Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vergelijking snel (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=389092)

aaronrdevil 25-02-2003 15:17

Vergelijking snel
 
Mensen,

Ik heb ff een paar vraagjes. Hoe los je bijv. de volgende vergelijkingen op ?

2 tot de x - 3 = 1 / 8
2 tot de 2x = 128
2 tot de x + 5 = 16 wortelteken 2
5 tot de x + 6 = 1 / 5
(0,5) tot de x = 4 wortelteken 2

Ik ben er al uit dat je hiervoor de functie log voor moet gebruiken. Ik heb een Texas Instruments 83 +, maar ik weet niet hoe ik deze functie daarop kan gebruiken.

Kan iemand me helpen met mijn gr en de sommen?

Fade of Light 25-02-2003 15:42

1/8 = 2^-3

dan is 2^(x-3) niet al te moeilijk meer wel?

( ^ betekent "tot de macht")

je kan het ook met log doen ja, daar zijn regels voor:
G^x = a is gelijk aan: x = glog a

(die g is zo'n hoge g en dus NIET g*(log a))

in dat bovenste geval:

x-3 = 2log (1/8)

en dat kun je vast wel uitrekenen ;)

TIGEK 25-02-2003 15:51

Door puur HOOFDREKEN (Ik krijg met de zweep als ik het met grm doe :D)

2^(X-3) = 1/8
2^(x-3) = 2^-4
x-3 = -4
x = -1

2^2x = 128
2^2x = 2^7
2x = 7
x =3,5
V- Wortel
2^(x + 5) = 16V- 2
2^(x+5) = 2^4 * 2^0,5
2^(x+5) = 2^4,5
x + 5 = 4,5
x = -0,5

5^(x + 6) = 1 / 5
5^(x + 6) = 5^-1
x + 6 = -1
x = -7

(0,5)^x = (0,5)^2 * (0,5)^0,5

x = 2,5

TIGEK 25-02-2003 15:54

Citaat:

Fade of Light schreef:
1/8 = 2^-3

dan is 2^(x-3) niet al te moeilijk meer wel?

( ^ betekent "tot de macht")

je kan het ook met log doen ja, daar zijn regels voor:
G^x = a is gelijk aan: x = glog a

(die g is zo'n hoge g en dus NIET g*(log a))

in dat bovenste geval:

x-3 = 2log (1/8)

en dat kun je vast wel uitrekenen ;)

a^x = b --> alog(b) = x (a als superscript)
Heeft hier alleen geen zin
alog(b) (A als superscript) = log(b)/log(a)


Gooi die grm de raam uit joh alleen voor benaderen is het handog anders gewoon het raam uit en met je hersen (als je ze hebt temiste) laten kraken.

Gelukkig heb je nog die goede oude leerkrachten die het nog op de leuke manier doen (Die van mij)

EvilSmiley 25-02-2003 15:55

en mijn leraar maar zeiken dat we achterlopen in het boek, dat hoofdstuk hadden we een maand geleden gemaakt..
raar zeg als je twee weken uittrekt voor ieder hoofdstuk...

A^X=C
X=AlogC=logA/LogC

TIGEK 25-02-2003 15:58

Citaat:

EvilSmiley schreef:
en mijn leraar maar zeiken dat we achterlopen in het boek, dat hoofdstuk hadden we een maand geleden gemaakt..
raar zeg als je twee weken uittrekt voor ieder hoofdstuk...

A^X=C
X=AlogC=logA/LogC

Gelukkig hebben we dit al gehad.

Dit klinkt als een gelukkige leerling ;)

Maar Jongens doe het op mijn manier. Deze werkt altijd die van jullie niet. :D

FlorisvdB 25-02-2003 16:09

in een topic als deze is het altijd makkelijk om superscript te gebruiken. is overzichtelijker ;)
en die manier van Tigek is idd de leukste

aaronrdevil 25-02-2003 16:12

Maar als ik op mijn rekenmachine intyp:

5log(25) of 2log(25)

Dan zou er bij 1 van de 2 toch 5 uit moeten komen??

Bij mij komt 6,7 en 2, nog wat

FlorisvdB 25-02-2003 16:24

Citaat:

aaron schreef:
Maar als ik op mijn rekenmachine intyp:

5log(25) of 2log(25)

Dan zou er bij 1 van de 2 toch 5 uit moeten komen??

Bij mij komt 6,7 en 2, nog wat

jij bedoelt dat 52=25 dus 5log 25 = 2
dan moet je log 25 / log 5 doen en dan krijg je 2.
2log 25 geeft geen geheel getal
(snap niet waar jij 5 uit wilt laten komen)

TIGEK 25-02-2003 16:24

Citaat:

aaron schreef:
Maar als ik op mijn rekenmachine intyp:

5log(25) of 2log(25)

Dan zou er bij 1 van de 2 toch 5 uit moeten komen??

Bij mij komt 6,7 en 2, nog wat

Je doet nu Tien Keer de 2 10log van 25

Je moet log(25)/log(2)

EvilSmiley 25-02-2003 18:05

Citaat:

TIGEK schreef:
Gelukkig hebben we dit al gehad.

Dit klinkt als een gelukkige leerling ;)

Maar Jongens doe het op mijn manier. Deze werkt altijd die van jullie niet. :D

je hebt gelijk hoor, het liefste die rot machine het raam uit samen met de gr sommen. flikker toch op, ik leer geen wiskunde ik leer werken met een rekenmachine.

FlorisvdB 25-02-2003 18:21

Citaat:

EvilSmiley schreef:
je hebt gelijk hoor, het liefste die rot machine het raam uit samen met de gr sommen. flikker toch op, ik leer geen wiskunde ik leer werken met een rekenmachine.
nou nee, dat is niet helemaal waar, want die gr is in sommige gevallen een handig hulpmiddel. Nu zijn we met de normale verdeling bezig en ik moet er niet aan denken dat ik die kloteformule eerst moet gaan primitiveren en dan de oppervlakte moet gaan uitrekenen. :( . Het boek staat in de meeste gevallen alleen de gr toe als het niet algebraisch kan. We slaan ook altijd die praktikum-onzin over.

mathfreak 25-02-2003 19:18

Citaat:

FlorisvdB schreef:
Nu zijn we met de normale verdeling bezig en ik moet er niet aan denken dat ik die kloteformule eerst moet gaan primitiveren en dan de oppervlakte moet gaan uitrekenen. :( .
Dat hoeft ook niet, aangezien er statistische tabellen zijn waarin die oppervlakte al vermeld staat. Als je het met primitiveren zou willen doen zou je het overigens met behulp van een machtreeks voor e1/2*x2 moeten doen, aangezien e1/2*x2 niet met behulp van standaardprimitieven te primitiveren is.

TIGEK 25-02-2003 19:54

Zo te horen is iedereen er voor.
Het is zelfs zo erg dat een leerkracht wiskunde de rekenmachine in de derde klas wilt gaan verbieden. :D. Het wiskunde onderwijs en al het beta onderwijs wordt tegen woordig zo uitgekleed dat je over een tijd alleen nog maar afpha vakken hebt. :(

H@nk 25-02-2003 21:19

Citaat:

TIGEK schreef:
Door puur HOOFDREKEN (Ik krijg met de zweep als ik het met grm doe :D)

2^(X-3) = 1/8
2^(x-3) = 2^-4 moet zijn -3
x-3 = -4 moet zijn -3
x = -1 moet zijn 0

2^2x = 128
2^2x = 2^7
2x = 7
x =3,5
V- Wortel
2^(x + 5) = 16V- 2
2^(x+5) = 2^4 * 2^0,5
2^(x+5) = 2^4,5
x + 5 = 4,5
x = -0,5

5^(x + 6) = 1 / 5
5^(x + 6) = 5^-1
x + 6 = -1
x = -7

(0,5)^x = (0,5)^2 * (0,5)^0,5 moet zijn (0,5)^x = (0,5)^-2 * (0,5)^-0,5

x = 2,5 moet zijn -2.5
ff wat fouten verbeterd

FlorisvdB 25-02-2003 21:23

Citaat:

TIGEK schreef:
Zo te horen is iedereen er voor.
Het is zelfs zo erg dat een leerkracht wiskunde de rekenmachine in de derde klas wilt gaan verbieden. :D. Het wiskunde onderwijs en al het beta onderwijs wordt tegen woordig zo uitgekleed dat je over een tijd alleen nog maar afpha vakken hebt. :(

waar is iedereen voor? voor het afschaffen van de GR? :confused:
dat lijkt mij niet direct nodig, als je met grafieken enzo bezig bent kun je ze ff plotten, meer niet. snijpunten, oppervlakten ed. moeten nog altijd met de hand. Het enige voordeel dat je hebt is dat je niet die grafiek steeds hoeft te tekenen en het geeft dus overzicht van hoe die grafieken lopen.
Wat het uitkleden van het wiskunde onderwijs betreft: ik kan me niet voorstellen dat men voor de 2e fase meer deed. nu hebben we 5 uur in de week en gaat het allemaal hard genoeg. Trouwens, kansrekening hoorde eerst niet bij de wiskunde B en nu wel. Er komt dus meer bij.

Fade of Light 25-02-2003 22:13

Citaat:

H@nk schreef:
ff wat fouten verbeterd
en ik zei die 2^-3 daarboven nog wel, tigek foei ;)

TIGEK 25-02-2003 23:09

Als de leerkracht dit ziet heb morgen (Donderdag) een Hele rode rug. ;)

EvilSmiley 25-02-2003 23:47

Citaat:

FlorisvdB schreef:
Trouwens, kansrekening hoorde eerst niet bij de wiskunde B en nu wel. Er komt dus meer bij.
fuk fuk DOH

FlorisvdB 26-02-2003 13:01

Citaat:

EvilSmiley schreef:
fuk fuk DOH
je bedoelt dat je dat niet zo leuk vindt?? :p


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.