Schizofrenie is samengesteld uit de woorden “schizo”, dat splitsen of scheuren betekent en “frenes” dat geest betekent (beide oud Grieks). Veel mensen verwarren echter schizofrenie met MPS (Meervoudige Persoonlijkheid Stoornis), met als meest duidelijke voorbeeld "een schizofreen is nooit alleen". Dit rijmpje klopt dus niet.
Hoewel schizofrenie betekent dat hersenfuncties gespleten zijn, vind ik het twijfelachtig om '2 hersenen in 1 hersenpan' onder het woord schizofrenie te vangen. Het lijkt me sowieso voordehandliggender om de nadruk te leggen op de 2 hersenhelften. Dit dualistisch mensenbrein maakt ons, voor zover we weten, de enige levensvorm op deze aarde die kan denken over denken.
Citaat:
kan iemand me helpen. wat wordt er met de volgende paradoxale woorden bedoeld: ... nous sommes tous bel et bien schizophrès...
|
Ik kan er niet veel soeps van maken, maar ik zal m'n bek eens een zet geven: wij zijn allen mooi en goed schizofreen: we zijn allemaal mooi, maar zijn tegelijkertijd onze grip op de werkelijkheid kwijt en verwarren deze met onze eigen denkwereld, dus we zijn allemaal mooi wanneer we ervan overtuigd zijn dat we mooi zijn, ofzoiets. Succes! Doei! fil