Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   betekenis? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=395719)

saxy girl 03-03-2003 14:19

betekenis?

kan iemand me helpen. wat wordt er met de volgende paradoxale woorden bedoeld: ... nous sommes tous bel et bien schizophrès...

We hebben twee hersenen onder onze hersenpan. De Grieken hadden er al een voorgevoel van. Vandaag gaan de biologen en de neurologen veel verder; wij zijn allen mooi en goed schizofreen (nous sommes tous bel et bien schizophrènes). We hebben twee breinen; het kleinste, het limbische systeem, is het brein van een zoogdier, misschien zelf van een reptiel, ten prooi aan alle angsten doorheen de eeuwen, het andere is veel groter, die het voorgaande omhult, de neo-cortex is een wonderbaarlijk cadeau van de natuur, het is het domein van de rede, de gedachte en zijn uitdrukking: de taal. Het probleem is dat er tussen onze twee breinen weinig verbanden en geen hiërarchie is. De neo-cortex lijkt de mens te besturen wat betreft intelligentie totdat de diep ingewortelde emoties van het limbische systeem – de angst, de haat, en ook de liefde – deze overstromen met onuitspreekbare passies. … Deze mysterieuze kleine muziek van het limbische systeem, van onze oude brein van een krab – neen, van een rat of van een adder – niet in staat om zich op een andere manier uit te drukken dan met adrenaline-opstoten, waarover de geniale neo-cortex met zijn milliarden neuronen onmachtig is om ze te vertalen in uitgesproken taal.
( le crabe tambour van Pierre Schoendoerffer)

Bedankt

dyfusica 03-03-2003 14:20

huiswerkfora?

Lethalis 03-03-2003 14:25

Concreet gezien, zou ik zeggen: er schuilt een ander persoon in elk van ons. Wat we zijn, is niet per se wat we denken te zijn, maar wat we denken te zijn, is wie we zijn.

Paradoxaal genoeg voor je? :p

fil 03-03-2003 17:44

Schizofrenie is samengesteld uit de woorden “schizo”, dat splitsen of scheuren betekent en “frenes” dat geest betekent (beide oud Grieks). Veel mensen verwarren echter schizofrenie met MPS (Meervoudige Persoonlijkheid Stoornis), met als meest duidelijke voorbeeld "een schizofreen is nooit alleen". Dit rijmpje klopt dus niet.

Hoewel schizofrenie betekent dat hersenfuncties gespleten zijn, vind ik het twijfelachtig om '2 hersenen in 1 hersenpan' onder het woord schizofrenie te vangen. Het lijkt me sowieso voordehandliggender om de nadruk te leggen op de 2 hersenhelften. Dit dualistisch mensenbrein maakt ons, voor zover we weten, de enige levensvorm op deze aarde die kan denken over denken.

Citaat:

kan iemand me helpen. wat wordt er met de volgende paradoxale woorden bedoeld: ... nous sommes tous bel et bien schizophrès...
Ik kan er niet veel soeps van maken, maar ik zal m'n bek eens een zet geven: wij zijn allen mooi en goed schizofreen: we zijn allemaal mooi, maar zijn tegelijkertijd onze grip op de werkelijkheid kwijt en verwarren deze met onze eigen denkwereld, dus we zijn allemaal mooi wanneer we ervan overtuigd zijn dat we mooi zijn, ofzoiets. Succes! Doei! fil

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.