

we hebben een eigen vergaderplaats, en we kregen elke week tien gulden om van te vergaderen (weet niet hoe het nu met de euro is geregeld. heb ook nooit wat van het geld teruggezien, want we vergaderden lang niet iedere week)

we gaven een eigen krantje uit, de LLR-Aktueel (met de K ja, soort vage traditie bij ons op school...). Niet dat dat krantje echt gelezen werd, want behalve de LLR scheen niemand zich voor onze taken te interesseren, maar het idee was mooi...
naar de inspraakmiddagen kwam nooit iemand, dus die hebben we geschrapt. we hadden een eigen website en email.

nee, maar het LAKS kan zeker helpen als je een leerlingenraad op wil richten. ook is een schoolleiding eerder geneigd toe te geven als het LAKS komt zeuren.

Mond-op-mond reclame werkt het beste. Alle oproepen bleven afgelopen jaar onbeantwoord, en toen hebben ze zelf moeten rondvragen. leerlingen zijn bij ons te verwend, onze school heeft het nl dankzij 20 jaar leerlingenraad al goed voor elkaar.

-Hebben jullie nog tips/aanbevelingen voor ons voor als we daadwerkelijk een lr op starten?
vraag om een heleboel, driekwart van je verzoeken wordt toch afgewezen, maar zo krijg je er tenminste iets door.
die van vergaderen met de schoolleiding is ook een goed idee.

ff voor de duidelijkheid: schoolleiding is bij ons hetzelfde als directie bij een ander.

als je er wat aan hebt heb ik ook nog wel ergens ons leerlingenraadstatuut liggen, die kan ik je wel mailen: varkje@hotmail.com

ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat er idd een leerlingenraad van de grond komt.

PCRodent
Met citaat reageren
Oud 10-03-2002, 15:18
kweety
kweety is offline
nou bij ons op school is de lr nou net weer heropgericht, maar de directie zie het meer als een vijand
Oud 11-03-2002, 08:33
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
cyber schreef:
Niet zo heel denderend, de schoolleiding doet flink z'n best om alles wat de llr wil tegen te houden

Het nieuwe gebouw van de school, tgo, belachelijke regels op school, tussenuren enz

Overleg enzo werkt wel, maar als de leerlingenraad iets wil veranderen werkt dat niet omdat de schoolleiding dat niet wil.

Niet zo best, de llr had tot voorkort niet eens een plek om te vergaderen, nu is er een lokaal voor ze vrij, maar eerst zaten ze overal en nergens.

goed, aantal leerlingen van de leerlingenraad zitten ook bij de schoolkrant.

Ja, een test doen hoe de leerlingenraad het beste zou functioneren en je kunt er enquetes ed krijgen.

reclame acties, bereik je wat op school, daar dan flink reclame voor maken, posters ophangen, leerlingen vragen enz.

Verwacht er in het begin niet te veel van, vaak vallen de resultaten in het begin tegen, maar na een half jaar/jaar wordt het beter. Geef vooral niet op.
Oud 11-03-2002, 19:05
Verwijderd
Citaat:
kweety schreef:
nou bij ons op school is de lr nou net weer heropgericht, maar de directie zie het meer als een vijand
kan jij het ze kwalijk nemen? je beperkt hun vrijheden om alles te doen wat ze willen met je school. niet dat ik daartegen ben ofzow ...
Met citaat reageren
Oud 12-03-2002, 19:11
NN
NN is offline
Citaat:
cyber schreef:
Hallo ik ben Simon van Roosmalen en doe een soort onderzoek naar leerlingenraden en wij willen er zelf een opstarten, omdat wij vinden dat er dingen bij ons op school beter kunnen.

Ik heb een paar vragen aan jullie leerlingenraad, misschien dat zij deze voor mij zouden willen beantwoorden:

>>> Redelijk. We hebben niet van alles klassen vertegenwoordiging.
>>> Allerlei schoolzaken. Verbouwingen, lesrooster, toetbeoordelingen, veranderingen van Z'meer etc.....
>>> Wat wel goed gaat: Participeren binnen schoolorganisatie. Als leerlingen kunnen we nu ook ons zegje doen over het schoolbeleid.
Wat minder gaat: Voldoende vertegenwoordiging vinden.
>>> We hebben een postvakje en dat is het.
>>> Goed, dat komt omdat ik naast mijn lidmaatschap van de LR ook in de SK-redactie zit en zodoende wel eens schrijf over belangrijke zaken die we besproken hebben.
>>> Nee, wij zijn als LR lid van het LAKS, maar hebben ze nog niet nodig gehad.
>>> Erg moeilijk. Wij hebben bv. alle media binnen onze school al uitgeprobeerd, maar het heeft niet veel resultaat. De schoolorganisatie moet het stimuleren.

>>> Regel dat je met regelmaat een vergadering hebt met de rector o.i.d. om over bepaalde dingen van mening te wisselen. Hoor klsasgenoten uit over zaken waar ze ontevreden over zijn en breng dat in de vergadering aan de orde.

>>> Zeker, hoe meer leerlingeninspraak, hoe beter! Indien je nog meer wilt weten mag je me wel mailen. Ik heb ook nog wel een (misschien interessante) brief die ik als lid van de LR heb geschreven aan de leerlingen in de schoolkrant.

Succes verder!

Oud 18-03-2002, 09:33
hendrikafox
hendrikafox is offline
Citaat:
cyber schreef:

Wij hebben ook een leerlingenraad. Ik zit er nu zef 6 jaar in. Eerst als secretaris nu als voorzitster. Dit jaar gaat het niet zo best. Maar een paar jaar geleden hebben we velen verzoeken ingeleverd bij de schoolleiding. En met succes. Wij hebben drie aoutomaten erbij gekregen in onze school en ja ja de prijzen van sommige artikelen zijn zelfs omlaag gegaan.
Wij gaan, drie van onze leden, ieder jaar naar LAKS. Het helpt wel kan ik zeggen. Je leert er ook wel wat van. Je moet ze enthousiast maken door ze wat aan te bieden en ze laten zien dat ze echt wat in te brengen hebben.

TIPS: gratiz, overleg eerst in het begin heel erg veel. Begin niet zomaar een lr en denk goed na wat je wil bereiken. Dan moet je beginnnen met ledenwerving en dat moet goed aangepakt worden. Zorg dat je het interressant voor ze maakt.

Zo zou het moeten lukken.
Wat een lap tekst
INKIE

Oud 19-03-2002, 11:15
killer beeb
killer beeb is offline
Citaat:
cyber schreef:

-Hoe functioneert jullie lr? NIET
-Welke zaken spelen er zoal? GEEN
-Wat werkt wel en wat niet? NIKS WERKT ZONDER MEDEWEKING VAN DE SCHOOL
-Hoe zijn de faciliteiten bij jullie op school voor de lr? WE KUNNEN HOOGSTENS EEN LOKAAL KRIJGEN VOOR EEN UUR OFZO
-Hoe is de communicatie met de achterban (schoolkrant?)? GEEN INTERESSE VAN DE ACHTERBAN
-Hebben jullie ooit de hulp ingeroepen van het LAKS of iets dergelijks, en wat kon het LAKS toen inbrengen?NOOIT GEDAAN
-Hoe krijgen jullie leerlingen enthousiast om in de raad te komen? LUKT NIET

Hebben jullie nog tips/aanbevelingen voor ons voor als we daadwerkelijk een lr op starten? NIET AAN BEGINNEN

Reageren

Regels voor berichten