![]() |
Omstandigheden bij fokkers
Was gister bij Radar...echt schandalig...ik heb het niet afgezien, want bij het eerste verhaal begon ik al te janken. :o En bij het zien van een dood hondje heb ik de tv uit gezet.
Hoe kun je controleren of de fokker waar je je puppy vandaan haalt 'legaal' fokt? Het feit dat het een erkende fokker is, schijnt niet voldoende te zijn. Ze leveren zieke hondjes (maar in het paspoort staat dat ze kerngezond zijn), die onder slechte omstandigheden geboren en behandeld zijn, ze zijn vaak niet ingeënt en het zijn ook nog geen zuivere rashondjes (soms zelfs een heel ander ras dan ze zeggen). Dat laatste doet me weinig (al is het wel erg oneerlijk tegenover de mensen die ze kopen), maar die andere dingen wel. Hoe kun je weten of het hondje dat je koopt echt gezond is? En nog belangrijker: hoe weet je of je bij een goede fokker bent, die zijn dieren niet schandalig behandeld? (Niet dat ik van plan ben een hond te nemen (niet dat ik het niet zou willen, maar goed), maar ik vraag het me gewoon af, omdat ik het zo verschrikkelijk schandalig vind dat mensen zo met dieren om kunnen gaan. Walgelijk gewoon.) |
Probeer eens op zoek te gaan naar honden-verenigingen, daar zitten vast wel mensen die al 300 (of ietsje minder :p ) honden gehad hebben en een betrouwbaar adresje weten. Hebben wij ook gedaan toen wij een hond aanschafte (dat diezelfde hond later verveldende gewoontes zou ontwikkelen als eten uit de vaatwasmachine en ontsnappen via het kattenluik was ons echter niet verteld :p )
Een echte controle is denk ik niet mogenlijk, maar de beste reclame is toch mond-tot-mond-reclame, en het is vanzelfsprekend dat de "slechte" fokkers op deze manier minder klandize krijgen als iedereen dankzij deze manier naar een "goede" fokker gaat... (nu moet ik stoppen met typen voordat ik mezelf in de war maak...) :D |
Bijvoegsel: honden fokkers zijn helaas niet de enige. Zag laatst een reportage over een rattery. Er was een mevrouw die tamme ratten wilde, en dus besloot om een rattery te bezoeken. ze zag iets op een site staan en ging ernaar toe. wat ze zag:
honderden ratten (mannetjes, vrouwtjes, levende en dode :eek: exemplaren door elkaar, geen prettig gezicht) verdeeld over twee kooitjes: de ene kooi was de huisdierenfok, en d andere kooi werd gebruikt als slangenvoer. ik werd er gewoon kotsmisselijk van. Ik wil alleen even tegen iedereen (draag ik ook weer mijn steentje bij aan een betere wereld) zeggen, koop die beesten niet! ook niet uit medelijden, want de enige manier om deze "fokkers" (lees dierenbeulen) te stoppen is door niets te open, dan moeten ze hun dieren wel goed behandelen of een andere baan zoeken! :mad: |
tja, als ik zelf een hondje zou nemen: mijn tante fokt hondjes...en die hebben wel een goed leven en daar wordt wel goed voor gezorgd ed... Of ik zou er eentje uit een asiel nemen... Maar ik vind dat er iets aan die schandalige behandeling zou moeten gebeuren...maar helaas kan dat idd niet echt...als ik het zou zien, ik zou echt alle hondjes uit medelijden mee naar huis (willen) nemen... :(
|
Ik heb ook wel es ratjes bij een dierenwinkel gezien, ze dagen er niet uit... vochtige ogen, vies achterste, doffe vacht, steeds maar niezen... Ik heb ook heel wat van mezelf moeten vragen om ze niet mee te nemen... zucht... :(
|
als je goede fokkers wilt, moet je lid wordne van een erkende vereniging. dan krijg je een tijdschrift van allemaal informatie en nieuws over dat ras en er staan lijsten van fokkers bij.
|
Citaat:
|
precies :)
|
je moet gewoon een paar keer naar je puppy koemn kijken voordat je hem uiteindelijk meeneemt.. fokkers die daar op aandringen zijn goede fokkers.. je moet ook kijken waar de puppies gehouden worden en of ze veel contact met de buitnewereld hebben.. je kan ook aan de puppy controlen hoe ze op bepaalde dingen reageert,daaraan zie je wat voor soort beest het gaat wordne..
of je kan gewoon je puppy nemen uit een gewoon gezin.. dat is vaak ook goed want dan raken de puppy;s gewend aan mensen |
nee, nee, nee! Zo'n puppy kan er in het begin wel goed uitzien, maar het kan ook dat je er dan pas na een jaar achterkomt dat 'ie een of andere erfelijke aanleg voor iets heeft waar een goede fokker op zou hebben gelet. Die eerste dagen zeggen dus niets...
|
Citaat:
|
Ik ben juist voor fokken op kleur en ras! Meestal word dat namelijk gedaan om mee te kunnen doen aan wedstrijden en dergelijke. het leuke aan deze wedstrijden is echter dat dieren ook worden beoordeeld op karakter, en gezondheid! Zieke of valse dieren worden gediskwalificeerd, dus dan zal de fokker zijn dieren wel goed MOETEN verzorgen!!!
|
Citaat:
En op dat enten ed en bepaalde ziektes kun je zelf niet controleren. Verder kunnen fokkers puppy's tijdelijk in hun eigen huis nemen ed als er mensen komen kijken, maar wanneer die mensen weer weg zijn ze weer in een schuur stoppen ed. Je weet niet wat er gebeurt als je er niet bij bent. |
Citaat:
en puppy's kunnen ook doodgaan zonder dat de fokker dat kon weten.. er zijn vast wel zeldzame ziektes die je niet zomaar even kan zien bij een controle.. |
Citaat:
En boomers verkopen als weet ik het wat voor ras (die Pim-Fortuijn-hondjes, moeilijke naam bestaand uit vier delen)...dat is ook niet echt 'netjes'. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
t enige dat ik wil zeggen is dat je altijd wel goede fokkers eruit kan kiezen en een goede fokker is ook niet alles hoor. een goede fokker wil niet zeggen dat je een leuke hond krijgt.. t grootste deel meot je ehct zelf doen |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44. |