Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2003, 19:47
resist / exist
resist / exist is offline
ZOETERMEER - De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) heeft haar leden in een nieuwsbrief gewaarschuwd voor mogelijke aanslagen door dierenactivisten. Dat heeft voorzitter W. van Pelt woensdag bevestigd.

Van Pelt heeft deze informatie over nieuwe dreigementen volgens eigen zeggen uit bronnen die deze activisten volgen en die hij anoniem wil houden. Wat voor plannen de activisten hebben en welke organisaties het zijn, kan hij niet zeggen, alleen dat hij de komende weken problemen verwacht.

De COV kan alleen maar de aangesloten slachterijen en andere bedrijven waarschuwen. Elk bedrijf moet voor zich bepalen welke maatregelen het neemt. Dat zit hem voornamelijk in extra beveiliging en een goede verzekeringspolis, aldus Van Pelt.

De COV lobbyt al jaren voor strenger optreden tegen dierenrechtenactivisten die over de schreef gaan. "Maar het is verdomd moeilijk voor de politie om op te treden tegen dit soort organisaties. We leven echter wel in een democratie en zij hebben recht op hun mening. En een politiestaat zou ik zelf ook niet willen", aldus Van Pelt.

Een voorbeeld van van dit soort agressieve protestacties is de brand die in 2001 de varkensslachterij Dumeco in Boxtel verwoestte. De actie werd geclaimd door het Dierenbevrijdingsfront, dat eerder al aanslagen opeiste op vleeshandelaren en nertsenfokkerijen. Ook MacDonald's, door sommige activisten MacMurder genoemd, is een mikpunt voor sommige dierenactivisten.

Het is de tweede keer dit jaar dat de COV haar leden via de nieuwsbrief waarschuwt voor mogelijke aanslagen.

Wat denken jullie over dit soort aktivisme?
Hard aanpakken of..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2003, 19:50
McCaine
McCaine is offline
Haha, die man heet "van Pelt", geweldig
Oud 06-08-2003, 19:57
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
McCaine schreef op 06-08-2003 @ 20:50:
Haha, die man heet "van Pelt", geweldig
Waarom? *wil ook lachen*

Dit soort activisme is niet geschikt om daadwerkelijk een doel te bereiken - met zulke acties wordt je denk ik minder serieus genomen dan wanneer je geweldloos te werk gaat. Het is jammer als er niks met hun mening gedaan wordt, want ik vind dat ze best gelijk hebben op een aantal punten.
Oud 06-08-2003, 19:58
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 06-08-2003 @ 20:57:
Waarom? *wil ook lachen*
Gewoon, roept onmiddelijk bij mij de associatie op met het Engelse woord, omdat ik altijd in het Engels denk
Oud 06-08-2003, 20:02
kees17
kees17 is offline
Citaat:
resist / exist schreef op 06-08-2003 @ 20:47:
[B]
Wat denken jullie over dit soort aktivisme?
Hard aanpakken of..
Ik vind dat je deze dierensactivisten, zeer hard moet aan pakken. Want nertsen(die niet van je zijn) loslaten is eigelijk gewoon diefstal.
Oud 06-08-2003, 20:06
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
kees17 schreef op 06-08-2003 @ 21:02:
Ik vind dat je deze dierensactivisten, zeer hard moet aan pakken. Want nertsen(die niet van je zijn) loslaten is eigelijk gewoon diefstal.
mooi hoger recht: dieren zijn van niemand, behalve van zichzelf, net als mensen. dieren hebben een natuurlijke drang naar vrijheid, net als mensen. dieren moeten die dan ook krijgen. als mensen dan zo wreed zijn om dit niet te geven, is het alleen maar toe te juigen als er dan andere zijn om aan deze wantoestand een einde te maken.
en ook strafrechtelijk het is geen diefstal; de bevrijders eigenen zich de dieren niet toe
kortom: hulde
Oud 06-08-2003, 20:07
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Waarom? *wil ook lachen*

Dit soort activisme is niet geschikt om daadwerkelijk een doel te bereiken - met zulke acties wordt je denk ik minder serieus genomen dan wanneer je geweldloos te werk gaat. Het is jammer als er niks met hun mening gedaan wordt, want ik vind dat ze best gelijk hebben op een aantal punten.
pelt?? is mijn engels zo slecht dan??

ennum....je bereikt er wel degelijk wat mee, de prijs van nertsen stijgt, waardoor de vraag daalt
Oud 06-08-2003, 20:12
resist / exist
Citaat:
Waarom? *wil ook lachen*

Dat wordt er zoiezo al niet, volgens mij dit soort aktivisme is het resultaat van het negerende belijd v/d regering...
Dit mag dan niet positief overkomen naar de buitenwereld, het kost die sector wel handen vol geld en dat is dan ook het doel wat erachter zit...
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 20:13
resist / exist
Citaat:
kees17 schreef op 06-08-2003 @ 21:02:
Nertsen, kun je levende wezens bezitten dan?
Heet dat geen slavernij eigenlijk?
Levende wezens bezitten om ze vervolgens uit te buiten?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 20:14
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
resist / exist schreef op 06-08-2003 @ 21:13:
Nertsen, kun je levende wezens bezitten dan?
Heet dat geen slavernij eigenlijk?
Levende wezens bezitten om ze vervolgens uit te buiten?
Nee, dat is geen slavernij want niet-mensen hebben geen mensenrechten.
Oud 06-08-2003, 20:16
resist / exist
Beetje dezelfde houding als zwarten hebben geen rechten dus...
Mensen versus Dierenrechten
Zelfde als Nazi's versus Joden?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 20:31
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
resist / exist schreef op 06-08-2003 @ 21:16:
Ik geef alleen een feit aan. Wat jij daar van maakt moet je zelf weten.

Overigens hebben zwarten en joden niets met niet-mensen te maken.
Oud 06-08-2003, 20:45
Verwijderd
Ik zie meer in geweldloze acties die de publieke opinie beïnvloeden, in onze kapitalistische samenleving kun je beter de vraag dan het aanbod wegnemen.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 21:49
Joostje
Joostje is offline
De Centrale organisatie voor de Vleessector is een betrouwbare bron op het gebied van terrorisme.
Oud 07-08-2003, 00:57
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
little nemo schreef op 06-08-2003 @ 15:07:
ennum....je bereikt er wel degelijk wat mee, de prijs van nertsen stijgt, waardoor de vraag daalt
Als een product duur is betekent het niet dat opeens niemand het zal kopen. Het is juist wanneer de vraag hoog is dat er meer geld zal worden gevraagd.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 01:41
resist / exist
Je bereikt er alsnog wel degelijk wat mee, nertsen worden speciaal gefokt zodat ze de ideale pels krijgen, als ze uit hun kooien zijn en wild gaan paren hebben de fokkers er he-le-maal niks meer aan, en het wordt ook nog eens duurder omdat er meer kosten bij komen kijken, verzekering, vergoeding van vernielingen en vrijgelaten nertsen noem maar op, bovendien is het uiterst demotiveren als je nertsen ineens pleite zijn, werkt wel degelijk dus
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 01:50
Anonymous John
Citaat:
resist / exist schreef op 06-08-2003 @ 20:41:
Je bereikt er alsnog wel degelijk wat mee, nertsen worden speciaal gefokt zodat ze de ideale pels krijgen, als ze uit hun kooien zijn en wild gaan paren hebben de fokkers er he-le-maal niks meer aan, en het wordt ook nog eens duurder omdat er meer kosten bij komen kijken, verzekering, vergoeding van vernielingen en vrijgelaten nertsen noem maar op, bovendien is het uiterst demotiveren als je nertsen ineens pleite zijn, werkt wel degelijk dus
Mijn reactie ging over little nemo's niet kloppende idee over vraag en aanbod.

Zelfs ben ik trouwens van mening dat dierenactivisten geen recht hebben om zomaar het eigendom van anderen te vernielen en voor financiele schade te zorgen onder het mom van 'red de arme dieren'.

Was ook een goed artikel in Elsevier een aantal weken geleden hierover
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 09:18
ExeCute
ExeCute is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 07-08-2003 @ 02:50:

Zelfs ben ik trouwens van mening dat dierenactivisten geen recht hebben om zomaar het eigendom van anderen te vernielen en voor financiele schade te zorgen onder het mom van 'red de arme dieren'.

Was ook een goed artikel in Elsevier een aantal weken geleden hierover
Sterker nog als je dieren uit gevangenschap vrijlaat, zijn ze gedoemt te sterven doordat ze niet gewend zijn om voor hun eigen voedsel te zorgen.
Oud 07-08-2003, 10:58
DjTiesto
DjTiesto is offline
Die dierenactivisten zijn gewoon crimineel. De beesten kunnen niet in 1 x voor zichzelf zorgen en dus overlijden ze vaak.
Die demostraties moeten ze ook een x gaan verbieden.
Oud 07-08-2003, 11:02
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
ExeCute schreef op 07-08-2003 @ 10:18:
Sterker nog als je dieren uit gevangenschap vrijlaat, zijn ze gedoemt te sterven doordat ze niet gewend zijn om voor hun eigen voedsel te zorgen.
als je dieren niet vrijlaat, worden ze afgeslacht, en daar kunnen ze niet zo goed tegen.
Oud 07-08-2003, 11:02
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
DjTiesto schreef op 07-08-2003 @ 11:58:
Die dierenactivisten zijn gewoon crimineel. De beesten kunnen niet in 1 x voor zichzelf zorgen en dus overlijden ze vaak.
waarom moetehn ze nou weer demonstarties verbieden? En waarom denk je dat activisten per definitie crimineel zijn/?
Oud 07-08-2003, 11:22
Verwijderd
Citaat:
resist / exist schreef op 06-08-2003 @ 21:16:
*bonkt met hoofd tegen muur*
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 07-08-2003 @ 12:02:
waarom moetehn ze nou weer demonstarties verbieden? En waarom denk je dat activisten per definitie crimineel zijn/?
Dat demonstraties verbieden, dat snap ik ook niet.

Maar als je ergens dieren loslaat die niet van jou zijn (ik kom nu niet aan met "dieren hebben geen eigenaar" je begrijpt wat ik bedoel) dan ben je toch echt in overtreding van de geldende regels.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 11:36
Mononoke
Mononoke is offline
Citaat:

Hahaha!!!

Maar natuurlijk zijn ze wel gewend om in gevangenschap
te blijven. Nou, dan kun je ze net zo goed daar laten.

Ik denk toch echt dat ze dan eerder gedoemd zijn te sterven.

Maar het is waar je op geilt, huh.

Oud 07-08-2003, 12:21
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 07-08-2003 @ 02:50:

[/SIZE]
oh, dus overal ter wereld daalt de vraag als de prijs stijgt, behalve bij nertsenbond

en zoals ik al uitlegde, is er ook geen objectief recht waarin de acties van de activisten worden goedgekeurd, maar dat komt omdat onze wetten op dit gebied verwerpelijk zijn (net als bijv de apartheidswetgeving in de vs voor martin luther king), dus dan is zo'n actie wel goed
en duh dat veel mensen het hier niet mee eens zijn, maar dat was bij de apartheidswetgeving ook.
they just have to open their eyes
Oud 07-08-2003, 13:32
Anonymous John
Citaat:
little nemo schreef op 07-08-2003 @ 07:21:
oh, dus overal ter wereld daalt de vraag als de prijs stijgt, behalve bij nertsenbond
Als er veel vraag is naar een product zal de prijs stijgen. Als er weinig vraag is naar een product zal de prijs dalen. Zie de luchtvaart industrie bijv. waarbij tickets tijdens de zomer- en kerstvakantie duurde worden omdat veel mensen dan op vakantie willen.

Als er opeens minder nertsen zijn omdat dierenactivisten ze steeds vrijlaten zal de prijs idd stijgen omdat er minder van zijn, maar de vraag daalt dan niet perse. Sommige mensen zullen dan nog steeds nertsenbont willen, en niet allemaal zullen afgeschrikt worden van de hogere prijs.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 14:03
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 07-08-2003 @ 14:32:
Als er veel vraag is naar een product zal de prijs stijgen. Als er weinig vraag is naar een product zal de prijs dalen. Zie de luchtvaart industrie bijv. waarbij tickets tijdens de zomer- en kerstvakantie duurde worden omdat veel mensen dan op vakantie willen.

Als er opeens minder nertsen zijn omdat dierenactivisten ze steeds vrijlaten zal de prijs idd stijgen omdat er minder van zijn, maar de vraag daalt dan niet perse. Sommige mensen zullen dan nog steeds nertsenbont willen, en niet allemaal zullen afgeschrikt worden van de hogere prijs.
Hangt ook nogal van de elasticiteit van het product nerts af. Lijkt me een ontzettend luxe goed.
Oud 07-08-2003, 14:07
resist / exist
Citaat:
Tjah dat zeggen nertsenfokkers etc.
Maargoed, wie wil jij geloven, aktivisten die juist het beste voor zon beest willen of een fokker die alleen maar geld uit zon beest wil halen...
En al zouden ze doodgaan, je doet nogsteeds de industrie schade aan, dood zouden ze dan toch gaan hoe bot het ook klinkt...
Persoonlijk geloof ik er alleen niet in dat ze niet overleven dus..
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 14:08
little nemo
little nemo is offline
[
Sommige mensen zullen dan nog steeds nertsenbont willen, en niet allemaal zullen afgeschrikt worden van de hogere prijs.

inderdaad, niet allemaal. maar sommige wel. dus daalt de vraag wat.
Oud 07-08-2003, 14:11
Dinalfos
Dinalfos is offline
Prima, zo'n actie.
Oud 07-08-2003, 14:59
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
DjTiesto schreef op 07-08-2003 @ 11:58:
tjonge jonge jonge jonge, typische naieve nederlander...die beesten worden gefokt, gemarteld en op een gruwelijke manier vermoord, omdat jij zonodig een stukje lijk op je bord wil hebben

weet je wat nou het mooie is:
Demonstraties kan je niet verbieden, staat in de grondwet dat iedere nederlandse burger het recht heeft om te demonstreren en zich te verzetten
Oud 07-08-2003, 15:02
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
little nemo schreef op 06-08-2003 @ 21:06:
mooi hoger recht: dieren zijn van niemand, behalve van zichzelf, net als mensen. dieren hebben een natuurlijke drang naar vrijheid, net als mensen. dieren moeten die dan ook krijgen. als mensen dan zo wreed zijn om dit niet te geven, is het alleen maar toe te juigen als er dan andere zijn om aan deze wantoestand een einde te maken.
en ook strafrechtelijk het is geen diefstal; de bevrijders eigenen zich de dieren niet toe
Helemaal mee eens!

Ik zou zo'n actie best actief willen steunen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 15:04
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
gegennazis schreef op 07-08-2003 @ 15:59:
tjonge jonge jonge jonge, typische naieve nederlander...die beesten worden gefokt, gemarteld en op een gruwelijke manier vermoord, omdat jij zonodig een stukje lijk op je bord wil hebben

Demonstraties kan je niet verbieden, staat in de grondwet dat iedere nederlandse burger het recht heeft om te demonstreren en zich te verzetten
Jammer dat je de intifada steunt, anders had ik je echt geweldig gevonden.
Nu maar 95%.

Maar goed, ik had 't niet beter kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 15:04
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
McCaine schreef op 07-08-2003 @ 15:03:
Hangt ook nogal van de elasticiteit van het product nerts af. Lijkt me een ontzettend luxe goed.
Nertsenbond is niet zo elastisch hoor. Prijs-(in)elastisch bedoel je? Wel op details blijven letten hoor.

Luxegoederen zijn over het algemeen vrij elastisch, maar ik weet niet of dat bij nerts ook zo is. Het is een product dat de opinie tegen heeft, de afnemer wil zich er dus duidelijk mee profileren, wat de elasticiteit verlaagt. Vraag me af of de branche-organisatie daar cijfers over vrijgeeft.

En van dat gezeur over 'je kunt geen levend wezen bezitten': Dat kan heel goed.
Oud 07-08-2003, 15:06
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:

Ging dit over de bio-industrie? Ehm... Nee

Nertsen worden gevild en dan in het kattevoer gedaan ofzo. Het gaat om de velletjes. Dvs...
Oud 07-08-2003, 15:11
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 07-08-2003 @ 16:06:

Nertsen worden gevild en dan in het kattevoer gedaan ofzo. Het gaat om de velletjes. Dvs...
en dan is het meteen terrecht en mag het?
Oud 07-08-2003, 15:11
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 07-08-2003 @ 16:06:

en dan is het meteen terrecht en mag het?
Oud 07-08-2003, 15:13
tacidvs
tacidvs is offline
Waarom zou dat? Je zegt eerst dingen die hier niet van toepassing zijn en vervolgens stop je me woorden in de mond die ik niet lust. Dankje
Oud 07-08-2003, 15:19
VG
VG is offline
Citaat:
die beesten worden gefokt, gemarteld en op een gruwelijke manier vermoord , omdat jij zonodig een stukje lijk op je bord wil hebben
En wat versta jij hieronder?

Wanneer je een statement wil maken met een demonstratie is nog tot daar aan toe, maar ga dan geen nertsen vrijlaten die niet kunnen overleven in de vrije Nederlandse natuur. omdat ze anders worden "afgeslacht". En doe dat dan zeker niet, net als een aantal jaar terug, bij een fokkerij vlak langs de snelweg...

Fokkers zijn over het algemeen hele normale mensen, die heel goed voor hun dieren zorgen... Jah, de dieren zitten in gevangenschap, soms in hele rare omstandigheden, maar dat komt omdat de regering dat een tiental jaar terug heeft gestimuleerd toen de publieke opinie nog heel anders was...

Nu is de publieke opinie veranderd en wordt alles zomaar op de landbouwsector geschoven terwijl de regering wel degelijk haar verantwoording mag nemen in dit geval (en misschien de bevolking indirect ook!)

Vraag een willekeurige fokker of hij het voor zijn dieren beter wil maken en hij zal positef antwoorden... Maar meestal kan hij niet omdat dat financieel niet haalbaar is en door zal moeten gaan op deze manier... Wanneer de regering de verantwoording had genomen had ze net als bij de opkomst van de "bioindustrie" nu ook rijkelijk met subsidies moeten strooien om het dierwelzijn te verbeteren... Maar ze geven niet thuis...

En ook de consument (de niet vegetarier) kan in dit geval wel een steentje bijdragen... Er is genoeg vlees dat van biologische veehouderijen komt... Maar zo gierig als we zijn willen we natuurlijk wel weer het goedkoopste stukje vlees op ons bord en waar komen we dan uit....
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 15:19
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 07-08-2003 @ 16:13:
Waarom zou dat? Je zegt eerst dingen die hier niet van toepassing zijn en vervolgens stop je me woorden in de mond die ik niet lust. Dankje
lees het begin van het topic dan........het gaat over de vlees sector = Bioindustrie toch?
Oud 07-08-2003, 15:22
tacidvs
tacidvs is offline
In het begin ging het over de 'vleessector'. Later vooral over nertsen vrijlaten. Je zou ten dele gelijk hebben, was je niet op mijn eerste argumentatie, die zich zuiver op de bontsector toespitste, inging.
Oud 07-08-2003, 15:23
VG
VG is offline
Citaat:
gegennazis schreef op 07-08-2003 @ 16:19:
lees het begin van het topic dan........het gaat over de vlees sector = Bioindustrie toch?
De nertsen horen er ook bij... Bio-industrie is dus eigenlijk het fokken van dieren op grote schaal... Of het dan om het vlees of om het velletje gaat maakt daarbij niet uit.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 15:37
resist / exist
Hoe komen jullie erbij dat nertsen niet kunnen overleven in de vrije natuur?
Omdat degene die TEGEN die bevrijdingen zijn dat zeggen?
Lijkt me een alles behalve objectieve bron...

Hier staat een artikel van mensen die het beste voor die beesten willen dus ze echt niet ten dode opgeschreven de natuur in zullen schoppen:

http://www.webwarper.net/ww/~GZ/www....ding/7.shtml?*
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 16:16
VG
VG is offline
Citaat:
resist / exist schreef op 07-08-2003 @ 16:37:
Hoe komen jullie erbij dat nertsen niet kunnen overleven in de vrije natuur?
Omdat degene die TEGEN die bevrijdingen zijn dat zeggen?
Lijkt me een alles behalve objectieve bron...

Hier staat een artikel van mensen die het beste voor die beesten willen dus ze echt niet ten dode opgeschreven de natuur in zullen schoppen:

http://www.webwarper.net/ww/~GZ/www....ding/7.shtml?*
Nertsen kunnen wel overleven in de vrije natuur... En het verhaal wat onder die link staat (spamfilter AAN btw) gaat ook wel op, maar dan zal je de dieren wel netjes over de natuurgebieden moeten uitzetten.... Want in een keer een hele meute van die beestjes vanaf 1 plaats loslaten geeft een lager percentage aan overlevenden (hetzij door platrijden, rangorde, etc.)

@tacidvs: Was jou reactie hierboven voor mij bedoeld? Zo ja, leg dat eens verder uit dan...

Laatst gewijzigd op 07-08-2003 om 16:20.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 16:23
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Ertur schreef op 07-08-2003 @ 12:24:
Dat demonstraties verbieden, dat snap ik ook niet.

Maar als je ergens dieren loslaat die niet van jou zijn (ik kom nu niet aan met "dieren hebben geen eigenaar" je begrijpt wat ik bedoel) dan ben je toch echt in overtreding van de geldende regels.
Jup, eens. Maar om nou te stellen dat nertsen het beter hebben in zo'n hok dan in vrijheid is een beetje cru.
Oud 07-08-2003, 16:24
tacidvs
tacidvs is offline
Was een discussietechnishe reactie op gegennazis.
Oud 07-08-2003, 16:26
VG
VG is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 07-08-2003 @ 17:24:
Was een discussietechnishe reactie op gegennazis.
Owkee!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 16:39
blondje1983
blondje1983 is offline
Citaat:
little nemo schreef op 06-08-2003 @ 21:06:
helemaal mee eens hoor!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 17:13
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
VG schreef op 07-08-2003 @ 16:19:
En wat versta jij hieronder?

Wanneer je een statement wil maken met een demonstratie is nog tot daar aan toe, maar ga dan geen nertsen vrijlaten die niet kunnen overleven in de vrije Nederlandse natuur. omdat ze anders worden "afgeslacht". En doe dat dan zeker niet, net als een aantal jaar terug, bij een fokkerij vlak langs de snelweg...

Fokkers zijn over het algemeen hele normale mensen, die heel goed voor hun dieren zorgen... Jah, de dieren zitten in gevangenschap, soms in hele rare omstandigheden, maar dat komt omdat de regering dat een tiental jaar terug heeft gestimuleerd toen de publieke opinie nog heel anders was...

Nu is de publieke opinie veranderd en wordt alles zomaar op de landbouwsector geschoven terwijl de regering wel degelijk haar verantwoording mag nemen in dit geval (en misschien de bevolking indirect ook!)

Vraag een willekeurige fokker of hij het voor zijn dieren beter wil maken en hij zal positef antwoorden... Maar meestal kan hij niet omdat dat financieel niet haalbaar is en door zal moeten gaan op deze manier... Wanneer de regering de verantwoording had genomen had ze net als bij de opkomst van de "bioindustrie" nu ook rijkelijk met subsidies moeten strooien om het dierwelzijn te verbeteren... Maar ze geven niet thuis...

En ook de consument (de niet vegetarier) kan in dit geval wel een steentje bijdragen... Er is genoeg vlees dat van biologische veehouderijen komt... Maar zo gierig als we zijn willen we natuurlijk wel weer het goedkoopste stukje vlees op ons bord en waar komen we dan uit....
natuurlijk is het niet de schuld van de fokker maar van de consument, zelfde verhaal als over varkensboeren enzo.

maar door zulke acties ontstaat ophef, waardoor er een discussie ontstaat. met andere woorden, met niets doen gebeurt er niets, zo krijg je aandacht voor een probleem. met hopelijk als resultaat verbod op fokken. jammer voor de nertsboer, mooi voor de dieren

en @ tacidvs: mijn punt is juist dat je praktisch en juridisch gezien wel dieren kan bezitten, maar dat dat ethisch (en natuurrechtelijk, was tacidvs geen fan van aristoteles??) niet kan.

je kon vroeger ook mensen bezitten, maar dat vinden we nu ook niet meer goed. zo'n zelfde ontwikkeling zou zich wat betreft dieren moeten gaan voordoen.
Oud 07-08-2003, 17:19
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Klopt. Wat mij betreft blijft dat ook zo. Al eet ik uitsluitend ecologisch vlees.

Citaat:
Weet je wat nou het mooie is: de Grondwet heeft geen enkele betekenis.
Reageren

Regels voor berichten