Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2003, 17:57
Verwijderd
Was gister bij Radar...echt schandalig...ik heb het niet afgezien, want bij het eerste verhaal begon ik al te janken. En bij het zien van een dood hondje heb ik de tv uit gezet.

Hoe kun je controleren of de fokker waar je je puppy vandaan haalt 'legaal' fokt? Het feit dat het een erkende fokker is, schijnt niet voldoende te zijn. Ze leveren zieke hondjes (maar in het paspoort staat dat ze kerngezond zijn), die onder slechte omstandigheden geboren en behandeld zijn, ze zijn vaak niet ingeënt en het zijn ook nog geen zuivere rashondjes (soms zelfs een heel ander ras dan ze zeggen). Dat laatste doet me weinig (al is het wel erg oneerlijk tegenover de mensen die ze kopen), maar die andere dingen wel. Hoe kun je weten of het hondje dat je koopt echt gezond is? En nog belangrijker: hoe weet je of je bij een goede fokker bent, die zijn dieren niet schandalig behandeld?

(Niet dat ik van plan ben een hond te nemen (niet dat ik het niet zou willen, maar goed), maar ik vraag het me gewoon af, omdat ik het zo verschrikkelijk schandalig vind dat mensen zo met dieren om kunnen gaan. Walgelijk gewoon.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2003, 18:23
SuperSanne
SuperSanne is offline
Probeer eens op zoek te gaan naar honden-verenigingen, daar zitten vast wel mensen die al 300 (of ietsje minder ) honden gehad hebben en een betrouwbaar adresje weten. Hebben wij ook gedaan toen wij een hond aanschafte (dat diezelfde hond later verveldende gewoontes zou ontwikkelen als eten uit de vaatwasmachine en ontsnappen via het kattenluik was ons echter niet verteld )
Een echte controle is denk ik niet mogenlijk, maar de beste reclame is toch mond-tot-mond-reclame, en het is vanzelfsprekend dat de "slechte" fokkers op deze manier minder klandize krijgen als iedereen dankzij deze manier naar een "goede" fokker gaat... (nu moet ik stoppen met typen voordat ik mezelf in de war maak...)

Laatst gewijzigd op 11-02-2003 om 18:27.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 18:32
SuperSanne
SuperSanne is offline
Bijvoegsel: honden fokkers zijn helaas niet de enige. Zag laatst een reportage over een rattery. Er was een mevrouw die tamme ratten wilde, en dus besloot om een rattery te bezoeken. ze zag iets op een site staan en ging ernaar toe. wat ze zag:
honderden ratten (mannetjes, vrouwtjes, levende en dode exemplaren door elkaar, geen prettig gezicht) verdeeld over twee kooitjes: de ene kooi was de huisdierenfok, en d andere kooi werd gebruikt als slangenvoer. ik werd er gewoon kotsmisselijk van. Ik wil alleen even tegen iedereen (draag ik ook weer mijn steentje bij aan een betere wereld) zeggen, koop die beesten niet! ook niet uit medelijden, want de enige manier om deze "fokkers" (lees dierenbeulen) te stoppen is door niets te open, dan moeten ze hun dieren wel goed behandelen of een andere baan zoeken!
Oud 11-02-2003, 18:37
Verwijderd
tja, als ik zelf een hondje zou nemen: mijn tante fokt hondjes...en die hebben wel een goed leven en daar wordt wel goed voor gezorgd ed... Of ik zou er eentje uit een asiel nemen... Maar ik vind dat er iets aan die schandalige behandeling zou moeten gebeuren...maar helaas kan dat idd niet echt...als ik het zou zien, ik zou echt alle hondjes uit medelijden mee naar huis (willen) nemen...
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 18:51
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik heb ook wel es ratjes bij een dierenwinkel gezien, ze dagen er niet uit... vochtige ogen, vies achterste, doffe vacht, steeds maar niezen... Ik heb ook heel wat van mezelf moeten vragen om ze niet mee te nemen... zucht...
Oud 11-02-2003, 19:21
sexylexy
sexylexy is offline
als je goede fokkers wilt, moet je lid wordne van een erkende vereniging. dan krijg je een tijdschrift van allemaal informatie en nieuws over dat ras en er staan lijsten van fokkers bij.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 19:26
Verwijderd
Citaat:
sexylexy schreef:
als je goede fokkers wilt, moet je lid wordne van een erkende vereniging. dan krijg je een tijdschrift van allemaal informatie en nieuws over dat ras en er staan lijsten van fokkers bij.
Erkende fokkers zegt niks ('Het feit dat het een erkende fokker is, schijnt niet voldoende te zijn') , die mensen hadden hun puppy bij een erkende fokker gekocht en toch overleed het binnen drie dagen. En het puppy dat Radar had gekocht, was ook ziek en zou zijn overleden als ze er niet meteen mee naar de dierenarts waren gegaan.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 19:57
SuperSanne
SuperSanne is offline
precies
Oud 11-02-2003, 21:30
Verwijderd
je moet gewoon een paar keer naar je puppy koemn kijken voordat je hem uiteindelijk meeneemt.. fokkers die daar op aandringen zijn goede fokkers.. je moet ook kijken waar de puppies gehouden worden en of ze veel contact met de buitnewereld hebben.. je kan ook aan de puppy controlen hoe ze op bepaalde dingen reageert,daaraan zie je wat voor soort beest het gaat wordne..

of je kan gewoon je puppy nemen uit een gewoon gezin.. dat is vaak ook goed want dan raken de puppy;s gewend aan mensen
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 14:37
SuperSanne
SuperSanne is offline
nee, nee, nee! Zo'n puppy kan er in het begin wel goed uitzien, maar het kan ook dat je er dan pas na een jaar achterkomt dat 'ie een of andere erfelijke aanleg voor iets heeft waar een goede fokker op zou hebben gelet. Die eerste dagen zeggen dus niets...
Oud 12-02-2003, 14:44
r3nske
r3nske is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
als ik het zou zien, ik zou echt alle hondjes uit medelijden mee naar huis (willen) nemen...
Ja dat heb ik dus ook! Ik heb het programma ook gezien, ik vond het echt zo erg!!! Kan me er echt zo boos om maken !!! Ik snap niet dat mensen dit dieren aandoen! Wij hebben zelf twee honden en een kat, en eigenlijk zijn het alledrie afdankertjes van andere mensen... Onze rottweiler kwam van iemand die dacht dat een nestje wel leuk zou zijn, maar tot de conclusie kwam dat het best wel moeilijk is om zeven grote honden later ook daadwerkelijk kwijt te komen... Onze jack russel komt uit het asiel, we waren daar eigenlijk voor een hondje voor mijn oma maar ik werd weer eens verliefd; hij was namelijk al voor de vierde keer in het asiel teruggekomen omdat hij zo wild en onbehouwen was... En onze kat werd weggedaan omdat de mensen die haar eerst hadden gingen scheiden! Echt, ik snap niet dat sommige mensen gewoon niet kunnen nadenken voor ze een dier kopen, een kind dump je na een paar jaar toch ook niet bij andere mensen! Ik zal wel kritiek krijgen voor de vergelijking, maar het zijn allemaal levende wezentjes! En dan mensen die een hond kopen omdat ze en bepaald ras willen, daar kan ik me ook aan ergeren! Jonge mensen die een 'vechthondje' nemen om er een bepaalde status mee te verkrijgen... Belachelijk, ik ben sowieso tegen het fokken van dieren op schoonheid en ras, maar goed dit was echt belachelijk! Kan beter ophouden want dit is niet goed voor mijn gezondheid!!!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 14:48
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik ben juist voor fokken op kleur en ras! Meestal word dat namelijk gedaan om mee te kunnen doen aan wedstrijden en dergelijke. het leuke aan deze wedstrijden is echter dat dieren ook worden beoordeeld op karakter, en gezondheid! Zieke of valse dieren worden gediskwalificeerd, dus dan zal de fokker zijn dieren wel goed MOETEN verzorgen!!!
Oud 12-02-2003, 17:21
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
je moet gewoon een paar keer naar je puppy komen kijken voordat je hem uiteindelijk meeneemt.. fokkers die daar op aandringen zijn goede fokkers.. je moet ook kijken waar de puppies gehouden worden en of ze veel contact met de buitnewereld hebben.. je kan ook aan de puppy controlen hoe ze op bepaalde dingen reageert,daaraan zie je wat voor soort beest het gaat wordne..
Die puppy's zagen er kerngezond uit toen de mensen ze zagen. 'het leek niet het zelfde hondje als toen we hem uitkozen' <- citaat

En op dat enten ed en bepaalde ziektes kun je zelf niet controleren. Verder kunnen fokkers puppy's tijdelijk in hun eigen huis nemen ed als er mensen komen kijken, maar wanneer die mensen weer weg zijn ze weer in een schuur stoppen ed. Je weet niet wat er gebeurt als je er niet bij bent.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 17:25
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Die puppy's zagen er kerngezond uit toen de mensen ze zagen. 'het leek niet het zelfde hondje als toen we hem uitkozen' <- citaat

En op dat enten ed en bepaalde ziektes kun je zelf niet controleren. Verder kunnen fokkers puppy's tijdelijk in hun eigen huis nemen ed als er mensen komen kijken, maar wanneer die mensen weer weg zijn ze weer in een schuur stoppen ed. Je weet niet wat er gebeurt als je er niet bij bent.
ja maar je kan het ook zien aan bijv tapijtvlekken, troep in het huis.. veel haren overal.. ik geef toe het is moeilijk te controleren maar het kan wel. oke niet alles maar gewoon wel voor een groot deel wel.
en puppy's kunnen ook doodgaan zonder dat de fokker dat kon weten.. er zijn vast wel zeldzame ziektes die je niet zomaar even kan zien bij een controle..
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 17:36
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
en puppy's kunnen ook doodgaan zonder dat de fokker dat kon weten.. er zijn vast wel zeldzame ziektes die je niet zomaar even kan zien bij een controle..
Kan, maar als een dierenarts die niet bij die fokker hoort meteen zegt dat je puppy dood ziek is en/of aan het infuus moet en anders dood gaat ed...ligt het er dan nog aan dat de fokker het niet kan weten? En in van die paspoorten wordt alles op 'goed' ingevuld, terwijl het beest oormijt heeft en een huidziekte, traanoogjes, enz. Klopt niet dus.

En boomers verkopen als weet ik het wat voor ras (die Pim-Fortuijn-hondjes, moeilijke naam bestaand uit vier delen)...dat is ook niet echt 'netjes'.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 17:37
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
ja maar je kan het ook zien aan bijv tapijtvlekken, troep in het huis.. veel haren overal.. ik geef toe het is moeilijk te controleren maar het kan wel. oke niet alles maar gewoon wel voor een groot deel wel.
Als je dat ziet hebben ze dan wel of juist geen pups in hun huis? Het huis van mijn tante ziet er netjes uit...al die dingen heeft zijn echt niet in haar huis...ze heeft ook een kennel, zal daar wel door komen. Maar dat kunnen die andere fokkers dus ook hebben...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Als je dat ziet hebben ze dan wel of juist geen pups in hun huis? Het huis van mijn tante ziet er netjes uit...al die dingen heeft zijn echt niet in haar huis...ze heeft ook een kennel, zal daar wel door komen. Maar dat kunnen die andere fokkers dus ook hebben...
ja dat kan je dus ook zien.. dat zullen ze dan ook laten zien. maar ik bedoel ook meer dat als fokkers ze in de schuur houden en ze die puppy's vlak voordat jij komt in de woonkamer zetten en dan zeggen van kijk, ze groeien op in de woonkamer.. daar kan je t wel aan zien.. zulke kleine dingetjes..
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 19:06
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
maar ik bedoel ook meer dat als fokkers ze in de schuur houden en ze die puppy's vlak voordat jij komt in de woonkamer zetten en dan zeggen van kijk, ze groeien op in de woonkamer.. daar kan je t wel aan zien.. zulke kleine dingetjes..
Voor de show er een kennel bij bouwen en daar ook wat hondjes in doen...? Ik ben nogal pessimistisch hierin en bedenk alle scenario's die zouden kunnen...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Voor de show er een kennel bij bouwen en daar ook wat hondjes in doen...? Ik ben nogal pessimistisch hierin en bedenk alle scenario's die zouden kunnen...
ja dat had ik ook al door... maar zelfs dan is t altijd nog voordeliger om eemnz zeldzaam hondenras te gaan fokken.. ook hondjes vane en slechte fokker (en dan bedoel ik dat hun gezondheid goed is maar hun contact met anderen neit) kunnen hele leuke honden worden.. hun tijd waarin ze dingen moeten leren kennen is niet alleen de 1e 8 weken.

t enige dat ik wil zeggen is dat je altijd wel goede fokkers eruit kan kiezen en een goede fokker is ook niet alles hoor. een goede fokker wil niet zeggen dat je een leuke hond krijgt.. t grootste deel meot je ehct zelf doen
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 19:57
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
ja dat had ik ook al door... maar zelfs dan is t altijd nog voordeliger om eemnz zeldzaam hondenras te gaan fokken.. ook hondjes vane en slechte fokker (en dan bedoel ik dat hun gezondheid goed is maar hun contact met anderen neit) kunnen hele leuke honden worden.. hun tijd waarin ze dingen moeten leren kennen is niet alleen de 1e 8 weken.

t enige dat ik wil zeggen is dat je altijd wel goede fokkers eruit kan kiezen en een goede fokker is ook niet alles hoor. een goede fokker wil niet zeggen dat je een leuke hond krijgt.. t grootste deel meot je ehct zelf doen
Het gaat er niet om of het een leuke hond is of niet, het gaat er om dat die beestjes een klote leven hebben (gehad), dat ze ziek zijn en vaak snel overlijden, dat ze niet ingeent worden en gezond verklaard worden en dat ze verkocht worden als een ras dat ze niet zijn. Tuurlijk kan een hond van een slechte fokker een leuke hond worden en een hond van een goede fokker een niet-leuke hond, maar daar gaat het hier helemaal niet om.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten